Francesco Bianconi - Forever (2020)

Italiƫ

3. Andante (4:09)

met Rufus Wainwright

4. Go! (3:29)

met Kazu Makino

5. Fàika Llìl Wnhàr (6:09)

met Hindi Zahra

6. Zuma Beach (5:41)
  7. The Strength (3:13)

met Eleanor Friedberger

8. Certi Uomini (5:00)
  9. Assassinio Dilettante (3:21)
  10. Forever (2:27)
In het kader van een vakantie naar Italië een aantal jaar geleden kwam ik uit bij Baustelle, waar de samenzang tussen Francesco Bianconi en Rachele Bastreghi opviel. Heerlijke indie-liedjes, een categorie die ik tijdens mijn zoektocht indertijd niet makkelijk kon vinden. Het was meestal zoetgevooisde zwijmelpop, of wat rauwe jazz-achtige muziek waar ik op stuitte.

Baustelle verloor ik na die vakantie uit het oog en oor, ook toen ik later weer terugging naar het land (en de band al weer nieuwe albums uitgebracht had).

Bianconi heeft nu een solo-album uitgebracht, Forever, en wat gelijk bij de eerste nummers al opvalt: de Boudewijn de Groot-achtige gelijkenis qua stemgeluid en de barokke sound met dank aan de strijkers.

Dat is wat mij betreft een zeer aangename combinatie. Het is alsof je bij een heerlijk haardvuurtje zit om je te laten opwarmen. Puur en de juiste snaar rakend (pas op voor dat traantje dat zomaar eens kan gaan rollen).

De nummers zijn echt hemeltergend mooi op dit album. Barokpop pur sang.

Is er een minpunt te noemen? Vooruit, een kleintje dan. Voor mij hoeft de afwisseling met enkele Engelstalige nummers niet. Hou het lekker in één taal.

Maaaarrrrr.... als Rufus Wainwright ineens te horen is op Andante en plots schakelt naar het italiaans maakt het me allemaal niet veel meer uit. Het nummer is zo goed en de muzikale omlijsting om bij weg te smelten.

Buiten Rufus doen meer bekende namen mee: Thomas Bartlett, Kazu Makino, Eleanor Friedberger (The Fiery Furnaces) en Hindi Zahra horen we ook terug.

Zeer fijn album en degenen die mijn smaak op dit vlak een beetje kennen: 'you know who you are'.... zoek dit op!