Rats on Rafts - Excerpts from Chapter 3: The Mind Runs a Net of Rabbit Paths (2021)

Label: Fire

1. Prologue Rain (1:08)
  2. A Trail of Wind and Fire (5:39)
  3. Second Born Child (3:17)
  4. Tokyo Music Experience (3:28)
  5. The Rise and Fall of the Plague (6:18)
  6. Another Year (1:50)
  7. Fragments (4:46)
  8. The Disappearance of Dr. Duplicate (2:11)
  9. Excerpt Taken from Chapter 3 (1:22)
  10. Where Is My Dream? (3:52)
  11. Pt. One: The Long Drought (2:23)
  12. Pt. Two: Crossing the Desert (6:21)
  13. Epilogue: Big Poisonous Shadows (2:42)
Single Tokyo Music Experience klinkt oud en vertrouwd en toch een beetje anders (Pixies?!). Ben benieuwd na een toch wat lange afwezigheid.

avatar van RadioMad
Voor de liefhebbers, de plaat komt pas over anderhalve week uit maar staat al in zijn geheel op Youtube

avatar van Chris de Graaf
Verleidelijk maar ik wacht toch maar gewoon op mijn lp.

Rotterdamse trots. Nog steeds? Ja nog steeds!

Na wat wijzigingen in de band nu eindelijk een nieuw album. En nog steeds krijgen we van die heerlijke bommetjes op ons afgevuurd. Catchy en scherp. De rauwe stadsinvloeden hoorbaar.

Het geluid lijkt iets volwassener geworden, of misschien wat spannender. Het is hoorbaar, maar wat het nu precies is is lastig onder woorden te brengen. Maar dat hoeft ook niet.
Excerpts from Chapter 3: The Mind Runs a Net of Rabbit Paths is een album dat je lekker over je heen moet laten denderen om vervolgens te beseffen dat dit toch retegoed is!

Verslavend en onweerstaanbaar. En dat is het.

avatar van Chris de Graaf
Kijk, dat zijn de berichten! De recensies zijn ook behoorlijk positief. Ik heb een speciale editie besteld uit Engeland. Wil liefst wachten met luisteren tot mijn lp er is maar heb toch wel erg de neiging spotify maar gewoon aan te slingeren.

Ook veel zin de band weer live te zien. Jammer dat de concerten zijn uitgesteld.

avatar van crosskip
Volgens mij heb ik deze band wel eens live gezien (Psych Lab in de Effenaar?). Was tof, maar heb ze vervolgens nooit echt gecheckt. Mooi moment nu om eens in te stappen!.

De lp vandaag binnen: leuk artwork in de vorm van een origami uitklaphoes en kant A heeft aan het einde een endless groove. Duurde even voordat ik het in de gaten had

avatar van herre48
aERodynamIC schreef:

Thx voor de tip, man. Klinkt op het eerste gehoor als eind jaren '70 postpunk. Heeft een vleugje vroege The Cure, The Fall en vooral The Sound in zich. Ik houd me er eerst even mee bezig vooraleer ik een definitiever oordeel vel.

Onderhand al ruim een decennium de beste (post-punk) band van Nederland. Deze plaat klinkt weer als een ruwe diamant, spannend en ongrijpbaar. De derde voltreffer op rij en dan reken ik de toffe samenwerking met De Kift nog niet eens mee. Een verademing tussen alle generieke H&M-postpunkbands waar je tegenwoordig over struikelt.

En uit die mooie stad herman, dat beaam jou onderhand toch ook wel denk ik zo

avatar van ZAP!
Mooie cover (hoes)!

En uit die mooie stad herman, dat beaam jou onderhand toch ook wel denk ik zo

Zeker, een band om trots op te zijn als Rotterdam. En een tijdje geleden werd ik nog ingehaald op de fiets door zanger David Fagan.

avatar van Scarlet

Ik ken de band, destijds live gezien in Fenix ten tijde van hun debuutalbum. Ik ga deze luisteren. Bedankt voor de tip.

herman schreef:

Ik botste onlangs bijna letterlijk tegen Sevdaliza aan David Fagan kan je ook tegenkomen in platenzaak Plexus in Delft, waar hij af en toe werkt.

avatar van aerobag
Dit album is mijn eerste kennismaking met de band, maar ik ben direct zeer onder de indruk. Ze hebben al een sterk ontwikkelde sound, die mij vooral ook wat doet denken aan die korte periode in de '00s waar neo-psychedelica en indie rock samensmolten, à la Deerhunter. Dat opzwepende gitaargeluid met een nadruk op melodieën, maar dan ook met wat wazige onheilspellende ondertonen.

