VanWyck - God Is in the Detour (2020)

Folk / Pop
Label: Maiden Name

1. God Is in the Detour (4:00)
  2. Your Favorite Tune (3:21)
  3. I Wish You Well (3:02)
  4. The Garbagemen (3:34)
  5. This Time That Time (4:18)
  6. As Yours Turns Into Mine (3:28)
  7. We Do Not Speak (4:07)
  8. Ballad of the Quiet Citizen (4:14)
avatar van Elphie
4 nieuwe liedjes en 4 oude in een nieuw jasje. Het is allemaal wat ingetogener dan de vorige 2 albums, maar zeker niet minder mooi. De teksten zijn weer prachtig, net als de muzikale omlijsting en haar ongelofelijk mooie stem. VanWyck is wat mij betreft qua muziek het beste wat Nederland te bieden heeft en is in de afgelopen 2 jaar zelfs tot mijn favoriete artiesten wereldwijd gaan behoren. Live is ze (en haar band) ook fantastisch, dus ik hoop dat we snel weer van concerten kunnen gaan genieten.

Sooheej
Mooie stem inderdaad. Alleen jammer dat ze voor de platgewalste paden van dit genre heeft gekozen. Bij mij slaat de verveling al na een paar nummers toe. Niet mijn kopje koffie dus.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: VanWyck - God Is In The Detour - dekrentenuitdepop.blogspot.com

VanWyck - God Is In The Detour
VanWyck staat ook op album nummer drie weer garant voor volstrekt tijdloze en wonderschone singer-songwriter muziek van een niveau dat slechts weinigen gegeven is

Wanneer Christien Oele begint te zingen kan ik alleen maar ademloos luisteren. Het leverde de afgelopen twee jaar al twee albums op die mijn jaarlijstje haalden, maar het deze week verschenen God Is In The Detour is nog mooier en indrukwekkender. De instrumentatie is net wat soberder maar zit vol fraaie accenten, de songs zijn volstrekt tijdloos en de zang van Christien Oele brengt de mooie en vaak ook indringende verhalen op God Is In The Detour tot leven. Ze doet dit op een manier die maar weinig singer-songwriters gegeven is, waardoor ook het nieuwe album van VanWyck zich genadeloos opdringt en bij iedere keer horen weer een beetje mooier en indrukwekkender is.

VanWyck, het alter ego van de Nederlandse singer-songwriter Christien Oele, leverde in 2018 een onbetwist jaarljstjesalbum af met haar debuut An Average Woman en herhaalde dit kunstje vorig jaar met het al even indrukwekkende Molten Rock. Voor 2020 stond eigenlijk geen nieuw album gepland, maar door de coronapandemie liep alles anders. Daarom verschijnt voor het derde jaar op rij een album van VanWyck en God Is In The Detour is minstens net zo indrukwekkend als zijn twee voorgangers en misschien nog wel indrukwekkender.

Het nieuwe album van VanWyck bevat acht songs, waarvan er vier nog op de plank lagen uit het verleden en er vier werden geschreven tijdens de eerste Nederlandse lockdown. Voor het opnemen van de songs was niet heel veel studiotijd beschikbaar, waardoor alles vrijwel live en in één take werd opgenomen. Christien Oele vertrouwt inmiddels al een aantal jaren op producer Reyer Zwart en op een goed ingespeelde en kwalitatief hoogstaande band en zowel de producer als de band zijn ook weer van de partij op God Is In The Detour.

Ik weet inmiddels wat ik kan verwachten van VanWyck, maar toch maakte het nieuwe album bij eerste beluistering diepe indruk. VanWyck kiest voor een net wat soberder geluid waarin de piano of de akoestische gitaar de basis vormt. Het levert een tijdloos geluid op dat herinnert aan de grote singer-songwriters van lang geleden, maar ik heb bij beluistering van de muziek van VanWyck ook altijd associaties met Natalie Merchant.

Net als Natalie Merchant beschikt Christien Oele over een karakteristiek stemgeluid en verder kan ze diep in haar songs kruipen en ze met ongelooflijk veel gevoel en zeggingskracht vertolken. Het aan een veel te jong overleden vriendin opgedragen Your Favourite Tune snijdt dwars door de ziel, maar ook als VanWyck kiest voor mooie fantasieverhalen, zoals in de titeltrack, kun je alleen maar ademloos luisteren naar de songs op God Is In The Detour.

Alleen de zang en de voordracht zetten de concurrentie al op een onoverbrugbare achterstand, maar er is nog veel meer moois. De instrumentatie is zoals gezegd sober, maar wanneer je met volledige aandacht luistert, hoor je dat de accenten van onder andere viool, contrabas en lap steel het album bijzonder fraai en warm inkleuren.

Zeker wanneer het tempo laag is vult de muziek van VanWyck op bijzonder fraaie wijze de ruimte en hoor je steeds meer moois in de songs op het album. Hoe vaker ik naar God Is In The Detour luister, hoe meer ik er van overtuigt raak dat het derde album van VanWyck misschien nog wel mooier is dan zijn twee voorgangers en dat het bovendien een album is dat dit jaar zijn gelijke niet kent. Niet in Nederland en niet daarbuiten.

Dat laatste wordt deze maand onderkend door het Britse kwaliteitstijdstijdschrift Mojo, dat de muziek van VanWyck op de juiste waarde weet te schatten. VanWyck komt op de proppen met een serie songs vol inhoud en gevoel en vertolkt deze songs op even indringende als indrukwekkende wijze.

