Octo Octa & Eris Drew - fabric presents (2020)

Dance / Electronic
Label: Fabric

1. Project Sound - Sweet in the Morning [Project Sound Mix] (1:55)
  2. 515 Connection - Positive & Negative (2:49)
  3. RM Project - Rock 2 tha Beat [Greenery Mix] (2:30)
  4. Y U QT - Fort Wibbler (3:05)
  5. CZR - Structure (1:57)
  6. D'Menace - I'm Great-full (2:51)
  7. Octo Octa - River (4:42)
  8. Vinyl Blair - Scratch N Sniff [The One Billion Dub Mix] (3:13)
  9. Continuous Cool - Automatic (2:28)
  10. Global Method - Good Life [Orbital Remix] (3:42)
  11. DJ Hyperactive - Reptilian Tank (2:43)
  12. Alec Falconer - New Junk City (5:11)
  13. G.O.D. - Watch Your Bass Bins (2:28)
  14. Stevie B-Zet - Everlasting Pictures (Right Through Infinity) [Booker T.'s Everlasting Klub Mix] (2:28)
  15. X-Press 2 - Say What! [London Underground Mix] (5:03)
  16. The Two Amigos - Everybody Get Up [Vocal Mix] (2:57)
  17. Beatfreaks - Boo Dem (0:52)
  18. Dr. Motte en Westbam - Sunshine (3:42)
  19. Marascia - Genetically Changed (3:24)
  20. Eris Drew - Reactiv-8 (5:04)
  21. Thursday Club - Dis Is Dis (6:53)
avatar van panjoe
De eerste titel van de fabric presents serie waarbij de uitvoerende(n) en tracklist me van tevoren enthousiast maken. Hopelijk een return to form van het label dat een paar van mijn favoriete mixplaten aller tijden heeft uitgebracht.

avatar van trebremmit
die Good Life track is echt een oudje, uit de rave tijd met Inner City sample. Ook Stevie B Zet en Westbam komen uit die tijd. Niet zo'n sterke track die van Westbam trouwens, beetje cheesy.

Edit: er staat wel meer oud spul op, track zes is wel tof, is Sandy Rivera met een alias uit 1993. Bijzonder wel dat ze zoveel oude onbekende platen gebruiken, ik zie dat wel vaker de laatste tijd, ook Peggy Gou en Burial deden dat. Waarom is me niet helemaal duidelijk, ook omdat het vaak niet de meest sterke nummers zijn, of gewoon niet bij elkaar passen.

Maar goed, ben wel benieuwd dus geef deze wel een kans.

avatar van panjoe
Pfooehh, River is wel errug mooi.

avatar van Mausie
panjoe schreef:
Pfooehh, River is wel errug mooi.

Die acid is om van te watertanden

trebremmit schreef:

Misschien omdat hun eigen tracks dan beter uit de verf komen? Ik vind de nummers van Octo Octa en Eris Drew hier wel de uitschieters, maar die heb ik ook al vaker gehoord de laatste weken.

Hele mix is wel fijn, flinke 90s vibe met invloeden van acid en uk hardcore. Het luistert lekker weg, maar of dit echt op langere duur gaat beklijven moet ik nog maar even afwachten.

herman schreef:

Misschien omdat hun eigen tracks dan beter uit de verf komen?

Dat zou wel egoïstisch zijn. Het zou kunnen, maar ik ga er maar vanuit dat ze het gewoon goede nummers vinden.

avatar van Mjuman
Hopelijk werkt post.nl dit keer mee - ik wacht nu al ruim 2 weken op platen die ik in de UK via Discogs heb besteld - dan komt ie eind van de week, de dubbel-lp.

Dacht eerst dat de downloadcoupon die erbij zit, toegang zou geven tot de cd-versie, maar niets is minder waar. Moet ik dus toch de complete 21 tracks via Tidal beluisteren.