Ik waardeer ook zeker dat deze band niet voor één gat te vangen is, ze hoppen ze van het sterk psychedelische spokenword-achtige Second Born Child naar het levendige Tokyo Music Experience en later gaat het dromerige Fragments over in de rollende gitaren van The Disappearance of Dr. Duplicate, alsof het niets is. En dat gaat het hele album zo door.

Misschien wel het beste album van 2021 wat ik tot nu toe gehoord heb, deze Rotterdamse Rockerts

avatar van Teunnis
Hun vorige twee albums zijn ook zeker de moeite waard. En die met De Kift ook, al moet die het vooral hebben van een paar zeer geslaagde losse nummers.

avatar van Scarlet
Klinkt lekker dit! Een band die het experiment niet schuwt en daar hou ik wel van. Deze vind ik alvast heel geslaagd: The Rise And Fall Of The Plague.

Scarlet, de eerste twee platen zijn ook zeker jouw ding.

avatar van Poles Apart
Stukken interessanter en verrassender wat mij betreft dan de alom geprezen recente albums van Shame en Fontaines D.C.

Sterk spul dit!

avatar van DjFrankie
Eerste kennismaking is goed, morgen wederom in de auto

CD idem dito

avatar van DjFrankie
Verhoogd naar 4,5, echt wel erg goed dit, soms fel Where Is My Dream? Soms catchy
A Trail of Wind and Fire en heel veel meer. Een eigen geluid, een plaat die van kop tot starrt weet te boeien, en nergens tot stilstand komt. Drift mee op de Raft van the Rats.

avatar van Chris de Graaf
Afgelopen week twee, drie keer geluisterd via Spotify, vandaag mijn lp binnen gekregen. Net de hele plaat gedraaid met de koptelefoon op. Wat een geweldige plaat. Nog beter dan Tape Hiss en die is al behoorlijk geweldig. Overweldigend. Prachtige hoes ook inderdaad.

DjFrankie schreef:

CD idem dito

Wow! Een cd met een A- en B-kant?!

Maar serieus: hoe moet ik me dat op cd voorstellen?

aERodynamIC schreef:

Wow! Een cd met een A- en B-kant?!

Lol de organami uitklaphoes

Maar serieus: hoe moet ik me dat op cd voorstellen?

De origami uitklaphoes is ook voor een cd een aparte verpakking

DjFrankie schreef:

De origami uitklaphoes is ook voor een cd een aparte verpakking

Aha, maar vast geen endless groove op kant A

avatar van WoNa
Dit is voor mij typisch een plaat die op een y-splitsing staat. Wordt hij echt goed of ga ik hem links laten liggen?

Duidelijk is dat Rats on Rafts de zes jaar gebruikt heeft die tussen de vorige plaat en deze liggen om een groei door te maken. Er gebeurt veel meer wilde ik schrijven, maar dat zou wel eens minder kunnen zijn. Niet alles ligt meer onder noise verborgen. Dit maakt Excerpts ... complexer en gelaagder.

De vraag die ik na een paar luisterbeurten mijzelf stel, is of het de moeite waard is om meer tijd in te investeren? Ik neig zonder meer naar het laatste. Dit is zo'n plaat waar een band alles ingestopt heeft wat het in zich heeft. Een plaat waarop zeer moedige beslissingen zijn genomen, omstandigheden waar een plaat twee kanten op kan: meesterwerk, totale mislukking. Ondanks dat niet alles mij direct aanspreekt, lijkt me van het laatste geen enkele sprake. Dan resteert meesterwerk, dus zal ik aan de bak moeten.

Voor nu dus het voordeel van de twijfel op de Y-splitsing, ***.

Het bovenstaande is een bewerking van een post op WoNoBloG.

avatar van Chris de Graaf
Nog altijd behoorlijk weg van deze plaat. Wat een avontuur. De lp klinkt wel behoorlijk veel fijner dan hoe het op Spotify klinkt. Nu vind ik dat vaker (als in bijna altijd) maar ik vind het hier wel echt een dingetje.

Over de hoes: behalve prachtig ook behoorlijk onhandig zeg. Net als de laatste Motorpsycho.

Ik zou graag de teksten ergens kunnen lezen. Een hoop is behoorlijk moeilijk te verstaan. Was op de vorige plaat ook al zo maar ik merk dat ik hier graag iets meer van zou willen mee krijgen. Maar misschien ben ik doof aan het worden of is mijn Engels slechter dan ik dacht. Of beide.

avatar van RadioMad
Op de gok toch maar een kaartje gereserveerd voor het optreden in Doornroosje op 15 april 22:00. We zien wel of het doorgaat. Ga je mee, DjFrankie?

RadioMad schreef:

Ik ga zeker mee Marc