INXS - Listen Like Thieves (1985)

Australiƫ
Label: Mercury

1. What You Need (3:35)
  2. Listen Like Thieves (3:46)
  3. Kiss the Dirt (Falling Down the Mountain) (3:54)
  4. Shine Like It Does (3:07)
  5. Good + Bad Times (2:43)
  6. Biting Bullets (2:49)
  7. This Time (3:09)
  8. Three Sisters (2:26)
  9. Same Direction (4:57)
  10. One X One (3:05)
  11. Red Red Sun (3:32)
avatar van kaztor
Leuk album. Kocht deze als jochie gelijktijdig aan Kick en vond deze altijd wat beter. Het is iets steviger waar Kick wat commerciëler klinkt.

Ik vind This Time zo'n heerlijk nummer; mooiste van dit album.

deric raven schreef:
Ik vind This Time zo'n heerlijk nummer; mooiste van dit album.

Kant A (van de LP) en het meeste van kant B doet er niets voor onder, vind ik. Kick klinkt m.i. wat bezadigder dan dit.
Hier is het allemaal net een tikkie feller, lijkt het.

Empyrium
Waanzinnig sterk album, kocht dit zo'n beetje na hun bijdrage aan Live Aid.

Same Direction, Biting Bullets, Listen Like Thieves, What You Need... helemaal goed!

avatar van reptile71
Die opener blijft spetteren, heerlijk opzwepend en lekker dansbaar. Best een leuke plaat en hij klinkt helemaal niet gedateerd, zeker niet vergeleken met heel veel andere 80's pop.

avatar van rolandobabel
Andere platen vind ik toch echt leuker. Op X en swing zijn de nummers sterker en op Sabooh shoobah en underneath the colours is er meer jaren 80 sound. Favoriete nummer van inxs blijft stay young.

avatar van Thuurke
Wie weet waar ik deze cd (nieuw) nog kan kopen. Ik kan hem nergens vinden.

avatar van kaztor
Het is redelijk treurig gesteld met de verkrijgbaarheid van deze band.
Zoek in een internetwinkel naar hun catalogus en je ziet voornamelijk verzamelaars.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Thuurke schreef:
Wie weet waar ik deze cd (nieuw) nog kan kopen. Ik kan hem nergens vinden.

Een paar weken terug zag ik bij Sounds in Delft in de uitverkoopbak nog meerdere exemplaren voor een euro of 3.

avatar van Thuurke
Dank je Casartelli, dan ga ik zaterdag of zondag even kijken, Delft is vlakbij maar ik kom er nooit.

avatar van VanDeGriend
Wat slowchat verwijderd

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
VanDeGriend schreef:
Wat slowchat verwijderd

Tja, het was dus wel bij de Velvet en niet bij de Sounds...

Casartelli schreef:

Tja, het was dus wel bij de Velvet en niet bij de Sounds...

klopt!

avatar van Thuurke
Casartelli, Ik heb hem nieuw voor 2.99 bij Velvet Delft en niet bij Sounds, boekje iets beschadigd, maar het valt mee. Er was er nog een voor 6.99 euro.

This Time, What You Need, Listen Like Thieves en One X One zijn de bekendere nummers, maar de rest mag er ook zijn. Ik heb nu mijn INXS verzameling compleet minus de twee eerste CD's die er eigenlijk niet toe doen.

Lekkere rockplaat met goeie stevige nummers, misschien wel hun beste plaat na Kick.

avatar van rolandobabel
Eerlijk gezegd, vind ik de nummers minder sterk dan de vorige albums. Shine like it does en kiss the dirt zijn geweldige nummers, maar voor de rest valt het wat tegen.

Verder is de synthesizersound en jaren 80 sound volledig ingeruild voor rocksound. Nummers als stay young, to look at you, golden playpen, love is.

Maw voor rocksound kun je beter bij X of kick zijn en voor jaren 80 synthesizers bij underneath the colors, shabooh, shoobah, of the swing.....

Heerlijk album, net tussen de eerste doorbraak met The Original Sin en het grote commerciele succes van Kick met alle hitsingles.
Sound ìs wat steviger dan op The Swing, maar heeft (nog) niet de funkyness van Kick.
What You Need, This Time, Listen Like Thieves... allemaal heerlijke nummers. Misschien wel beste werk van de heren, in mijn opinie dan.

avatar van steph b
In mijn opinie ook één van de beste albums van INXS. Op dit album staat echt geen slecht nummer. Na jaren niet geluisterd te hebben weer in de auto gedraaid, en het heeft de tand des tijds moeiteloos doorstaan.
Hun eerste samenwerking met producer Chris Thomas die later ook voor Kick en X tekende. Een zeer goede samenwerking, die ook meer rockt dan de samenwerking met andere producers. Of dat echt met Thomas te maken heeft of gewoon met de band zelf weet ik niet maar het is wel opvallend.
Het album opent ook zo lekker met 3 hele sterke songs! Beste nummers; This Time en Same Direction.

