Townes Van Zandt - Somebody Had to Write It (2020)

geen stemmen

Country / Folk
Label: MVD

1. Intro (0:13)
  2. Waitin' Round to Die (2:30)
  3. Tecumseh Valley (4:11)
  4. If I Needed You (2:34)
  5. Pancho & Lefty (3:38)
  6. Blaze's Blues (3:06)
  7. Somebody Had to Write It (1:00)
  8. Marie (5:01)
  9. The Hole (4:32)
  10. Cowboy Junkies Lament (3:35)
  11. Brand New Companion (4:48)
  12. I'll Be Here in the Morning (2:37)
Hendrik68
Weer een semi live album van Townes. Het was weer tijd blijkbaar. Maar ook nu kun je je afvragen of je hier nou de knip voor moet trekken. Ze, en dan vooral mijnheer Eggers, slagen er altijd wel weer in om een enkele niet zo vaak live gezongen track aan toe te voegen. Wel leuk dat The Hole er op staat van zijn laatste album No Deeper Blue. Dat duidt er dan ook op dat dit album niet ver voor zijn dood is opgenomen. Ik kan hier echter geen info over vinden. Hoewel zijn stem destijds behoorlijk versleten was klinkt de stem zelf hier relatief goed. Maar heel gelukkig klinkt hij hier al niet meer, vrij vermoeid. Ik prefereer dan ook eerdere live opnames en in het geval van de nummers van No Deeper Blue prefereer ik het studioalbum. De bijdrage van Barb Donovan op het slotnummer I'll be here in the morning is dan wel wonderschoon, maar wanneer Townes zijn deel zingt, klinkt toch overduidelijk door dat Townes er echt geen zin meer in heeft. Alsof hij weet dat hij niet lang meer te leven heeft.

Maar Harold Eggers vindt dit overigens wel een essentieel album, maar hij verdient er dan ook aan. Dat zegt hij er dan weer niet bij.
TOWNES VAN ZANDT - SOMEBODY HAD TO WRITE IT / CHICKEN RANCH RECORDS CRR1139 - Vinyl - deejay.de

Mijn conclusie: Het blijft Van Zandt en dus altijd interessant, maar hier betaal je niet voor. Ik vraag me af hoezeer hij er zelf op zou hebben zitten wachten, dat elke scheet terug te vinden is op een live album.

avatar van Joshua68
Dit album bevat overigens dezelfde nummers als deze: Townes Van Zandt - Documentary (1997)
Zelfde opnames dus, alleen de gesproken inleidingen bij elk nummer zijn weggelaten..

Hendrik68
Ah Ok, wist ik niet eens. Overbodige uitgave dus dit album, waarbij de conclusie dat Eggers dit puur voor eigen gewin heeft uitgebracht aardig in de goede richting komt.