Ane Brun - How Beauty Holds the Hand of Sorrow (2020)

Noorwegen
Label: Balloon Ranger

1. Last Breath (5:10)
  2. Closer (4:38)
  3. Song for Thrill and Tom (3:16)
  4. Meet You at the Delta (3:50)
  5. Trust (4:10)
  6. Gentle Wind of Gratitude (4:07)
  7. Breaking the Surface (4:02)
  8. Lose My Way (5:19)
  9. Don’t Run and Hide [Piano Version] (4:07)
Sooheej
Ingetogen tegenhanger van After the Great Storm. Melodieuze popliedjes die goed bij de tijd van het jaar passen. Geen echte hoogtepunten, maar ook geen grote missers.

avatar van Grizzly Bear
Minder elektronica inderdaad dan op After The Great Storm. Ik vind Closer toch wel erg mooi!

ohmusica
After the Great Storm lag me niet zo, dit ingetogen album bevalt me veel beter. De stem van Brun, goeie songs, sfeervol; meer is niet nodig.

avatar van MusicFreak
After the Great Storm klinkt toch wat spannender wat mij betreft maar de stem van Ane Brun blijft prachtig!

avatar van Leptop
En dan haar 2e album dit jaar met een heel andere inslag dan After the Great Storm.

Fijn dat je stemming bepaalt welk album je wilt opzetten.

Kwaliteitsmuziek uit het hoge Noorden.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Ane Brun - How Beauty Holds The Hand Of Sorrow - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Ane Brun - How Beauty Holds The Hand Of Sorrow
Ane Brun bracht een maand geleden een even verrassend als prachtig album uit en herhaalt dat kunstje nu met een album dat weer totaal anders klinkt maar eveneens wonderschoon is

Ane Brun koos tijdens de lockdown dit voorjaar voor een verblijf op het Noorse platteland en schreef hier voldoende songs voor twee albums. De eerste verscheen een maand geleden en klonk verrassend vol en elektronisch, de tweede verschijnt nu en klinkt juist verrassend sober. Wat is gebleven is de geweldige stem van Ane Brun, die ook de songs op How Beauty Holds The Hand Of Sorrow weer tot grote hoogten optilt. Het levert in een maand tijd twee albums op van jaarlijstjesniveau. Het zijn twee albums waartussen ik niet wil kiezen en dat hoeft dat ook niet. Ik was een beetje uitgekeken op Ane Brun, maar deze twee albums zijn van een angstaanjagend hoog niveau.

Ik was ruim zeventien jaar geleden behoorlijk onder de indruk van het debuut van de Noorse singer-songwriter Ane Brun, maar sindsdien werd ik lang niet altijd overtuigd door haar albums en de laatste jaren liet ik er zelfs een aantal liggen. Het eind oktober verschenen After The Great Storm kwam daarom voor mij als een donderslag bij heldere hemel. Ane Brun had me onmiddellijk te pakken met de songs op het album en met haar stem en wist ook nog eens enorm te verrassen met een avontuurlijk en bezwerend elektronisch klankentapijt.

We zijn inmiddels pas een maand verder en wederom zit er een nieuw album van Ane Brun tussen de nieuwe releases. How Beauty Holds The Hand Of Sorrow klinkt flink anders dan After The Great Storm, maar ook dit keer was ik onmiddellijk onder de indruk van de muziek van de Noorse muzikante.

De songs voor After The Great Storm en How Beauty Holds The Hand Of Sorrow werden het afgelopen voorjaar geschreven tijdens de lockdown op het Noorse platteland en een van de songs (Don’t Run And Hide) komt op beide albums terug. Ane Brun wilde eigenlijk maar één album maken, maar toen de songs vorm kregen en de Noorse muzikante experimenteerde met verschillende instrumentaties, werd snel duidelijk dat het twee, behoorlijk verschillende albums, moesten gaan worden.

How Beauty Holds The Hand Of Sorrow opent fraai met Last Breath, waarin subtiele pianoklanken worden gecombineerd met prachtig gearrangeerde strijkers. De fraaie strijkersarrangementen waren er ook op After The Great Storm, maar waar ze op dit album werden gecombineerd met atmosferische elektronische klanken, zijn er nu slechts wat subtiele pianoakkoorden en vooral stilte.

In het volle elektronische geluid van After The Great Storm viel de stem van Ane Brun me in positieve zin op, maar die stem klinkt misschien nog wel mooier op het soberder ingekleurde How Beauty Holds The Hand Of Sorrow. Dat hoor je direct in de openingstrack, maar je hoort het nog beter in de songs waarin ook de strijkers zwijgen en de indringende vocalen van Ane Brun alleen worden begeleid door de piano en hier en daar een akoestische gitaar.

