The Nits - Tent (1979)

Label: CBS

1. Tent (2:05)
  2. A to B; C to D (3:01)
  3. The Young Reporter (2:40)
  4. 4 Ankles (2:20)
  5. Hook of Holland (3:43)
  6. Frozen Fred (2:25)
  7. Ping Pong (2:35)
  8. Tutti Ragazzi (2:11)
  9. Out of Suburbia (2:35)
  10. Bungalow (2:25)
  11. 1:30 (3:08)
  12. Johnny Said: Silver (2:43)
  13. Who's the Killer (2:30)
  14. Take a Piece (2:05)
  15. Tent [Reprise] (1:00)
  16. Umbrella * (3:10)
  17. Some Other Night * (2:40)
  18. Harrow Accident * (3:03)
avatar van Janz
Wat een wereld van verschil met Nits van 2006, maar niet minder leuk.

avatar van divart
Niet minder leuk..., ze waren toen veel leuker (en beter)

avatar van dennisversteeg
Beter niet, frisser misschien.
Dit album is bevat leuke, hoekige gitaar en synth popmuziek.

avatar van Ceasar
Uit de tijd dat ze zichzelf nog niet zo vreselijk serieus namen en nog gewoon popmuziek maakten en niet, zoals nu, theatrale kleinkunst. Erg leuk album.

stuart
Ik ken hier bijna niets van, behalve de single Tutti Ragazi, die ik nog ergens op een oud TDK cassettebandje heb staan; opgenomen bij de Nationale Hitparade destijds.

avatar van LucM
"Tutti Ragazzi" vind ik nog steeds een fantastisch nummer, ook al vanwege dat orgeltje. Van the Nits heb ik enkel de 3CD "Hits" inclusief een live-album en ik vind the Nits één van de meest avontuurlijke Nederlandse bands.

TENT 1979
De gekleurde vlakken van Mondriaan. De klare lijn van Hergé.
The Nits maken hoekige popmuziek ... een beetje Joe Jackson.
Vier hoeken, net zoals hun albumtitels vaak vier letters tellen.

Dit officiële debuut (eigen beheer plaatje niet meegerekend)
klinkt vandaag gedateerd ... maar daar is verder niets mis mee.
Want deze deuntjes uit de oude doos zijn een avontuur.

Here comes the young reporter in his overcoat.
I'm on the taperecorder in his motorboat.

The Nits introduceren zichzelf op vinyl als in een stripverhaal.
Kuifje is The Young Reporter en de muziekwereld is het avontuur.

Black car / Dark street / Red light / High speed ...

Tent opent en sluit het originele album in Devo draf.
En zoals dat in gedichten van Paul Van Ostaijen ook gebeurt,
komen voorwerpen bij The Nits steevast tot leven.

Camping gas / Can can vas / Pins and poles / Tins in holes

Ander favorieten op dit overtuigende album zijn
de new wave danser Out of Suburbia en Umbrella,
de romantische single die het album vooraf ging.

I'm not really interested in a pretty parasol
For our love would not have lasted in the rain and fall

Naast de hoekige popsongs is er ook al ruimte
voor meer uitgewerkte nummers zoals Hook of Holland.
Hier lichten The Nits een tip van de sluier over wat komen gaat.

Muzikaal een ontdekking ... Tekstueel een juweel ...

