Big Big Train - Empire (2020)

Label: English Electric

1. Novum Organum (2:27)
  2. Alive (4:37)
  3. Hedgerow (9:00)
  4. Theodora in Green and Gold (5:30)
  5. Winkie (8:29)
  6. The Florentine (8:16)
  7. Brave Captain (12:39)
  8. Voyager (13:52)
  9. Homesong (4:42)
  10. Wassail (7:57)
  11. Engines and Men (4:02)
  12. East Coast Racer (17:23)
avatar van Tonio
Ben een grote fan van Big Big Train. Ik was dus erg blij dat ze eindelijk het Kanaal zouden overzwemmen om op het Europese vasteland enkele concerten te geven. Was dus erg blij met mijn kaarten voor het concert in Zoetermeer op 20 juli. Eindelijk kon ik mijn favoriete progband live horen en zien.

En toen kwam natuurlijk corona en stortte het hele concertgebeuren in. Shit, maar het is niet anders.

En omdat bij Big Big Train ook brood op de plank moet hebben ze het laatste concert (op 2 november 2019 in London’s Hackney Empire) uitgebracht. Zo kan ik er toch nog een beetje bij zijn.

Heb het album nu enkele keren beluisterd en ben er best blij mee. En hoewel ze het fantastisch doen heb ik toch een voorkeur voor de studioversies van de nummers. Dat had ik ook al bij de vorige live albums uit 2016 en 2018.

Zeer recente hebben violiste Rachel Hall en toetsenist Danny Manners de Big Big Train verlaten, nadat eerder dit jaar gitarist Dave Gregory helaas al had aangegeven te stoppen. De nieuwe aanwinsten heten Carly Bryant (toetsen) en Dave Foster (gitaar). Een opvolger/opvolgster voor Rachel is er nog niet. Wel zijn de heren bezig met een nieuw studio album. Ben benieuwd wat d nieuwe bezetting gaat opleveren.

Tonio schreef:

Ben benieuwd wat d nieuwe bezetting gaat opleveren.

Ik had ook tickets voor Zoetermeer ..... zeer jammer natuurlijk. Ben wel benieuwd hoe ze gaan klinken met de nieuwe bezetting