Harry Chapin - Short Stories (1973)

Pop / Folk
Label: Elektra

1. Short Stories (5:12)
  2. W*O*L*D (4:05)
  3. Song for Myself (4:32)
  4. Song Man (3:15)
  5. Changes (4:30)
  6. They Call Her Easy (5:15)
  7. Mr. Tanner (4:37)
  8. Mail Order Annie (4:56)
  9. There's a Lot of Lonely People Tonight (3:45)
  10. Old College Avenue (4:18)
avatar van Madjack71
Harry Chapin verstond de kunst om een verhaal in een liedje te brengen. Chapin was dan misschien niet de grootste zanger, maar compenseerde dit ruimschoots met zijn voordracht. Op dit Short Stories staan een aantal mooie stukjes van zijn talent; W.O.L.D is wellicht het bekendst. Daarnaast zijn ook Song for Myself en They Call her Easy nummers die datgeen wat Chapin voor mij kenmerkt zo goed naar voren brengt. Een productie die als een warme deken over je heen ligt en de voor mij zo geliefde sfeervolle jaren zeventig muziek heeft er weer een klassieker bij. Als ik dit op vinyl kan scoren zal ik het zeker niet nalaten.

avatar van Dibbel
Hier heb ik het hele mooie 7"-singeltje W.O.L.D. nog van.
Helaas nog nooit aan albums van deze man toegekomen. Alweer eentje voor de wishlist.
Harry Chapin overleed helaas al in 1981 bij een carcrash.

avatar van blunnie
Deze net gescoord bij een kringloop voor een euro.Ben heel benieuwd zal hem morgen gaan luisteren.Ken natuurlijk W.o.l.d wel!

Ik zag Harry Chapin langs komen op 192 TV en besefte dat ik nog een lp van hem moest hebben. Dat is dus 'Short Stories'. Kende Harry Chapin van W.O.L.D. en waarschijnlijk de plaat toendertijd gekocht voor dit nummer. Hoe oud ik toen was weet ik niet, ik denk ergens tussen 14-18 jaar. Ik geloof niet dat ik de plaat vanaf de jaren 80 nog op heb gehad, dus nadat ik de tv af heb gezet toch even de plaat weer opgezocht en op mijn pick-up gelegd. Eens luisteren of ik nog wat zou herkennen. De plaat zit in een mooie klaphoes, onder meer is de voorkant van de hoes al een kunstwerk op zich , waarin allerlei verwijzingen zijn verwerkt die te maken meg de liedjes. In de binnenhoes zijn de teksten te lezen, dat is altijd prettig bij vinylplaten, je kunt het allemaal zonder vergrootglas lezen. Het eerste nummer "Short stories' is een prima binnenkomer en daarna de 'hit' W.O.L.D. Wat direct opvalt is de redelijk barokke productie, zeker bij W.O.L.D. Soms wat overdadig, omdat veel nummers dit niet nodig hebben, maar het past wel geheel in de begin jaren 70 sound. Bij 'Song for myself' komt er zelfs een gospelzangeres bij, hoewel dat eigenlijk wel redelijk past bij Harry Chapins zang.
Op zich zijn het allemaal prima liedjes, zeker bij het pianospel denk je aan de nog jonge Elton John. In "Song man" wordt Elton (en Benny) nog benoemd evenals Leon (Russell) die allemaal een speciale song voor hun partner schreven, maar Harry doet het op een geheel eigen wijze, beetje sarcastisch. Als de productie wat minder overheersend is komen de songs wat beter tot hun recht, vind ik.
Ik merk aan alles dat ik de plaat vaak na 'W.O.L.D.' af heb gezet, want veel nummers komen nou niet al te bekend meer over. Harry Chapin is een prima singer-songwriter, die uitstekende liedjes met een verhaal vertolkt. De productie echter staat me wat tegen, hoewel het me wel lukt om er doorheen te luisteren. Maar een minder poppy, barokke omlijsting en meer roots achtige begeleiding zouden de liedjes veel beter tot hun recht laten komen. Jammer dat deze songwriter te vroeg van ons is heen gegaan, zou wel willen weten hoe hij zich had ontwikkeld,