Iron Maiden - Nights of the Dead, Legacy of the Beast: Live in Mexico City (2020)

Label: Parlophone

1. Churchill’s Speech (0:38)
  2. Aces High (4:58)
  3. Where Eagles Dare (5:12)
  4. 2 Minutes to Midnight (5:54)
  5. The Clansman (9:16)
  6. The Trooper (4:02)
  7. Revelations (6:32)
  8. For the Greater Good of God (9:23)
  9. The Wicker Man (4:43)
  10. Sign of the Cross (11:00)
  11. Flight of Icarus (3:43)
  12. Fear of the Dark (7:46)
  13. The Number of the Beast (4:59)
  14. Iron Maiden (5:30)
  15. The Evil That Men Do (4:25)
  16. Hallowed Be Thy Name (7:38)
  17. Run to the Hills (5:07)
avatar van Sir Spamalot
Voorlopig nog geen beelden beschikbaar maar hier alvast meer info: Iron Maiden Live Album Coming November 20th - ironmaiden.com.

Iron Maiden - A Message From Bruce - YouTube

"Weeral een livealbum?" Bij Iron Maiden krijg je altijd waar voor je zuurverdiende centjes.

avatar van Edwynn
En dit was ook nog eens een hele mooie tour om gedocumenteerd te hebben.

avatar van Mr. Rock
Mooie setlist. Ik heb het altijd sterk gevonden van Bruce dat hij gewoon Blaze-nummers wil zingen live, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Rob Halford en Ian Gillan die de periode dat zij niet in hun band zaten in feite ontkennen.

Hopelijk volgend jaar dan alsnog in het echt in Gelredome.

avatar van AOVV
Dat ziet er zeker een mooie setlist uit! Ik kijk er eerlijk gezegd best wel naar uit.

avatar van i-mac
Ik heb alvast de Luxe CD en coloured LP's besteld.

avatar van crosskip
Nounou, met For The Greater Good Of God wel 1 heel nummer die nog niet eerder op een liveplaat heeft gestaan! Het artwork vind ik eigenlijk ook maar matig.

Maar dat waren de minpuntjes ook wel eigenlijk. Verder wel een mooie set met inderdaad wat verrassende Blaze-nummers! De show was in Arnhem in ieder geval een spektakel en Bruce was erg goed bij stem, dus dit kan wel weer eens een aanschaf worden. Voor degene die het nog niet heeft gezien, er is al wel het e.e.a aan video's te vinden van de tour. Vooral Flight Of Icarus was een feestje hoor.

Mr. Rock schreef:

Hopelijk volgend jaar dan alsnog in het echt in Gelredome.

Die kans acht ik toch vrij klein. Helemaal met de aankondiging van dit album halverwege de bijbehorende tour denk ik eerder dat ze de rest van de data annuleren. Betekent wellicht wel dat we eerder het nieuwe studiowerk gaan horen!

avatar van Eddie
Super interessante release weer, echt een aanvulling op de catalogus. Ik heb gelukkig nog geen goede live-plaat van maiden, dus deze zal die leegte mooi op gaan vullen....
Natuurlijk kopen we hem wel, en draaien we hem een keer, maar in godsnaam hou toch eens op met die life platen elke keer. Na ruim 5 jaar wordt het tijd voor weer een studioplaat!

avatar van Edwynn
Je kunt ze ook laten liggen natuurlijk. Ik vind dit wel een vette tour om te documenteren.

avatar van Cryotank
Het is geen must-have maar de setlist is toch alleraardigst. Sommige nummers kennen we nou wel, zoals Hallowed be thy Name, maar met o.a. Revelations, Where Eagles Dare , The Evil that Men Do en Sign of the Cross zijn er toch wel een paar van mijn favorieten te vinden op dit schijfje. Opvallend trouwens dat er anno 2020 nog vier nummers van Piece of Mind op staan.

De artwork vind ik ook best geinig. Het is niet de mooiste cover van Maiden, maar zeker niet de lelijkste.

Aces High is intussen op Spotify te beluisteren. De geluidskwaliteit/mix is erg rauw.

avatar van namsaap
Mijn eerste reactie was ook 'ach, weer een livealbum', maar er staan toch wel enkele nummers op die het wellicht de moeite maken om ook dit album in huis te halen.

For The Greater Good Of God maakt zijn debuut op een livealbum. Where Eagles Dare is een van mijn all time favoriete nummers en stond volgens mij alleen eerder op A Real Dead One. The Clansman is een übernummer uit de tijd van Blaze, zeker als deze door Bruce wordt gezongen. Datzelfde geldt voor Sign Of The Cross, beiden alleen eerder op Rock In Rio. Ook Flight Of The Icarus stond alleen eerder op Live After Death.

avatar van gigage
crosskip schreef:

Quote
Hopelijk volgend jaar dan alsnog in het echt in Gelredome. Quote

Als ze de rest van de data annuleren hadden ze deze registratie wel op video uitgebracht, denk ik. Wat een spektakel.

avatar van Edwynn
Sign Of The Cross was in Arnhem (voor mij) wel hét hoogtepunt. Groots en meeslepend. En een fraaie lichtshow erbij. De Mexicoversie beluisterend, is er wel iets meer afstand. Maar de amusementswaarde blijft hoog. Dickinson had er zo te horen wel weer wat moeite mee deze avond.

