Hello Forever - Whatever It Is (2020)

Rock / Pop
Uitgebracht in eigen beheer

1. Some Faith (2:22)
  2. Anywhere Is Everywhere (2:28)
  3. Farm on the Mountaintop (2:59)
  4. Colors in the Sky (2:26)
  5. Created for Your Love (2:44)
  6. Rise (2:36)
  7. Natural (3:13)
  8. Get It Right (2:23)
  9. Yeah Like Whatever (2:22)
  10. I Want to Marry You (2:08)
  11. Her Everything (3:35)
  12. Happening (2:44)
avatar van Lura
Vandaag begint officieel de herfst, volgens meteorologen zelfs al op 1 september. Gelukkig is er nog weinig van te merken en kunnen we nu nog even genieten van een prachtige nazomer. Het debuutalbum Whatever It Is van Hello Forever van de excentrieke Sam Joseph uit Topanga, Californië past daar perfect bij.

Het gezelschap woont samen op een stuk land dat ooit werd gebruikt door de roemruchte Sandstone Retreat en de free-love nudistencommune. Bandleider Sam Joseph groeide op met klassieke pop zoals The Beatles en The Beach Boys.

De invloeden van de laatste groep zijn overduidelijk aanwezig in hun muziek, met name in hun fraaie samenzang. Beste voorbeeld daarvan vind ik I Want to Marry You, waarin ze The Beach Boys naar de kroon steken. Daarnaast is bijvoorbeeld de invloed van een eigenzinnige groep als Dirty Projektors hoorbaar en hebben ze duidelijk geluisterd naar Edward Sharpe & The Magnetic Zeros, Polyphonic Spree en Hidden Cameras.

Net als in de tijd van de flower power gaan hun feel good liedjes voornamelijk over de liefde. Ze zijn uitermate puntig en zitten boordevol mooie muzikale vondsten, vooral in hun vocalen.

Het album geeft trouwens ook mooi even de gelegenheid om te ontsnappen aan alle zorgen waar we met zijn allen op dit moment mee te maken hebben. Het album kwam reeds op 21 februari digitaal in eigen beheer uit, maar krijgt nu terecht op 2 oktober een fysieke release op Rough Trade

Het zonnige Californische afgeschermde heuvellandschap van Topanga groeide in de jaren zestig uit tot een bruisende onconventionele vestigingsplaats voor vrijdenkende culturele kunstenaars en andere eigenzinnige gelukszoekers. Deze mythische eutopische aantrekkingskracht heeft het gebied nog steeds waardoor het een soortgelijke bedevaart functie heeft als het historische veel bekendere Woodstock.

Niet vreemd dus dat het commune achtige indiepop hippiegezelschap Hello Forever zich daar vestigt en geheel volgens het Love, Peace and Happiness liefdesliedjes principe aansluiting zoekt bij het revolutionaire jaren zestig geluid en je met Whatever It Is een beeldende retro flashback gevoel voorschotelt waarbij die ongedwongen blijheid de centrale aantrekkingskracht vormt. Plezier maken en gezamenlijk muziek produceren staat bij deze hedendaagse vredelievende bloemenkinderen generatie dus sterk op de voorgrond.

Als een in LSD doordrenkte toverbal wordt je meegenomen in de relaxte belevingswereld van het veelzijdige boegbeeld van Hello Forever. Singer-songwriter Samuel Joseph heeft een duidelijke voorkeur voor harmonische uitgewerkte Beach Boys samenzang en de in drugdampen gedoopte orkestrale Indiase periode van The Beatles. Hiermee beperkt hij zich niet tot de bevrijdende sixties, maar voegt hij ook experimentele jaren zeventig backing vocals mixtechnieken aan toe.

Daardoor heeft Natural een overduidelijke Queen vibe die versterkt wordt door de melodieuze jankende gitaarakkoorden van de zingende frontman, die in Get It Right en Yeah Like Whatever zelfs een primitief stukje hardrock laat horen. Hij laat het overige collectief heerlijk compromisloos wat heen rammelen op de instrumenten, waarbij het zelfs twijfelachtig is of ieder lid van het zeventallige gezelschap wel een geschoolde muzikale achtergrond heeft.

Dit staat verder niet tot discussie, omdat de gemeenschappelijke kracht van delen hierbij de bindende factor is in dit dromerige psychedelische eeuwige zomer beleving. Die nadruk ligt hoe dan ook op de zang, en daar is niks mis mee. Whatever It Is ontwikkelt zich als gerijpte oude kaas, die de tijd nodig heeft om op smaak te komen.

Nadat vanaf 21 februari de plaat al digitaal te beluisteren is komt hij op 2 oktober tevens in fysieke vorm uit. Ergens in de binnenhoes zit trouwens een papiertje weggestopt welke je de mogelijkheid bied om de bonustracks Everything Is So Hard en I’m Feeling It te downloaden. Nummers die zich prima op de plaat settelen tussen het overige aanbod. Gewoon doen dus!

Hello Forever - Whatever It Is | Pop | Written in Music - writteninmusic.com