Cabin 80
Cabin 80 to way out
I am waiting
Did you see me in the crowd
Hook of Holland 6 AM
Someone shouted tell me where I am
Hook of Holland trains and boats
Someone said it's raining overcoats
See the man on
See the man on the quay
There's a girl from Switzerland
In the same compartment
Humming trains and boats and planes
On a street in Rotterdam
Back in 1925
There's a woman and a man
Black and white a photograph
Wonder if they're still alive
Wonder if they're still alive

O ja, en Tutti Ragazzi dan?
Vreemd genoeg vind ik dat hun minst originele single.
Het liedje jaagt te veel op het effect van het antieke keyboard.
Het doet soms wat denken aan ... luister, ze zeggen het je zelf.

avatar van Bartjeking
Toch wel een verrassend album aangezien ik een nitsnitwit ben. Kende alleen de radiohits en besloot toch om deze plaat maar eens te beluisteren. Leuke korte popliedjes met verassende melodielijnen, af en toe begeleidt door wat synths. Kortom totaal niet wat ik verwachtte. Ik ga zeker wat meer albums van deze mannen luisteren. (vond de bijdrage van Hofstede op het "aardige jongens" album ook meer dan goed, dus ik denk dat het ook wel goedkomt tussen The Nits en mij).

BTW dazzler bedankt voor je bijdrage, gaf het album meteen wat extra diepgang.

Pieter Paal
Klinkt een beetje als een kruising tussen XTC, The Korgis en New Musik.
Ik leerde deze band kennen dankzij de VARA. Willem van Beusekom had toen op de televisie het programma 'Popkrant'.
Een ander bandje dat toen getipt werd was Urban Heroes.
Stips kon ik wel van Supersister en hij heeft ook even in de Golden Earring gezeten.
Ik draai meestal een verzamelaar van The Nits, maar dit werkje moet ik ook maar eens op CD aanschaffen.

Pieter Paal schreef:

Ik wens je daar veel succes mee. Tent en New Flat zijn al heel lang niet meer verkrijgbaar op CD. Helaas...

avatar van dazzler
Tent is vooral heel leuk, maar hun betere werk kwam daarna.

De albums zijn niet allemaal meer verkrijgbaar.
Dat wil zeggen ofwel dat we ons aan wat verdiende rereleases
mogen verwachten ofwel dat we op zoek moeten gaan
naar users die nog wat pindakaas in de kast hebben staan.

In plaats van naar Apeldoorn, mag men gerust naar mij bellen.

avatar van Slowgaze
Tent heb ik een aantal jaar geleden samen met Joe Jacksons debuutplaat Look Sharp! op vinyl gekocht. Het zal m'n tweede of derde Joe Jackson zijn geweest en dit was mijn eerste Nits en eerlijk gezegd nog steeds m'n enige. Een interessante plaat is het zeker. Vooral de hoes van de elpee straalt de sfeer goed uit: bijzonder strak en hoekig, met een beetje fantasie een soort typografisch Mondriaanesque.

En de Nits tonen zich een soort new wave-Mondriaan op dit album. Naast de al eerder genoemde Joe Jackson zijn ook Elvis Costello en de Talking Heads wel een aardige referentie, maar Tent is veel gestileerder, minimalistischer en hoekiger. Neurotenpop is en blijft het, met ietwat pieperige stemmetjes; neem alleen al opener 'Tent', met z'n herhaalde 'Tent tent tent'.

Daarnaast is het niet alleen hoekigheid troef; sommige liedjes zijn zelfs bijna popliedjes. Ze zijn minder schetsmatig, al valt daardoor de spanning soms net iets meer weg. Op zo'n moment gaat het wat gedateerde wat tegenvallen, maar daar tegenover staat dan weer zo'n klein energiebommetje waarin alle onnodige ballast weggestreept is. Alleen 'Hook of Holland' gaat over de twee minuten heen, maar vooral het heel korte 'Take a Piece' bevalt me.

Tent is een bijzonder album; misschien niet altijd even sterk, maar over de gehele lijn goed in orde. Enerzijds is het niet moeilijk om buitenlands vergelijkingsmateriaal aan te wijzen (ik ben Kraftwerk en XTC trouwens nog vergeten), maar anderzijds hebben die artiesten ook weer niet gek veel te maken met de Nits; bij wijze van spreken overal aan relateerbaar en tegelijkertijd op geheel zichzelf staand uniek.