De samenwerking met Neil Rodgers miste gewoon iets.
Nu werd er voor Chris Thomas gekozen, en de sound is veel meer in evenwicht.
Eigenlijk hoor je hier de perfecte mix tussen New Wave en Funk.
Dit geluid hadden ze waarschijnlijk al op The Swing neer willen zetten, maar Funky man Rodgers slaagde er op dat album niet helemaal in.
Listen Like Thieves ademt meer, en klinkt een stuk luchtiger.
This Time zou de waardige opvolger van Original Sin moeten worden, en het succes kunnen evenaren.
What You Need werd echter een grotere hit in de Verenigde Staten, dus zou er voor volgend werk, gekozen worden voor die sound.
What You Need zo perfect op opvolger Kick passen.
INXS was hier al verworden tot een incalculerende band.
Nog even wat laten bijschaven aan het uiterlijk van Michael Hutchence, leren jasje, gel in de krullen, en het image passende bij het geluid zou klaar zijn.
Natuurlijk lijken Listen Like Thieves, Kick en X erg veel op elkaar, en zou je ze gemakkelijk als drieluik achter elkaar af kunnen spelen.
Toch hoor ik nog wel verschillen.
Bij Listen Like Thieves is de connectie met het Wave verleden nog duidelijk aanwezig.
Kick klinkt een stuk gelikter, en smaakt naar seks.
X is bijna een exacte kopie van Kick, waarbij het commerciële belang op de voorgrond staat.

avatar van vigil
Je hoort hier echt nog de jonge honden met hun bijbehorende energie. De stap die de band zou gaan maken naar Kick en echte wereldfaam is hier eigenlijk nog niet te horen (dat bedoel ik niet als diskwalificatie).

Gele sterren voor 1, 6 en 7

avatar van TEQUILA SUNRISE
Mijn inziens samen met voorganger The Swing hun beste plaat.
De band klinkt hier wat steviger wat mij wel bevalt.
Vooral What You Need, This Time en vooral Same Direction zijn voor mij de prijsnummers.
De rest doet hier weinig voor onder.
INXS in topvorm.

avatar van Queebus
Voor mij de beste INXS album. What You Need is een lekker knallende opener, gevolgd door het ijzersterke titelnummer. Deze staat ook als extended uitvoering op de flipside van Bitter Tears (van het album X) en die uitvoering vind ik eigenlijk mooier. De cleane gitaarpartijen zijn een lust voor het oor. De productie van Chris Thomas is snoeihard maar niet storend. Al zijn er jaren '80 albums waar ik me er dan wel aan erger (Sparkle In The Rain). INXS heeft met het voorgaande album al enige roem vergaard en LLT is de opmaat naar de definitieve doorbraak die volgt met Kick. Kiss The Dirt, Shine Like It Does, Biting Bullets en This Time zijn de andere hoogtepunten van dit album.

avatar van R-DJ
Vandaag weer eens gedraaid; één van mijn favo 80’s albums. En dat terwijl het helemaal geen 80’s sound heeft (misschien wel juist daarom). Het was mijn kennismaking met INXS. Wat een heerlijk zelfverzekerd rock album vol energie en de overtuiging dat ze klaar waren voor stadions. Nu, 38 jaar later, staat de plaat nog steeds als een huis. Ieder nummer is raak. Met kant 1 die achter elkaar pop/rock geeft waarbij iedere track kan scoren op de radio. En kant twee die, zeker naarmate we richting het einde gaan, echt alleen nog maar rockt.
De composities zijn sterk, de band speelt geolied, de gitaren komen goed naar voren, Hutchence zingt geweldig, en de energie spat eraf. Wat mij betreft tot de dag van vandaag hun beste, met als top drie Kiss the Dirt, Shine Like it Does, en This Time.

avatar van LucM
Van INXS is een hitcompilatie het meest aangewezen maar dit album vind ik wel prima (net als opvolger Kick). Stevige, dansbare rock met behoorlijke tot sterke composities, klinkt ook niet gedateerd (itt. vele albums die tijd).

avatar van luigifort
3, 4 en 7 mijn faves hier!

LucM schreef:
Van INXS is een hitcompilatie het meest aangewezen.

Daar ben ik het niet mee eens, de zes albums tussen 1982 en 1992 hebben stuk voor stuk meer te bieden dan de hits.

avatar van LucM
De opvolger Kick vind ik even goed en kocht ik destijds als LP. Maar INXS is toch meer bekend van hun talloze (tijdloze) hits en niet zozeer van hun albums (de meeste vind ik behoorlijk tot prima maar een meesterwerk zit er niet tussen).

avatar van luigifort
Oneens...ze hebben zeker een paar meesterwerken.

avatar van LucM
Ik vind geen enkel INXS-abum echt fantastisch of baanbrekend (elk INXS-album beval wel één of meer minder geslaagde songs) maar dat neemt niet weg dat ze van 1985 tem. 1992 degelijke albums hebben uitgebracht (deze Listen Like Thieves vind ik prima). Nadien vind ik hun werk heel wat minder.
Maar INXS - The Years 1979-1997 (2002) is het ultieme INXS-album wat mij betreft.

Nou, Kick zeker wel...

avatar van R-DJ
luigifort schreef:
3, 4 en 7 mijn faves hier!

Daar kan ik me in vinden!

Ik heb 1, 6 en 7!

avatar van Rainmachine
Ik heb het hele zwikje INXS platen in de aanbieding gekocht en zit ze nu rustig stuk voor stuk door te nemen. Dit kocht je als "serieuze" (wave) muziekliefhebber natuurlijk niet in de jaren 80 want was veel te poppy. De band is ook pas na de Original Sin bekend geworden op het Europese continent. Dit album vind ik tot nu toe de minste van het zwikje, komt niet door de kwaliteit van de nummers maar wel door de drammerige productie. Je kunt wel goed horen dat ze op weg zijn naar het uitstekende Kick album. Hier had meer in gezeten maar het is ook wel weer leuk om de horen hoe de band gegroeid is vanaf het debuutalbum. Ook bijzonder dat de band altijd in de originele bezetting is blijven spelen, was echt een vriendengroep.