Eigenlijk zijn er maar twee dingen jammer. Na slechts een half uur muziek van VanWyck wil je nog veel en veel meer en verder is God Is In The Detour een album dat schreeuwt om een release op vinyl. Hopelijk komt dat vinyl alsnog. En God Is In The Detour kun je gewoon nog eens opzetten en nog eens en iedere keer is het album weer wat indrukwekkender. Erwin Zijleman

avatar van Elphie
Wat een mooie recensie, Erwin! Ben het volledig met je eens. En inderdaad ontzettend zonde dat er (voorlopig) geen lp komt vanwege de huidige Corona situatie. Ik heb 2 cd's aangeschaft om kado te geven in de hoop dat dat de kans wat groter maakt dat er alsnog een vinyl release komt, want dat verdient dit album zo.

avatar van Zwaagje
Ik kende deze dame al wel, maar deze is langs me geen gegaan; misschien wel omdat je er een beetje voor in de stemming moet zijn. Blijkbaar heb ik het album voor een deel beluisterd toen de stemming er niet was. Nu is die er wel, zo in Corona tijd en is het van ongekende schoonheid!

avatar van Zwaagje
Sterker nog.......wat een intens mooi album is dit zeg. Vaak voorbij gekomen dit weekend en ook al ben ik vinyl liefhebber, deze door de plaatselijke vinyl zaak op cd laten bestellen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
Bij vorige albums herkende ik de schoonheid, maar wist het me nooit zo te pakken dan bij dit album. Ik denk dat dit komt door de minimaal gebruikte instrumentatie die mij aanspreekt en raakt. En dat in combinatie met haar prachtige stem! Diepe buiging!

avatar van Tonio
In eerste instantie was ik een beetje teleurgesteld. Ik vond het iets te vlak en te weinig onderscheidend ten opzichte van haar vorige albums, en dan zeker het debuut. Of zou er voor mij gewoon de verrassing wat af zijn?

Maar zie: na enkele keren luisteren gingen de nummers voor mij leven. Ook vind ik nu de soberder instrumentatie juist sterker. Vreemd toch, hoe dat na vaker beluisteren soms kan veranderen ...

Mooi album, waar ik nog veel plezier aan ga beleven.

avatar van Venceremos
Prachtig, misschien wel mijn favoriete stem van dit moment. Indrukwekkende voordracht die gelukkig weer wat meer tegen het debuut aan schurkt.

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier(:

Bestaat er een Nederlandse artiest die luisteraars meer kan raken dan VanWyck? Ik vroeg het me af toen ik na een drukke werkweek en een net iets te korte nacht naar God is in the Detour luisterde. Dit derde album van de Amsterdamse singer-songwriter Christien Oele, alias VanWyck, kwam op die avond nog net iets harder aan dan verwacht.

Na haar in binnen- en buitenland positief ontvangen debuutalbum An Average Woman (2018) en Molten Rock (2019) ging Oele aan de slag met een ambitieus derde album, met veel lagen en strijkers. Het liep allemaal anders: door corona kwam ze alleen met gitaar thuis te zitten en een goede vriendin overleed aan een hersentumor. Voor haar schreef ze het bloedmooie Your Favorite Tune en ze besloot dit nummer, samen met andere sobere songs uit te brengen.

Het resultaat is God is in the Detour met vier nieuwe en vier oudere nummers, die niet eerder op cd/vinyl verschenen. Met een speeltijd van dertig minuten kan dit album makkelijk als tussendoortje bestempeld worden, maar daarmee doe je het tekort. De grotendeels verstilde nummers voelen als een eenheid van grote pracht. Met een spaarzame instrumentatie staat Oele’s fantastische diep doorleefde stem in het middelpunt. VanWyck bewijst drie keer op rij haar grote klasse.

avatar van Zwaagje
Cd uiteindelijk binnen; helaas geen vinyl. Eerlijk gezegd niet heel veel meerwaarde. Kartonnen hoesje, inleg boekje met info. Het plaatje zelf is wel mooi met opdruk. Desondanks blij mee; het gaat om de muziek en dat is dik in orde. Daarnaast is het geluid natuurlijk al weer beter dan op Spotify, alhoewel dat er tegenwoordig tegen aan schurkt dankzij de nieuwste technieken. Kan natuurlijk ook zijn dat mijn gehoor hard achteruit gaat gezien de leeftijd.

avatar van WoNa
Iemand schreef onder de nieuwe plaat van Reb Fountain dat God Is In The Detour beslist ook beluisterd moest worden, als je 'Reb Fountain' een goede plaat vindt. Dat was het geval en inderdaad. Ook de plaat van VanWyck, voor mij een onbekende naam, mag er zijn. Sterker, hij heeft ongeveer dezelfde uitwerking op me. De plaat komt ongefilterd binnen en raakt direct.

Enkele details daargelaten, hadden bij platen door dezelfde artiest gemaakt kunnen zijn. Beiden overtuigen op basis van de kwaliteit van hun stem. Zachtaardig, maar tegelijkertijd een oerkracht. Een stem die direct overtuigt en daar geen enkele opsmuk voor nodig heeft, behalve dat wat moderne techniek die er op los is gelaten om een prachtig, ruimtelijk effect mee te geven. De muziek, prachtig, maar is van ondergeschikt belang. De stem doet het werk. En de stem van VanWyck mag er zijn.

Het album is van het soort dat me voor de duur van de plaat helemaal wegsleurt uit het hier en nu. Alles is gewoon even weg. Dat mag voor alle platen zo zijn, maar er zijn erbij die bijzonder zijn en daar is God is In The Detour er een van. Niet luisteren is geen optie, want dan blijft er weinig over. Een op een is het enige dat werkt. Heerlijke plaat.

Het bovenstaande is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.