Slowgaze schreef:
en dit was mijn eerste Nits en eerlijk gezegd nog steeds m'n enige.

Kan je nagaan wat er nog allemaal volgde op dit album.

Ik vind New Musik ook een goed referentiepunt voor de vroege Nits.

avatar van Ceasar
Het zou toch wel leuk zijn als Tent en New Flat nog eens een keertje op CD verschijnen, het liefst op 1 CD... Kunnen we niet een actie beginnen?

avatar van vincentcorjanus
Tent nog maar is gedraaid (op vinyl dan) Zoiezo beter dan het debuut, beste nummers zijn toch wel Tutti Ragazzi en Tent *3.5

Brooklyn Dodger
Nits voelen hier vooral als de Nederlandse wire die ineens synthpop gaan maken. Het kromme gevoel voor popnummers, het montone keyboard en het prachtige steenkolen Engels. Kan zich opmeten met menig postpunk klassiekertje

avatar van Dibbel
Weer eens een paar keer gedraaid na jaaaaren...
Destijds nieuw gekocht. Kreeg 5 sterren in de Muziek Expres.
De produktie klinkt in ieder geval nog puntig, helder en fris en spat de speakers uit.

Puntig, fris en helder zijn ook de songs, die Beatlesque zang koppelen aan hoekige pop/new wave muziek met invloeden van Devo, de vroege XTC, de vroege Talking Heads, New Musik en nog zowat van die dingen. Of andersom, want ze waren er vroeg bij (deze is uit 1979!).
Wel altijd songs die blijven hangen en ook nog wel om mee te zingen zijn.
Met ieder album zouden ze zich hierna blijven ontwikkelen (het waren wel studenten van de Rietveld Academie natuurlijk...), maar zo fris als deze werd het nooit meer.

Hoogtepunten zijn het aanstekelijke en met gierend orgeltje opgeleukte hitsingeltje (nr. 31 in maart 1980) Tutti Ragazzi, het vrolijke Beatlesque The Young Reporter, het hoekige openertje Tent, het enigszins weirde Hook Of Holland, het new wave-achtige dansnummer Out In Suburbia, Take A Piece en Who's The Killer (met gitaarsoloos).
Met over het algemeen leuke teksten.

Hierna zouden The Nits per album anders gaan klinken en ook steeds beter worden.
Toch vind ik dit een van de belangrijkste new-wave albums van Nederland van de late jaren 70.
Op vinyl en puntgaaf .

avatar van T8T
T8T
@dibbel , ik vind Tent op vinyl ook erg goed klinken. (Heb ik ook alleen op vinyl)
Jou review is top en omschrijft precies de essentie van de plaat.

avatar van vigil
Vanaf 10 januari is dit album eindelijk weer op cd verkrijgbaar. Het wordt opnieuw uitgebracht voor mid-price (zeg 8 euro). Volgens mijn informatie zonder bonustracks.

avatar van Broem
Hier ook nog op vinyl. THE Nits waren wat betreft productie on-Nederlands goed. Klonk als een klok. Dit in vergelijking met veel bands in dezelfde periode. Vaklui tot op de dag van vandaag.

avatar van dazzler
De rerelease bevat wel bonustracks:
Tent: Amazon.co.uk: Music

Die van New Flat niet omdat die er oorspronkelijk ook geen had.
Dat belooft wel voor mogelijk verdere re-releases.

avatar van vigil
Inderdaad Umbrela, Some other night en Harrow accident

avatar van E-Clect-Eddy
Het (verder) verkennen van (The) NITS staat al langer op mijn to-do-lijstje en vandaag dan deze.

Heerlijk die humor en deze stijl klinkt soms zo Beatlesque... erg leuk. Misschien nog meer in mijn straatje dan latere albums. Twijfel dus om deze meteen al 4* te geven na de eerste beluistering... staat voor komende week in de wachtlijst.

Deze moet ik vaker gaan luisteren, vandaag album van de dag.