Sam Smith - Love Goes (2020)

Pop / Soul
Label: Capitol

1. Young (2:32)
  2. Diamonds (3:32)
  3. Another One (3:07)
  4. My Oasis (2:59)

met Burna Boy

5. So Serious (2:51)
  6. Dance (‘Til You Love Someone Else) (3:43)
  7. For the Lover That I Lost (2:56)
  8. Breaking Hearts (2:42)
  9. Forgive Myself (3:39)
  10. Love Goes (4:44)

met Labrinth

11. Kids Again (3:27)
  12. Dancing with a Stranger (2:51)

met Normani

13. How Do You Sleep? (3:22)
  14. To Die For (3:13)
  15. I'm Ready (3:20)

met Demi Lovato

16. Fire on Fire (4:06)
  17. Promises (3:35)

met Calvin Harris

avatar van catdog
In Mei had het album al uit moeten komen onder de titel 'To Die For'. Die release werd geschrapt door Covid (mede vanwege de ongelukkige titel) en uiteindelijk heeft het album zich hervormd tot 'Love Goes'. Apart wel is dat elke single die van 'To Die For' af werd getrokken enkel als bonus-tracks op 'Love Goes' verschijnen. Vraag me af hoeveel nog van 'To Die For' is overgebleven. Nieuwe single 'Diamonds' is wel een fijne track. Hopelijk een voorbode op een meer uptempo en positiever album na twee 'langzame' en 'zware' albums.

avatar van Ralph.
Zijn strategie slaat ook nergens op. Als je succesvolle en goede singles als uitbrengt (Promises, Dancing With en How Do You Sleep) drop je je album. Nee hij gaat een jaar wachten en brengt dan zijn album uit na allemaal flops. Ik gok dat het binnen 2 maanden uit alle charts is verdwijnen, terwijl hij een betere artiest en zanger is dan een Ed Sheeran.

avatar van catdog
'Love Goes'. Het derde album van Sam Smith moest zijn beste tot nog toe gaan worden. Helaas is het zijn minste geworden. Hoe dit komt? Géén focus.

Toen 'How Do You Sleep' uitkwam leek een andere Sam te zijn opgestaan. Hij leek zich eindelijk los te kunnen wrikken van dat brave imago met de break-up songs. Sam leek zich vrijer dan ooit te voelen. Iets dat niet alleen in de muziek te horen was, maar ook in de video.

Na heel wat gedoe komt uiteindelijk 'Love Goes' uit. Maar wie is nu eigenlijk Sam Smith? Het album opent zeer aangenaam met vooral 'Diamonds' als uitschieter, en ook het overige materiaal klinkt sprankelender voor Sam dan ooit tevoren. Een heuse 90's house knaller maakt Sam samen met Guy Lawrence (van Disclosure) op 'Dance ('Til You Love Someone Else)'.

En net als het album lekker op weg is gooit Sam er 5 ballads achteraan, waarvan geen enkele track zich mag meten met zijn werk op de eerste twee albums. Ze voelen aan als left-overs. Als 'vangnet' om toch niet volledig verzekerd voor zijn nieuwe imago te hoeven gaan en te blijven hangen in het veilige. Dat is erg jammer. Een ballad of 2 is nog wel te doen. Maar de 5 achter elkaar halen alle energie uit het album. De meest interessante van het stel, de titeltrack 'Love Goes' begint nog erg intiem met erg mooie vocalen, maar ontpopt zich tot een groots spektakel dat totaal niet past bij het nummer en het eigenlijk nog zelfs verpest.

Wat dan resteert zijn de singles van 'To Die For'. Had perfect geweest voor een Deluxe editie als tweede schijfje. Maar Sam plaatst ze hier ook op de standaard versie. Weliswaar als bonustracks, maar hoe dan ook: de keuze zorgt ervoor dat de singles onderdeel zijn van het album.

We blijven achter met een album dat 3 gezichten kent. De sound van tracks 1 t/m 6, de sound van tracks 7 t/m 11 en de sound van tracks 12 t/m 17. En alle 3 matchen ze niet met elkaar. Een enkele track had best naast elkaar kunnen staan, maar als geheel bij elkaar. Nee, absoluut niet.

En dat is bovenal: zonde. Sam lijkt gebukt te gaan onder de verwachtingen die zijn fans van hem lijken te hebben. Sam wilt meer. Sam kan meer. Maar hij durft er op dit album niet volledig in te duiken en laat ons achter met een album dat deels vooruit wilt gaan, deels een stapje terug wilt doen, en deels een Greatest Hits verzamelaar lijkt te zijn. Jammer. Ik had toch liever 'To Die For' gehad.

3* (Favoriete tracks: 'Diamonds', ‘Dance (‘Til You Love Someone Else)’, 'Dancing with a Stranger' & 'How Do You Sleep')

avatar van Ducoz
Op zich helemaal niet zo slecht, maar het is allemaal zo 'generic'. Ik hoor wel eens wat op de werkvloer van de platenzaak waar ik werk, zo ook deze Sam Smith. Het is eigenlijk een beetje vlees nog vis en gaat een beetje alle kanten uit zonder echt indruk te maken of een keuze te maken qua geluid.

avatar van Kos
Kos
Ducoz schreef:
Het is eigenlijk een beetje vlees nog vis en gaat een beetje alle kanten uit zonder echt indruk te maken of een keuze te maken.

Een beetje zoals dat gedoe over zijn seksualiteit

avatar van MIAB
Dit album bevat 17 nummers, wat ik over het algemeen teveel vind, maar niet bij dit album van Sam Smith. Diamons, Forgive Myself, To Die For en Fire on Fire springen er voor mij uit. Love Goes, vind ik dan gek genoeg het minste van de 17. 3,5*

Young (2:32) --- 3,5
Diamonds (3:32) --- 4,0