Edwynn schreef:

Eeuwig zonde inderdaad dat ze een show uit 2019 hebben genomen i.p.v. 2018. Bruce was echt in topvorm tijdens de Europese leg. Leuk dat Mexicaanse publiek, maar dan heb ik toch liever een beter klinkende Bruce. Eerste keer ook dat ik me echt stoor aan de keyboards in een Maiden nummer. Het geluid steekt wat tegen en volgens mij zit de toetsenist er in het middenstuk ook gewoon keihard naast qua timing. Voor de fan zijn al die kleine muzikale wijzigingen in het nummer trouwens wel erg leuk gedaan!

Zie trouwens ook dat iemand de setlist incorrect heeft aangepast. Deze tour werd zomaar Iron Maiden NIET (!!!) direct na Fear Of The Dark gespeeld, maar kwam er gewoon nog een nummer tussendoor! De incorrecte tracklist hier geeft maar weer eens aan hoe vastgeroest de setlists waren de afgelopen jaren =p

avatar van Edwynn
Op alle avonden werd inderdaad Number Of the Beast nog voor Iron Maiden gebracht.

Ik vind het toetsenwerk wel goed in harmonie trouwens. Is het niet gewoon een mp3 bestandje dat meeloopt trouwens waarbij de band erg veel moeite heeft om het tempo niet al te hoog op te laten lopen? De additieven zijn sfeervol maar stellen verder niet zo heel veel voor. Volgens mij timed de hele band een halve tel mis in de aanloop naar de harmonie voor de solo.

Ach details.

Overigens heeft Dickinson dat bewuste fragment al vaak zat op grappige en zelfrelativerende wijze geadresseerd. Maar dat terzijjde.

Ach details.

Volgens mij speelt al jaren dezelfde toetsenist mee achter de schermen toch? Om alleen bij Seventh Son even bij het orgel te voorschijn te komen. En ach, details zijn juist leuk om te bespreken bij een liveplaat van een band die verder vooral zn best doet om zo goed mogelijk de studio-uitvoeringen na te spelen toch? =p

Edwynn schreef:

Overigens heeft Dickinson dat bewuste fragment al vaak zat op grappige en zelfrelativerende wijze geadresseerd. Maar dat terzijde.

Hah, uiteraard. Vond het alsnog wel grappig om die klassieker in mn post te verwerken

avatar van Edwynn
Geen idee of er nog een toetsenist meespeelt eerlijkgezegd. Eens uitzoeken.

Over die details ben ik het helemaal met je eens. Maar ik doelde erop dat het maar hele kleine dingetjes zijn waar ik verder niet over val.

Edit: Nou ja, dat was zo gevonden natuurlijk. Het is al die jaren Steve's bastechneut die op de toetsen drukt tijdens de shows.

avatar van CASINO BOOGIE2
Heel benieuwd naar deze release. Wat ik heb gehoord valt me niet tegen, heb de band met deze tour in 2018 op Graspop gezien, prima setlist.

avatar van Sir Spamalot
Bruce legt het uit: Iron Maiden - Bruce unboxes Nights Of The Dead - YouTube. Overmorgen komt ie uit.

avatar van Spoelworm
Wel, een vlucht naar Nederland besteld en een ticket voor Maiden. Dat ging helaas niet door en ook hier in Noorwegen geen Maiden . Mijn terug gestorte kapitaal dan maar in de Blu ray steken ,mocht die ook reeds uitgekomen zijn (?) . Als klein minpuntje , Qua nummers mogen ze wel eens met iets meer afwisseling komen uit die rijke catalogus en de hoes toont niet de mooiste Ed's, maar ik ben toch weer benieuwd naar dit optreden.

avatar van gigage

Mooie unboxing. Ik zou bijna weer een platenspeler kopen zo mooi.

Live album nummer 15. De setlist lijkt mij niet zo bijzonder. Misschien wel de blu-ry/dvd omdat het in Mexico is opgenomen?

west schreef:

Er is (nog) geen bluray/dvd aangekondigd, tot nu toe alleen nog maar het geluid.

avatar van Metal-D78
Een keertje gehoord nu. Vind het wel prima zo. Die laat ik lekker voor wat ie is. Deze tour gezien in Arnhem. Ik houd het wel bij die goede herinnering. Dit album voegt weinig tot niets toe.

