Ethan P. Flynn - B​​-​Sides & Rarities: Vol. 1 (2019)

Folk / Rock
Label: Young Turks

1. Are You Doing This to Hurt Me (3:48)
  2. What You Do to Me (2:12)
  3. When I Taste the Pavement (3:47)
  4. Looking Out for You (2:33)
  5. Fingerless (2:18)
  6. Television Show (3:46)
  7. Love Will Find a Way (3:47)
  8. It's Only Me (3:54)
  9. True (3:17)
  10. Everybody's Dying to Meet You (3:13)
Het is natuurlijk wel een brutale geniale meesterzet om je eerste volwaardige album B-Sides & Rarities: Volume 1 te noemen. Hierdoor schuim je wel direct het internet af op zoek naar ander werk van de geheimzinnige persoonlijkheid Ethan P. Flynn en kom je tot de conclusie dat er verder weinig van de artiest terug te vinden is. Helemaal misleidend is het echter niet, het betreft inderdaad oude opnames die als grap onder deze titel in 2019 op Bandcamp gezet zijn. Ruim een jaar later is het Young Turks die deze lo-fi demo’s daadwerkelijk als plaat op de vrije markt los laat. Is het allemaal nog goed te volgen? Nee, maar dat boeit voor geen meter. Deze geschifte manier van werken past perfect bij de uit Londen afkomstige muzikant.

Een thuisklusser dus, die zich hiermee in het rijtje Do It Yourself artiesten mag plaatsen die in de negentiger jaren hun gouden periode beleefden. Toch klinkt het door de moderne technologie een stuk minder kneuterig en amateuristisch, al heeft Ethan P. Flynn er wel goed over nagedacht hoe hij zichzelf wil presenteren. Met een in folie ingepakte plaathoes inclusief licht beschadigde hoekjes lijkt het alsof je te maken hebt met een soort van collectors item mixtape. Goed doordacht allemaal, en met de nodige humor gebracht.

Het is een bijzondere jongeman die ook de aandacht trekt van het voormalige Talking Heads boegbeeld David Byrne die hem als keyboardspeler een kleine rol geeft in het groots opgezette op dans en percussie gerichte American Utopia project. Juist deze oudere leermeester laat zien dat na een vrijwel afgeronde indrukwekkende carrière het nog steeds mogelijk is om idealistische dromen te verwezenlijken. In dezelfde bescheidenheid werkt hij mee aan de vijf sterren plaat Magdalene van avant-garde soulzangeres FKA Twigs.

Een mooi gebaar dus, om al op jonge leeftijd aan zo’n grote namen gekoppeld te worden, en een overvolle koffer aan muzikale bagage mee te mogen dragen. Dat hij deze wat rommelig geordend heeft en dat hierdoor de goedbedoelde ideeën net teveel uitpuilen heeft wel zijn charme. De logica ontbreekt op de plaat, het neemt niet weg dat B-Sides & Rarities: Volume 1 een dierbare schatkist aan kleine flonkerende plastic nepjuweeltjes is geworden. Vreemd genoeg vormen al die probeersels samen een indrukwekkend geheel waarbij juist met het ontbreken aan samenhang een krachtig statement wordt neergezet.

De melancholische breekbare zang vormt de enige constante factor in het mijnenveld van kristalheldere zandbruine woestijnpostpunk, vintage glamrock, onnavolgbare drum & bass psychedelica, spookachtige orgelklanken, rituele Zuid Amerikaanse begrafenisblazers folk en een gedragen pianoballad. Ritmisch wil hij er nog wel eens wat langs zitten, maar het is voornamelijk de kunstmatige magnetronwarmte in het licht verteerbare funksoul voedsel van het wat zouteloos gesampelde Television Show waarmee hij net die plank misslaat. Pleister erop, het verstand op nul en met de blik op oneindig als een kamikazepiloot doorrazen, heerlijk!

Ethan P. Flynn - B​​-​Sides & Rarities: Vol. 1 | Pop | Written in Music - writteninmusic.com