Casper Clausen - Better Way (2021)

Denemarken
Pop / Electronic
Label: City Slang

1. Used to Think (8:39)
  2. Feel It Coming (5:30)
  3. Dark Heart (4:02)
  4. Snow White (5:19)
  5. Falling Apart Like You (3:18)
  6. Little Words (4:01)
  7. 8 Bit Human (5:13)
  8. Ocean Wave (7:52)
Better Way is het solo-debuut van Efterklang frontman Casper Clausen. En dan ben ik wel benieuwd naar hoe dat klinkt.

Niet alles wat de man aflevert vind ik even goed dus vooraf kon het alle kanten op. Ik had er in elk geval wel oren naar.

Het blijkt een album geworden waar Clausen zich de vrijheid permitteert te doen waar hij zin in heeft. Experimenteren, maar toch ook weer niet té gek. Misschien net even een stapje verder dan met Efterklang, waar je dat gevoel soms ook wel krijgt.

Veel synths, veel futuristische geluiden met wel degelijk een terugblik naar het verleden (krautrock bijvoorbeeld). Soms iets te veel van het goede met een flinke mix aan stijlen flink in elkaar gepropt. Een bont palet zoals de hoes al doet vermoeden.
Zelf moet ik nog even uitvogelen of ik dat geniaal vind of gewoon wat vermoeiend en te geforceerd. Maar de eerste indruk is zeker niet verkeerd. En ligt het aan mij of klinkt ie soms als Bono?!

Over de releasedatum (zaterdag 9 januari): hij wilde dat Better Way’ op deze dag zou uitkomen, omdat het zijn verjaardag is, maar dat feest gaat niet helemaal op met releasedata op vrijdagen, dus gewoon vanaf de 8e in de winkels verkrijgbaar (wat nu even online zal moeten gebeuren helaas)

avatar van RadioMad
aERodynamIC schreef:
En ligt het aan mij of klinkt ie soms als Bono?!

Ah, ik ben dus niet de enige

De intense Deense sensatie Efterklang bereikt in 2010 mijn gehoor als ik getuige ben van een indrukwekkend optreden in het Nijmeegse Doornroosje. De caleidoscopische gekleurde klankenpartij aan tastbare geluidszeepbelletjes spatten daar voor het ademloze publiek uiteen, waarna ze via de lucht de gehele verstilde zaal vullen. Hun derde album Magic Chair is dan net verschenen, en ondanks pas met de perfecte opvolgers Piramida en Altid Sammen het grote publiek bereikt wordt, is het wel een voorrecht en genot om op de vooravond van hun succes aanwezig te zijn.

De kernachtige soundcollages worden vervolgens steeds meer overstemd door sfeervolle postpunk rookgordijnen, waarachter de strijkers, toeters en een veelvoud aan rinkelende rammelvoorwerpen zich verder terugtrekken om plaats te maken voor hedendaagse sobere elektronica. Vocalist Casper Clausen stelt zich bij Efterklang vrijwel altijd ondergeschikt aan de songstructuren op, waardoor hij zijn bijzondere hoge falset stem voornamelijk als toevoegend instrument benut. Op zijn soloplaat Better Way gaat hij samen met de van Spaceman 3 bekende Sonic Boom (Peter Kember) op onderzoek naar de juiste balans tussen zang en muziek. Een ontdekkingstocht welke acht prachtkristalletjes oplevert.

Peter Kember zoekt dat spanningsveld op in de Krautrock en de beginselen van de techno. Een spannende voedingsbodem die bij Casper Clausen een meer aardse, popgerichte aanpak vraagt. Opener Used To Think heeft een pakkende zwevende seventies opbouw, waardoor de vocalist zich uitgebreid kan voorbereiden om pas na drieënhalve minuut van zich te laten horen. Het zit heerlijk op dat goed bewerkbare randje eighties new wave synthpop, waardoor er met luchtige experimenteerdrift gestoeid kan worden. Genoeg mogelijkheden dus om de lange track verder uit te bouwen. De zanger wil de luisteraar laten meedelen in het euforische gevoel. Durf je hart open te stellen en te vullen met liefde. Profetische spirituele woorden die wel direct de kern treffen. Het is een verslavende trip, gewichtloos in het universum van transparante muziekdeeltjes.

Dat Casper Clausen de bij Efterklang ontwikkelde kunst om te hypnotiseren nog steeds bezit bewijst hij wel in het dansbare Feel It Coming. De kracht van verbondenheid staat hierbij centraal. Samen de ellende overwinnen, mentaal klaar om de hoopvolle toekomst binnen te treden. Een magische song, met mooie opbouwende percussie, welke herinneringen oproept naar die bewuste avond in Doornroosje. Dark Heart zit heel erg in het heden. Treinen die tot stilstand komen in een vertraagde slow motion wereld die zichzelf door middel van flashbacks zich achterwaarts dreigt te vervolgen. De vocoder is hierbij een geschikte aanvulling op de betoverende stem van de zanger en is passende in het automatisering klimaat van 2021.

Snow White mag op het conto van Sonic Boom bijgeschreven worden, en ligt geheel in de lijn van het vorig jaar verschenen All Things Being Equal. Casper Clausen heeft een mooie bijna hemelse gastrol in de zich continu herhalende dreigende industriële omlijsting. Een engel die zijn vleugels opoffert aan de slopende ontregelde machinerie. Falling Apart Like You memoreert aan de in een vernietigende storm verkerende Aarde die als een minuscuul stofdeeltje speels door het heelal laat vervoeren. De vraag of deze planeet nog te redden gered valt, wordt als een mantra herhaald in Little Words.

Call out to the future
Do you wanna heal the world?

De vintage synthesizers in 8 Bit Human zetten het geheel weer in de juiste vooruitstrevende versnelling. Opgepompte nonchalante Britpop zangpartijen roepen op tot overwinning, met daar doorheen de ronddolende bas en de nodige overtuigende samplers. Een kritische vooruitstrevende track die zich opruiend en rebels richt tegen de wereldleiders. De grote steden dienen gereanimeerd te worden. Weg met de levenloze uitzichtloze situatie, wakker worden allemaal en met zelfverzekerde blik vooruit.

Eigenlijk is dit een betere afsluiter dan Ocean Wave, waarbij de treurnis juist op het einde de boel een beetje ontkracht. Natuurlijk is het een wonderschone track, en zeker een meerwaarde op de plaat, maar hier wordt hij wat ruw uit de context getrokken. Of is Casper Clausen er op het einde op uit om de mensheid nogmaals aan te zetten om goed na te denken over de keuzes die gemaakt moeten worden. Het klokgetik op de achtergrond geeft aan dat ook de tijd aan het afsterven is.

Het milieuvraagstuk loopt als een rode lijn door Better Way heen, waarbij Casper Clausen regelmatig klinkt als de barmachtige wereldverbeteraar Bono van U2. Niet alleen door de hoge verbale uithalen, maar ook zeker in zijn doeltreffende teksten. Better Way is een digitalisering van tot de puntjes uitgewerkte harmonieuze ideeën waarbij Peter Kember zijn psychedelische zweverige achtergrond gebruikt om de abstracte uitgewerkte songlijnen van Casper Clausen in vloeiende bewegingen over te laten lopen in een kunstmatig, maar tevens organisch futuristisch droomlandschap.

Casper Clausen - Better Way | Pop | Written in Music - writteninmusic.com