Beetje zitten luisteren via Bandcamp, echt wel retro, aardig wat MaW, acid en trance. Als je de late 80s en 90s niet 'bewust' hebt meegemaakt kan je je hart ophalen

avatar van Mjuman
Eerder noemde ik dit retro en daar blijf ik aan vasthouden. Feit is wel dat als ik een feest zou willen bouwen met live dj's ik dit gezelschap graag zou inhuren, als de buidel dat zou toelaten.

Van deze mix wordt een mens -in deze barre tijd - echt wel blij. De leuke en goede dingen uit de (late) 80s en 90s worden hier vlot en vaardig gecombineerd. Het mag niet maar je ou graag een stel maten bijeen willen roepen voor een kwis: welk fragment doet waaraan denken en/of wie herkent de meeste samples.
Noemde eerder al acid house, Masters at Work, vleugje trans, maar ook Robin S, Neneh Cherry hoor ik voorbij komen, dacht ook S-Express, ColdCut en Bomb the Bass. Het is allemaal heel soepel en het is één dansbaar geheel - echt different cook van de laatste zendingen die ik van Fabric ontving ('bollen' D&B, rechtlijnige techno en een beetje loveboat-achtige muziek).
Hopelijk komt het vinyl spoedig, want postpakketten uit de UK is momenteel naatje en dan moeten de Brexit-gevolgen nog in werking treden.

Mjuman schreef:
vleugje trans

Wel meer dan een vleugje...

Eens met je recensie trouwens, hoewel de mix nooit verheffend wordt bouwen ze een geweldig feestje.

avatar van trebremmit
Ik snap eigenlijk niet zoveel van die recensie van mjuman, samples van o.a Neneh Cherry, Bomb the Bass en Robin S? Waar hoor je die dan? Het kan zijn dat ik iets mis of niet goed geluisterd heb, maar ik hoor hier gewoon de nummers die in tracklist staan.

Maar goed, wel mooi om Stevie B Zet eens voorbij te zien komen, erg goede producer uit de jaren negentig. Check ook eens Blue Illusion of When i See, of zijn albums, dat vind ik zelf wel stukken beter dan dit nummer hier.

trebremmit schreef:

Inner City zeker ook niet? Het zij niet altijd samples, het zijn gewoon 'geleende' lijnen die er in gevlochten (gemixt) zijn maar ik heb geen chronometer bij gehad.
Overigens heb ik dit dubbelalbum nog steeds *niet* mogen ontvangen, *(*&&*)%^Royal Mail!

avatar van trebremmit
Die Good Life track bedoel je? Die komt al uit 91 ofzo, en die sample is toen door die artiest gebruikt, en niet door deze dj's.

Als je hem weer gehoord hebt hoor ik graag waar jij dit allemaal hoort, ik hoor het zelf niet, maar ik kan ook gewoon slechthorend zijn.

trebremmit schreef:

Ik zal 'em dit weekend weer eens aanslingeren op Tidal. Het hoeven niet altijd letterlijk samples te zijn, het kunnen ook associaties zijn - waar lijkt het heel sterk op. In reclame/film komt het wel voor dat muziek letterlijk wordt nagezongen/nagespeeld, dan hoeven niet samples en/of rechten te worden gecleard, dan volstaat de betaling van de rechten voor de uitvoering ervan. Dat is een relatief grijs gebied - over het gebruik van samples deden ook veel misverstanden de rondte, nl dat je niet voor een sample te hoefde betalen als die minder dan 10 seconden besloeg.

Als je van Total 6 (2005) de laatste track neemt, kan je afvragen of dat nummer überhaupt gemaakt had kunnen worden zonder die sample van The Four Tops (Reach Out I'll Be There). Dat is hier veel minder aan de orde - maar ik zit wel continue met een gevoel van waar komt dit nou weer vandaan, waar lijkt dit sterk op. Heel slim gemaakt idd

avatar van trebremmit
Oke, ik heb dat helemaal niet.
Maar ik wacht wel af, ben benieuwd waar je dat hoort.