King Floyd - King Floyd (1971)

R&B / Soul

8. Don't Leave Me Lonely
  9. A Day in the Life of a Fool
  10. What Our Love Needs
avatar van Angelo
Die ongecompliceerde soulalbums, zo een die niet cliché na cliché met elkaar verbindt, maar eerder luchtig van opzet is. Het lijkt soms alsof je de spreekwoordelijke speld in een hooiberg moet vinden, maar hier is er zo een. Het tweede album van de in New Orleans geboren King Floyd is om die reden interessant genoeg om hem ‘ns nader onder de loep te nemen. Nu eerst wat achtergrondinformatie. Nadat Floyd z’n dienstplicht erop zat, vertrok hij voor een jaar naar New York en later naar Los Angeles alwaar hij omstreeks 1965 / 1967 een album opnam onder de naam A Man in Love, die trouwens ten tijde van de release van Groove Me nogmaals werd uitgebracht onder een andere naam: The Heart of the Matter. Ditmaal ontving dat album wel meer aandacht, maar flopte alsnog voor een tweede keer.

Omdat hij met die opnamen uit 1965 tot en met 1967 geen cent verdiende, besloot hij in 1969 weer terug te keren naar New Orleans. Eenmaal aan de slag bij 'n postkantoor ontmoette hij nog diezelfde maand producer Wardell Quezerig. Terloops kwam ter sprake dat Floyd 'n tekst had geschreven voor een meisje dat hij had ontmoet in Los Angeles bij het bedrijf waar hij toentertijd werkte. Die tekst zou hij haar op een dag geven, maar nog voordat die dag was aangebroken, was 't meisje vertrokken. Je raadt het waarschijnlijk al: Groove Me was de tekst. Quezerig reisde met Floyd af naar Malaco Studios in Jackson, Missippi, en zo werd Groove Me geboren. Toeval wil dat tijdens dezelfde opnamesessie (en dus op dezelfde dag) een andere (Stax-)klassieker werd geboren: Mr. Big Stuff van Jean Knight.

Hoewel Groove Me van uitzonderlijke kwaliteit is, staat er genoeg ander leuk materiaal op dit album. Baby Let Me Kiss You, Messing Up My Mind en What Our Love Needs sluiten met z’n gedrieën qua timbre erg goed aan bij de grote hit en hebben eveneens die heerlijke en bijzondere laidback-sfeer. Ook absoluut niet te missen is de “schattigheid” van Let Us Be, dat afstamt uit een tijd dat de ouders nog goedkeuring moesten verlenen met wie je uitging, en de mooie instrumentatie van het niets-aan-de-hand-liedje It’s Wonderful die op momenten heel erg dicht in de buurt komt van Gladys Knight en the Pips’ versie van I Wish It Would Rain. Het mag duidelijk zijn: Groove Me is zeker het hoogtepunt, maar de overige nummers zijn eigenlijk allemaal goed genoeg om niet in zijn schaduw te belanden.

avatar van joyce19791
Een lekkere soul-plaat. Wat me eigenlijk alleen iets tegen viel is, dat de stem van King wat "dun" is, naar mijn smaak. Ik ga toch voor de wat meer "vollere" stemmen. Toch is dit gewoon een goed album met eigenlijk alleen maar sterke nummers. "Groove me" is het beste nummer wat mij betreft.

avatar van principal2000
Een erg aangenaam album met een indrukwekkend openingsnummer. King Floyd heeft inderdaad niet de meest memorabele of overtuigende soulstem, maar zijn stem is prettig genoeg om in combinatie met de prettige muzikale begeleiding te resulteren in een leuk album wat goed in het gehoor ligt. Ik vind alleen Woman Don't Go Astray en Baby Let Me Kiss You wat minder, maar de overige nummers zijn allemaal leuk tot erg leuk.

avatar van FCEstebandido
Geweldig album en wat mij betreft een topper in de SAVDW rubriek. Ik vind niet echt een slecht nummer op deze plaat. "Baby let me kiss you" is geweldig, maar ook de fragiliteit in "Messing up my mind" is zeer mooi. Ik ga zeker het verdere oeuvre uitspitten. "Groove me" en "Baby let me kiss you" had ik eerder al wel gehoord, maar in een ver verleden. Dank je wel voor de ontdekking Angelo.

avatar van Japsuh
Geweldig leuk album! Het klinkt allemaal gewoon heel mooi. Inderdaad is de stem niet de meest volle, maar desondanks is het een goed album. Mijn favoriete nummers zijn Groove Me, Baby Let Me Kiss You, Messing Up My Mind en What Our Love Needs.

avatar van jeroentjuhh
Ik sluit me volledig aan bij mijn voorgangers.
Na het fenomenale openingsnummer volgt er een lekker in het gehoor liggend album van een constant niveau.
Ook van mij 4 sterren dus.