Molchat Doma - Monument (2020)

Wit-Rusland
Label: Sacred Bones

1. Utonut' (5:44)
  2. Obrechen (4:08)
  3. Discoteque (4:04)
  4. Ne Smeshno (3:52)
  5. Otveta Net (4:02)
  6. Zvezdy (3:46)
  7. Udalil Tvoy Nomer (5:10)
  8. Leningradskiy Blues (4:00)
  9. Lubit' I Vypolnyat' (5:26)
avatar van Lura
In slechts een paar jaar tijd heeft de Wit-Russische rockband Molchat Doma (“Huizen zijn stil”) een grote schare fans over de hele wereld opgebouwd, vooral dankzij het videoplatform Tiktok. Hun muziek bevat een uitgekiende mix van postpunk, synthpop en new wave. Monument is intussen al hun derde album en hun eerste voor Sacred Bones. Hun muziek wordt vooral beïnvloed door de Russische band Kino, die furore maakte in de jaren tachtig. Andere duidelijke invloeden zijn The Cure en Depeche Mode. Het luchtige en aanstekelijke Discoteque is volgens de band een soort ode aan Just Can’t Get Enough van Depeche Mode. En Otveta Net is duidelijk geënt op The Forest van The Cure. Frontman Egor Shkutko zingt zijn teksten in Russisch. In die teksten staat veelal eenzaamheid centraal. De vaak melancholische zang van Shkutko werd in het verleden al vaak vergeleken met de betreurde Ian Curtis. De afgelopen paar jaar heeft de groep echter steeds meer een eigen geluid ontwikkeld en zijn hun composities steeds beter geworden. Ondanks dat ik niet zo’n grote liefhebber van drumcomputers en synthesizer ben wist Monument mij vrij snel over de streep te trekken. Grote kans dat vooral fans van The Cure en Depeche Mode het album zullen gaan omarmen.

Het uit Minsk afkomstige nostalgische new wave drietal van Molchat Doma heeft zich in een paar jaar tijd vanuit een wat duistere underground positie ontwikkeld tot een veelal gerespecteerde retro postpunk act, die binnen het thuisgebied van Wit Rusland steeds meer indruk maakt. Begrijpelijk dus dat ze nu opgepakt worden door het invloedrijke uit Brooklyn afkomstige Sacred Bones label, die ze de mogelijkheid geven om zich met hun derde plaat Monument ook ver buiten de landsgrenzen te presenteren.

Dat de gezongen voertaal Russisch blijft lijkt mij een bewuste keuze. Hiermee vermijden ze het risico dat het allemaal grammatisch wat gebrekkig en krom overkomt. De statische wat monotone coldwave Oostblokzang leent zich hier namelijk perfect voor. Het verwoord de romantische heimwee naar vroeger waar verbitterende koude winters, het destructieve milieuvraagstuk en de dreigende escalaties van Oost en West het wereldbeeld bepalen. Ondanks die onzekere periode ontstaat er juist ook door die conservatieve behouden sfeer een prachtig knus gevoel van saamhorigheid, welke in de kapitalistische egocentrische jaren negentig al snel geëlimineerd wordt.

Bedwelmende donkere synthesizerkrachten verzamelen zich op het sterke Monument. De mystiek van een hardwerkend georganiseerd Oostblok klimaat komt terug in de lompe strenge discobeats en het gebruik van destructief percussie metaal. Deze basis wordt overstemd door opgewekte transparante Italodisco Eurodance en Neue Welle invloeden waarbij veelal gememoreerd wordt aan de Italiaanse en Duitse scene die juist toen Europa veroverde.

Ondanks de beperkingen van het corona virus maakt het drietal een imponerende videoclip bij het flitsende Discoteque, waarbij kolossale beelden van communistische grootheden als zwijgende silent disco toeschouwers de hoofdrol vervullen. De sfeer is hard en kil met veel grijstinten, waarbij juist die kleurrijke zaalbelichting voor het contrast zorgen. Prachtig weergegeven door de plaatsing van een futuristisch clubconstructie tussen de statische conservatieve blokkendoos gebouwen.

Egor Shkutko heeft die zware melodieuze diepgang in zijn persoonlijke treurende vocalen, waarmee hij zich met gemak kan plaatsen naast de boegbeelden die als nieuwe binnengehaalde anti helden het zwartgallige uitzichtloze depressieve sfeertje van the eighties domineerden. Deze afstandige houding transformeert ze ironisch genoeg juist tot de gevreesde tieneridolen, terwijl bands zich daar principieel tegen afzetten. Een wrang contrast die op een onverwachte onvoorspelbare wijze zijn uitwerking heeft.

De Russische woorden voelen vreemd genoeg totaal niet gedateerd aan. De eenzaamheid van de geïsoleerde hedendaagse maatschappij komt hierdoor nog indrukwekkender naar voren. Ondanks de ontwikkeling van Social Media is er nog steeds behoefte aan het onbekende, een ontdekkingsreis die zich richt op minder bekende culturen en gewoontes. Pavel Kozlov vangt met zijn baspartijen de verslinderende duisternis op, welke een passend evenwicht geven voor de schelle verbeeldende synths en rake puntige gitaarakkoorden die juist het licht vertegenwoordigen.

Met dansbare funkrock en liefdesverklaringen in gekwelde zielen teksten wordt aansluiting gezocht bij de wanhopige gecreëerde fabuleuze sprookjeswereld van de new romantics, die hiermee de confronterende realiteit proberen te ontvluchten. Een druggy roes waakt als laaghangende nevel over de dreigende teloorgang. Monument haakt in op het gemeenschappelijke neerslachtige gevoel, maar probeert er wel een positieve wending aan te geven. Vergeet niet om te dansen, maar dans niet alleen om te vergeten.

Molchat Doma - Monument | Electronic | Written in Music - writteninmusic.com