menu

Selfless Orchestra - Great Barrier (2020)

mijn stem
4,50 (1)
1 stem

Australiƫ
Rock
Label: Stock

  1. Boundless, Measureless (3:45)
  2. Time Is a Flower Pt. I (The Dream Refused to Stay the Same) (8:00)
  3. Time Is a Flower Pt. II (Colourful Notes of Nocturne) (4:18)
  4. The Luxury of Doing Nothing Very Much at All (1:37)
  5. False Bodies Pt. I (Innocence) (3:32)
  6. False Bodies Pt. II (Ignorance) (5:10)
  7. Inharmonicity (1:10)
  8. Bleached (7:32)
  9. A Certain Energy Future (1:29)
  10. Beyond All Illusion Pt. I (Fuck Adani) (3:40)
  11. Beyond All Illusion Pt. II (Flowing Streams of Blood and Tears) (6:56)
  12. Whalesong (3:28)
  13. Eden Is Lost (10:00)
totale tijdsduur: 1:00:37
zoeken in:
avatar van deric raven
4,5
Het Noord- Australische Queensland wordt begin dit jaar geteisterd door zware overstromingen en als daar in de zomer van 2020 de moordende bosbranden overheen komen dreigt het ook de grip op een ander natuurgebied te verliezen. The Great Barrier Reef, het grootste koraalrif ter wereld is mede door de opwarming van het zeewater aan het afsterven.

Gealarmeerd door deze vernietigende werking besluiten initiatiefnemers gitarist Steven Alyian, bassist Raymond Grenfell, violist Madeline Antoine en drummer Jerome Turl de hulp in te roepen van het Perth Symphony Orchestra en de van metalband Karnivool afkomstige stergitarist Drew Goddard. Hieruit ontstaat het milieubewuste Selfless Orchestra project, die met liefde de prachtige schoonheid en de dreigende ondergang van The Great Barrier Reef een filmische postrock behandeling geeft in het adembenemende Great Barrier.

Deze bijzondere combinatie laat de grilligheid van de natuur samengaan met de grimmigheid van de mensheid. Klassiek geschoolde passages worden verstoten door woeste oorverdovende erupties. De dramatiek wordt opgewekt door de slagvaardige strijkers die in flarden mist van noise Boundless, Measureless verwelkomen. De gekwelde aarde is stervende, en haar doodskreten bereiken direct al de ziel, om daar een allesvernietigende indruk achter te laten.

Gelukkig is het niet alleen een negatief zwaar geheel geworden. Time Is a Flower Pt. I (The Dream Refused to Stay the Same) heeft een bijna traditioneel folky intro met dromerig gitaarspel en de hemelse combinatie van cello en viool. Als een verfrissende zomerregen worden daar de pianoklanken aan toegevoegd, waarna die vredigheid verstoord wordt door sprookjesachtige intimiderende klaagkreten die de wanhoop van Moeder Aarde voortreffelijk een stem geven.

De jazzrock wijze van improviseren geeft het ensemble de mogelijkheid om de inbreng van de muzikanten gelijkwaardig over Great Barrier te verdelen. Wordt in het eerste gedeelte nog de nadruk gelegd op het uitgestrekte landschap, vanaf de rondleidende reisgids introductie van de geschiedenis van de The Great Barrier Reef in The Luxury of Doing Nothing Very Much at All komt de verschrikking die het onderwaterleven aantast sterker tot zijn recht.

Verstild klassiek pianospel van False Bodies Pt. I (Innocence) verplaatst zich in de rust van de oceanen, waarbij egocentrische toeristen in het duistere moordzuchtige False Bodies Pt. II (Ignorance) het evenwicht verstoren. Krassende akkoorden dwingen de prachtige geschoolde klanken tot stilstand, om jammerend zich steeds dieper in de draaikolk van gewelddadigheid een schuilplaats op te zoeken. Moeder Aarde bemoeit zich vervolgens zelf met het tafereel door haar naar de gothicmetal neigende treurzang.

De sprookjesachtige kakofonie van Inharmonicity kondigt de fase aan dat alles vernietigd tot stilstand is gekomen. Het ongemakkelijke Bleached komt hierdoor keihard binnen. De kolossale grootst aangezette strijkerspartijen staan gelijk aan de wezenloze droefenis van de huilende natuurgoden die met hun zure verbitterende tranendal pianospel de koralen vergiftigen.

De verdwaasde echo’s in A Certain Energy Future centraliseren de onzekere toekomst gevolgd door een overvloed aan muzikaal krakend geweld in het overrompelende sterk staaltje aan symfonische postrock in het heavy Beyond All Illusion Pt. I (Fuck Adani). Een groot contrast met de inheemse fluiten die in Beyond All Illusion Pt. II (Flowing Streams of Blood and Tears) die de folkloristische natuurlijke binding weer opzoeken. Een adembenemende heftige eindstrijd die cultuur en muziek treffend op emotionele wijze samen laat komen met daaroverheen weer die hemelse vocalen van Moeder Aarde.

Het serene Whalesong zou een passend einde kunnen zijn van de wereld zoals wij deze kennen. Angstige geluiden worden overstemd door de laatste strijd van de flora en fauna, en die daardoor niet overgedragen kan worden aan de volgende generatie. Het definitieve Eden Is Lost heeft iets opbouwends en hoopvols. De natuur ontwaakt uit de verschrikkelijke nachtmerrie en door zonnige klanken wordt er een gestabiliseerd leven aangekondigd, een verrassende positieve wending die nogmaals de kracht van het indrukwekkende Great Barrier benadrukt. Een unieke samenwerking die als gemeenschappelijke doel heeft om de wereld wakker te schudden.

Selfless Orchestra - Great Barrier | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com

Gast
geplaatst: vandaag om 23:45 uur

geplaatst: vandaag om 23:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.