Tyler Childers - Long Violent History (2020)

Country / Folk
Label: Hickman Holler

1. Send in the Clowns (4:08)
  2. Zollie's Retreat (2:25)
  3. Squirrel Hunter (3:58)
  4. Sludge River Stomp (4:38)
  5. Midnight on the Water (4:08)
  6. Camp Chase (3:54)
  7. Jenny Lynn (3:09)
  8. Bonaparte's Retreat (2:45)
  9. Long Violent History (3:10)

avatar van wvv89
Focus ligt in principe dus niet op de muziek, maar om de boodschap omtrent het racisme wat zich in Amerika afspeelt. Desalniettemin kan Childers weinig fout doen bij mij. Laatst nog even Purgatory en Country Squire opgezet en hij gaat een grote worden. Als-ie dat al niet is. Long Violent History is een tussendoortje met 8 instrumentals en afsluiter / titelnummer Long Violent History met zang. Dat nummer kan zich makkelijk meten met het beste van zijn eerste twee albums. Ben benieuwd wat zijn vierde album teweeg gaat brengen.

avatar van frolunda
Niet echt te vergelijken met zijn overige werk, alhoewel deze acht 'fiddle' klassiekers ook gewoon in het country genre thuis horen. Deze Long Violent History is dan ook allereerst bedoelt om een saamhorigheid te kweken tegen al het politie geweld/racisme in de Verenigde Staten.
Hiervoor oefende Tyler Childers een jaar lang op de viool met als resultaat deze bewerkingen en/of interpretaties van acht instrumentale nummers. Deed me wel wat herinneren aan de platen van Curly Ray Cline, de bluegrass violist die voornamelijk actief was in de jaren zeventig en veel samenwerkte met Ralph Stanley,al moet Tyler nog wel wat meer oefenen om dat niveau op de viool te bereiken.
Maar zoals al eerder gezegd, het gaat hier hoofdzakelijk om de strekking, al is het dan wel weer frappant dat de opbrengst van Long Violent History gaat naar het Hickman Holler Appalachian Relief Fund, juist de plek waar ook Curly Ray Cline vandaan kwam.
Ach de deuntjes zijn prima aan te horen en met name Squirrel Hunter en Bonaparte's Retreat zijn zeer de moeite waard, en als Tyler Childers vervolgens afsluit met het fraaie en gezongen titelstuk komt het album nog op een ruime voldoende uit.

avatar van heicro
In nieuws van Tyler Childers ben ik altijd geïnteresseerd. Al helemaal als blijkt dat hij met een nieuw album is uitgekomen. Maar dit soort traditionele country is niet aan mij besteed.

avatar van Cor
Cor
Het is in ieder geval niet voorspelbaar en ook weer eens wat anders. Instrumentaal, banjo's, plukkende contrabas, fluiten, fiddles en een sfeertje van een avond op het amerikaanse platteland na een dag van hard werken op het land.