Lucero - When You Found Me (2021)

Country / Roots
Label: Liberty and Lament

1. Have You Lost Your Way? (3:15)
  2. Outrun the Moon (4:58)
  3. Coffin Nails (3:02)
  4. Pull Me Close Don't Let Go (4:20)
  5. Good as Gone (4:10)
  6. All My Life (4:11)
  7. The Match (4:08)
  8. Back in Ohio (3:43)
  9. A City on Fire (4:55)
  10. When You Found Me (4:37)
Beetje filmisch, doet gelijk afvragen of Nichols zijn filmmaker broer Jeff in het achterhoofd heeft (Mud), waar ie soundtracks voor aanlevert. Maakt het allemaal iets te groots, bombastisch en met synths zelfs futuristisch. Doe maar niet. Hou het klein graag.

Lucero, daar had ik weer zo'n bandje, wat ik totaal niet kende. Qua naam no ringing bells, qua muziek, qua alles dus. De hoes, zoals bij mij zooo vaak, wekte de interesse. Gegoogled, en weer wat wijzer. Inmiddels is deze op good old vinyl binnen, staat nu ten derde male in 3 dagen op. Waarom ik dit gemist heb, of beter, hoe KAN ik dit gemist hebben? Toch vrij breed georiënteerd denkelijk en toch, soms is dat nu eenmaal zo. Maarre, ja, las de woorden hierboven over klein houden, etc...vergelijken met hun eerdere output kan ik niet. Voor mij is dit een begin, wat mss terug gaat naar dat begin. Wie weet. Edoch, eerste nummer wat ik beluisterde was Have you lost your way. Nou, dat vroeg ik me dus ook af. Man man, wat een nummer. Absolutely amazing ja. De gitaar, de synths, de donkere aard van het nummer, zoals de gehele plaat wel donker is, ik werd er compleet ingezogen ja. En nog, wat een ontdekking. Zelf zeggen ze dat ze Warren Zevon voor ogen hadden en idd veel gebruik van de synths, prominent aanwezig vaak. Daardoor wat verder weg van country en roots. Voor mij dus geen gemis, geen vergelijkingsmateriaal ja. Voor nu. Maar deze gaat zeker hoog eindigen over een maand of 10. Sure as hell. Pakkende nummers, gloedvolle synths, fraai spannend gitaarwerk, melodieus, tekstueel aanwezig, waarbij Corona zeker invloed heeft gehad. Ten positieve hier dan wel. Het mag dan, kennelijk, groter zijn nu maar voor mij nogmaals amazing. Prachtplaat absoluut.