M. Ward - Think of Spring (2020)

Label: ANTI-

1. I Get Along Without You Very Well (4:02)
  2. For Heavens Sake (3:32)
  3. Easy to Remember (3:21)
  4. You've Changed (3:23)
  5. Violets for Your Furs (4:39)
  6. For All We Know (2:57)
  7. But Beautiful (3:11)
  8. All the Way (2:47)
  9. I'm a Fool to Want You (4:16)
  10. I'll Be Around (2:25)
  11. You Don't Know What Love Is (3:03)
avatar van AOVV
Het moet zijn dat Matt Ward zich in deze hectische tijden verveelt, want deze nieuwe plaat is een (losse) herwerking van Billie Holiday's Lady in Satin. En dat hoor je vooral aan de inherente kwaliteit van de songs, niet zozeer de performance van Ward zelf.

"That sparkle in your eyes is gone" wordt er gezongen op You've Changed. En dat is net wat mist bij deze interpretaties; het sprankelt niet. Het klinkt allemaal wat dof, ongeïnspireerd zelfs, en zoals het gevaar bestaat dat je bij het coveren van een geweldig nummer nog niet tot aan de enkels reikt, bestaat dat gevaar hier in elfvoud, en slaagt Ward er niet één keer in de bruisende intensiteit van Holiday's versies te benaderen.

Op zich een leuk curiosum dus, maar meer ook niet.

2,5 sterren

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: M. Ward - Think Of Spring - dekrentenuitdepop.blogspot.com

M. Ward - Think Of Spring
M. Ward bracht eerder dit jaar al een uitstekend album uit en komt nu ook nog met een fraai tussendoortje waarop hij een klassiek album van Billie Holiday op geheel eigen wijze vertolkt

Billie Holiday deed op haar album Lady In Satin een greep uit het Great American Songbook, waarbij ze zich liet begeleiden door een groot orkest. M. Ward vertolkt nu dezelfde songs, maar begeleidt zijn stem slechts door een akoestische gitaar. Natuurlijk kan M. Ward in vocaal opzicht niet tippen aan de grote Billie Holiday, maar Think Of Spring is een sfeervol en wat mij betreft geslaagd album, dat uitstekend past in het huidige seizoen en dat troost kan bieden tijdens de lockdown. Misschien niet zo goed en urgent als het eerder dit jaar verschenen Migration Stories, maar wat mij betreft absoluut een fraaie aanvulling op het bijzondere oeuvre van de Amerikaanse muzikant.

De Amerikaanse muzikant Matt Ward, beter bekend als M. Ward, heeft zo langzamerhand een bijzonder fraai stapeltje albums op zijn naam staan. De muzikant uit Portland, Oregon, dook een jaar of twintig geleden op als sessiemuzikant, maar begon al snel aan een solocarrière, die werd afgewisseld met zijn lidmaatschap van de gelegenheidsband Monsters Of Folk (samen met Conor Oberst en Mike Mogis van Bright Eyes en Jim James van My Moning Jacket) en het zeer populaire duo She & Him (samen met Zooey Deschanel).

Dit jaar is M. Ward, net als zoveel andere muzikanten, flink productief, want het deze week verschenen Think Of Spring is al het tweede M. Ward album dat dit jaar verschijnt. De afgelopen jaren maakte M. Ward op mij net wat minder indruk dan in het vorige decennium, maar het eerder dit jaar verschenen Migration Stories liet een glorieuze terugkeer naar zijn topvorm horen.

Think Of Spring laat zich niet zomaar vergelijken met Migration Stories en heeft wel wat van een tussendoortje. Op Think Of Spring grijpt M. Ward naar het Great American Songbook. Nog wat specifieker grijpt hij naar de songs uit het Great American Songbook die Billie Holiday vertolkte op haar legendarische album Lady In Satin uit 1958.

Dat is ambitieus, want M. Ward is een prima zanger maar ook niet meer dan dat, terwijl Billie Holiday een van de beste zangeressen aller tijden is. Nu kun je de songs uit het Great American Songbook op vele wijzen vertolken, waardoor Think Of Spring geen evenknie van het klassieke album van Billie Holiday hoeft te zijn.

Dat is het ook niet. Ik heb Lady In Satin weer eens tevoorschijn gehaald en het is een album waarop Billie Holiday niet alleen de sterren van de hemel zingt, maar zich ook nog eens laat begeleiden door een uit de kluiten gewassen orkest.

M. Ward heeft op Think Of Spring genoeg aan een akoestische gitaar en zijn stem en nam het album op met een zeer eenvoudige cassetterecorder. Het album past hierdoor in categorieën als huisvlijt en lo-fi, maar ondanks de eenvoudige middelen heeft M. Ward een bijzonder smaakvol album gemaakt, dat het goed zal doen tijdens de donkere dagen rond kerst en daarna.

M. Ward blijft qua tempo en timing redelijk dicht bij de versies die Billie Holiday meer dan 60 jaar geleden opnam, maar door het ontbreken van het orkest en de krachtige stembanden van Billie Holiday zijn de verschillen tussen Lady In Satin en Think Of Spring groter dan de overeenkomsten.

M. Ward is zoals gezegd geen heel groot zanger, maar hij slaat zich toch vrij makkelijk door de serie songs heen. Ondanks de bescheiden middelen klinkt het album prima en juist door het sobere karakter van de instrumentatie wordt de stem van M. Ward flink wat opgetild.

Think Of Spring is zeker niet zo goed als het uitstekende Migration Stories dat eerder dit jaar verscheen, maar voor een tussendoortje is dit echt een uitstekend album. Het is een sfeervol album vol geweldige songs dat enige troost biedt in deze donkere tijden en dat doet uitzien naar een lente waarin het coronavirus ons leven hopelijk wat minder bepaalt dan gedurende de afgelopen negen maanden. Het is bovendien een album dat laat horen dat een toekomst als crooner voor M. Ward zeker niet geheel ondenkbaar is. Erwin Zijleman