Metal-D78 schreef:

Ik denk dat ik deze plaat ook niet vaak ga draaien. Het klinkt bij vlagen (zelfs voor Maidens doen) storend slordig, Bruce klinkt vaak buiten adem, de mix is niet je van het en het publiek klinkt erg raar/onnatuurlijk. Fikse tegenvaller dit. Toch zonde, de show in Arnhem was 1 groot feest (en de volgende keer ben ik er natuurlijk gewoon weer bij), maar deze tour had toch veel meer potentie dan deze registratie.

avatar van Edwynn
Mijn berichten bij de live-albums van Maiden zullen onderhand wel wat saai worden. Ik herken de kritieken wel. Maar toch zit ik hier weer tevreden te zijn met een fraai cd pakketje vol met plaatjes van deze tour. Het grote manco is dan ook dat dit Legacy Of The Beast-ding zonder beeld komt.

Voor de rest is het kwalitatief dik in orde. Kleine subtiele wijzigingetjes in de arrangementen, in de solo's vooral, maken het tot een meerwaarde van de Maidenadept. Over de setlisten wordt zoveel geklaagd. Veel van hetzelfde. Ik heb me daar wel bij neergelegd en geniet van de kleine verrassingen: For The Greater Good Of God en Flight Of Icarus in dit geval. Volgende keer Caught Somewhere In Time erbij doen en dan zal ik nooit meer zeuren.

Het is jammer dat Where Eagles Dare zo verrekte gejaagd gebracht wordt hier. Ruim een minuut gaat verloren aan deze doorgaans epische track.

Bij Dickinson gaan de jaren wel tellen. Misschien wordt het tijd om in een confortabeler register te gaan zingen. Where Eagles Dare en Aces High gaan helemaal mis door steeds die sirene aan te willen zetten. Fear Of The Dark, Revelations, Wicker Man en Flight Of Icarus gaan wel gewoon uitstekend met ietsje minder maar des te meer doorleefder zangwerk.

Voor mij persoonlijk is Nights Of The Dead een fijn aandenken aan een hele geslaagde tour.

avatar van CASINO BOOGIE2
Edwynn schreef:

Bij Dickinson gaan de jaren wel tellen. Misschien wordt het tijd om in een confortabeler register te gaan zingen. Where Eagles Dare en Aces High gaan helemaal mis door steeds die sirene aan te willen zetten. Fear Of The Dark, Wicker Man en Flight Of Icarus gaan wel gewoon uitstekend met ietsje minder maar des te meer doorleefder zangwerk.

De stem van Bruce begint inderdaad nu wel een dingetje te worden, wat absoluut geen schande is. Inderdaad de nummers met de hoge uithalen toch maar iets anders gaan aanpakken

avatar van Eddie
Tegen al mijn verwachting in ben ik toch wel enthousiast over deze release. Ik ben het met eerdere berichten eens dat de stem van Bruce wel erg geforceerd begint te worden, dit viel me in de Gelredome minder op, maar dat kan ook met de hele live ervaring te maken hebben (die is toch anders als je erbij bent dan wanneer je het op plaat terug hoort). Dit stoort me overigens maar in een aantal nummers echt, zoals in Aces High, Where Eagles Dare en the Trooper. Nummers als Sign of the Cross en the Clansman komen juist heel erg goed tot zijn recht vind ik.
Ik vind de productie overigens wel wat dunnetjes, ik krijg niet het idee dat ik naar drie gitaristen aan het luisteren ben. Dit heb ik trouwens ook niet als ik erbij ben. Gedurende concerten is me al meerdere malen opgevallen dat Jannick omhoog gedraaid wordt als zijn partijen écht hoorbaar moeten zijn (zoals bij zijn spaarzame solo's of twin-gedeeltes).
Ik hoop dat er ook nog een live-DVD/Blu-Ray aan gaat komen van bijvoorbeeld Rock in Rio 2019.

avatar van AOVV
Gewoon weer een erg goeie live-release van Iron Maiden. Ik zag hen in het begin van de tour op Graspop, in 2018, en ze kwamen weer erg energiek voor de dag. De band heeft natuurlijk een rijk oeuvre om uit te putten, maar naast de nodige klassiekers die al veelvuldig in tournees aan bod zijn gekomen, is het leuk om ook enkele songs te horen die minder voor de hand liggen. Flight of Icarus en Where Eagles Dare zijn, na het onverwoestbare The Trooper, mijn favoriete Piece of Mind-nummers en worden hier erg fraai gebracht. En met For the Greater Good of God staat er ook 'ns een wat recenter nummer op.

Voor de rest kan ik het wel eens zijn met de commentaren omtrent de stem van Bruce Dickinson, maar dat lijkt me een erg normale gang van zaken. Hij komt inderdaad wel beter tot zijn recht nu op songs als The Clansman en Sign of the Cross, twee van de strafste Blaze-nummers. Die platen zou ik ook nog eens de kans moeten geven, eerlijk gezegd.

Nu, Iron Maiden bewijst hiermee dat ze nog lang niet zijn uitgespeeld. Ik ben een tevreden man!

4 sterren

avatar van Kefpt.2
Wederom een live album van deze heren. Omdat de tour dit jaar is gecanceld/verzet naar 2021. Durf te wedden als dat niet het geval was geweest dit live album er ook was gekomen.