Ik noemde After The Great Storm een paar weken geleden al een typisch herfstalbum, maar ook How Beauty Holds The Hand Of Sorrow lijkt gemaakt voor dit seizoen, al voldoet het album misschien nog wel beter in een ijskoude en donkere winter. Ook op haar nieuwe album kiest Ane Brun voor een wat melancholisch aandoend geluid en zingt ze vol gevoel en weemoed, hier en daar ondersteund door al even fraaie achtergrondzang.

Ik werd een paar weken zoals gezegd enorm aangenaam verrast door het nieuwe geluid van Ane Brun, dat absoluut naar meer smaakte. Dat meer krijgen we niet op How Beauty Holds The Hand Of Sorrow, maar ik vind het nieuwe album van Ane Brun misschien nog wel indrukwekkender dan zijn voorganger.

Er zijn dit jaar al meerdere lockdown albums verschenen, maar Ane Brun weet alle onzekerheid uit deze lockdown het best te vangen in haar muziek. De instrumentatie is prachtig, vooral als deze zo sober mogelijk wordt gehouden en Ane Brun onder de huid kan kruipen met wonderschone zang en indringende klanken.

Het is niet veel muzikanten gegeven om in een jaar twee albums uit te brengen die goed genoeg zijn voor de jaarlijstjes (Big Thief deed het vorig jaar wel overigens), maar Ane Brun doet het en vooralsnog vind ik How Beauty Holds The Hand Of Sorrow nipt de mooiste van de twee. Erwin Zijleman

Thudd

pracht=bracht

avatar van erwinz
aangepast

avatar van Zwaagje
Eens kijken of dit album meer aan mij besteed is dan haar vorige albums. De kwaliteit herken ik zeker, maar muziek moet je ook een beetje liggen. Ik heb geen klik. Dit album is in ieder geval heel sfeervol. Nu op zoek naar de klik.

avatar van Zwaagje
Een aantal keren voorbij laten komen vandaag en dit pakt me wel. Te vroeg om te stemmen, maar voorlopige conclusie: heerlijke sfeervolle plaat.

avatar van Lambchop
Niet aan mij besteed, in het laag voel ik het wel maar in het hoog gaat het me irriteren. Beetje agnes obel gevoel.

avatar van meneer
Ik heb Ane Brun ooit weleens in het voorprogramma van Peter Gabriel gezien maar was toen niet echt onder de indruk. Ook weleens een aantal albums geprobeerd maar het was vooral de stem die mij wat irriteerde. Dus ook maar eens vanavond aan het proberen en, wonderwel, het bevalt mij. Het is vooral het mellow sfeertje wat goed binnen komt.

Openingsnummer Last Breath (mooie strijkers) en Trust passen echt bij deze koude stille dagen en avonden. Dan krijg ik zin om samen met Ane eens, ergens in een Noors besneeuwde omgeving, buiten te zitten, te mijmeren naar de maan, wat te drinken erbij en verwonderend te kijken naar de zichtbare wasem die uit onze monden komt terwijl deze muziek op de achtergrond voortgaat. Maakt mij niet uit hoe laat het wordt. Gewoon genieten..

Man, wat ben ik toe aan die kerstvakantie

avatar van Zwaagje
Mooie sfeervol album. Komt regelmatig voorbij. Alleen "Meet you at the delta" is een dissonant voor mij; matig nummer. Voor de rest.....ik ben om.

avatar van Zwaagje
Ik heb wel wat moeite met de teksten; geen touw aan vast te knopen. Ook haar Engelse uitspraak is knullig. Hoe ze "closer " uitspreekt in het liedje is daar één voorbeeldje van. Hoop dat dit op den duur niet gaat irriteren.

avatar van Zidaan
Prachtig! Bezwerende producties, voor zie dat mijn beoordeling nog omhoog gaat naarmate ik het nog een aantal keer heb geluisterd.

avatar van Grizzly Bear
Nu ook op vinyl gekocht bij de plaatselijke platenjongens. Waar eerst vooral Closer indruk maakte moet ik zeggen dat het hele album erg fijn is.

avatar van Broem
0,5* erbij voor dit heerlijke album. Klasse druipt er vanaf. Muziek van Ane heeft altijd wat tijd nodig om goed in te dalen. Luister ook eens naar het livepareltje Ane Brun - The RMV Sessions (2021) Krijgt weinig aandacht en da’s zund