Kiwi Jr. - Cooler Returns (2021)

Canada
Label: Sub Pop

1. Tyler (2:05)
  2. Undecided Voters (2:29)
  3. Maid Marian's Toast (2:23)
  4. Highlights of 100 (2:38)
  5. Only Here for a Haircut (3:08)
  6. Cooler Returns (3:53)
  7. Guilty Party (2:17)
  8. Omaha (2:34)
  9. Domino (2:11)
  10. Nashville Wedding (3:14)
  11. Dodger (2:36)
  12. Norma Jean's Jacket (3:10)
  13. Waiting in Line (3:29)
JVT
Heerlijk bandje, doet me beetje denken aan Rolling Blackouts CF, dezelfde soort niets aan de hand rammelende indie pop/rock gitaar muziek Hier word ik heel erg vrolijk van.
Vorige plaat van deze band was ook heel erg goed, maar de al vrijgegeven singles van deze plaat zijn nog beter. Laat mar komen deze plaat.

Ondanks dat de naam anders doet vermoeden heeft Kiwi Jr. geen binding met de Chinese kruisbes, de uitgestorven vogelsoort of het Nieuw-Zeelandse rugbyteam All Blacks. Ook de albumtitel van het lekkere Football Money debuut staat hier geheel los van. Het uit Toronto afkomstige indie viertal maakt lome puntige korte gitaarpopsongs met de gemiddelde klassieke singletjes lengte van pakweg 3 minuten en levert met de het hyperactieve suikerzoete Cooler Returns hun tweede plaat af.

De van het steeds succesvoller geworden in noise en dreampop verzuipende Alvvays afkomstige bassist Brian Murphy ruilt zijn instrument in voor de gitaar en stelt zich tevreden met een mooie outsidersrol in de meer op de achterhoede spelende lichtgewicht Kiwi Jr. Een veilige positie die de veelbelovende jonge band dreigt kwijt te raken nu ze steeds breder opgepakt worden. Dat Sub Pop nu Kiwi Jr. vanuit hun roemzuchtige positie lanceert zal zeker zijn voordeel hebben. Toch staan de muzikanten mijlenver verwijdert van de logge grungerock waarmee de platenmaatschappij zichzelf etaleert. Een verfrissende aanvulling dus op de ooit zo baanbrekende record label.

De Canadezen hebben een studentikoze jeugdige uitstraling welke eerder herinneringen met de rammelend gitaarpop van Weezer, de onvatbare droge humor van Pavement en het opgejaagde van de seventies college punk oproepen, inclusief de schreeuwerige slogans refreintjes. Maar ook de voorliefde voor Britpop is terug te horen in het verhalende Tyler. Beroeps roffelaar Brohan Moore houdt het tempo lekker hoog en zorgt ervoor dat er geen vervelende stiltes ontstaan die de aandacht laten afzwakken.

De geniale thuis in elkaar geknutselde clip van titeltrack Cooler Returns is een geslaagde parodie op de befaamde 15 minutes of fame tijdens de pauze van de Super Bowl en andere soortgelijke grootschalige evenementen. De typerende festivalband Kiwi Jr. bezit het vermogen om eenvoudig klinkende catchy nummers te maken die veel complexer in elkaar zitten als wat de eerste indruk opwekt. Het startpunt is overduidelijk the nineties waar vanuit ook uitgeweken wordt naar vroegere tijden. Only Here For A Haircut en Domino hebben dat heerlijke onschuldige jaren vijftig bubblegum surfgevoel.

Het met sprankelend pianospel en jengelende zomergitaartjes volgepropte Cooler Returns is een terugkeer naar het niks aan de hand Beverly Hills, 90210 en Baywatch tijdperk uit de jaren negentig. Het flitsende leven bestaat uit feesten en men wekt de indruk op dat vrijwel alles op rolletjes loopt en bijna iedereen er perfect gestyled uit ziet. Kiwi Jr. zijn de ongemakkelijke aan de zijkant staande dagdromende nerds die hun eigen absurde wereldje creëert, gevuld met inside jokes die verder niemand begrijpt. Ze leven in hun eigen bubbel waarin Covid-19 zoveel mogelijk buitengesloten wordt. Een ware adrenaline kick voor die outsiders die zich eventjes buiten die gemene buitenwereld willen plaatsen.

Kiwi Jr. - Cooler Returns | Rock | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van oftewel
Hallo zomer! Dt is de ideale plaat om uit je winter depressie te komen. Met dit op de speakers maakt ik me totaal niet meer druk over de avondklok. Wie wil er naar buiten als je samen met Kiwi Jr een zonnig feestje in je huiskamer kan bouwen? Ik ben een erg enthousiaste fan van deze band dus wellicht wat subjectief maar deze tweede plaat is werkelijk waar een zeer geslaagd feestje.

avatar van kruder
Oe, lekker inderdaad, kende ze nog niet. Worden we vrolijk van.

JVT
Op een zonnige middag op een festival met een biertje in de hand gaat dit geweldig zijn

avatar van RadioMad
Kende ze tot voor kort nog niet, maar heb het opgezocht omdat het album in de OOR Elftal van deze maand stond. De singles bevielen heel goed, en daarom besteld. Vandaag binnengekregen. Deze gaat op repeat de komende tijd.

avatar van Sparks
JVT schreef:

Dream on

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Kiwi Jr. - Cooler Returns - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Kiwi Jr. - Cooler Returns
Kiwi Jr. strooit op Cooler Return driftig met aanstekelijke of vrijwel onweerstaanbare popsongs, die ook nog eens een verrassend brede greep uit een aantal decennia popmuziek doen

Kiwi Jr. maakte bescheiden indruk met haar debuutalbum, maar album nummer twee is een voltreffer. De Canadese band put uit de archieven van een aantal decennia popmuziek en is hierbij zeker niet kieskeurig. Alle invloeden worden verpakt in gitaarsongs die even aangenaam rammelen als jengelen en die aan van alles en nog wat doen denken. Het levert een album op waarvan je alleen maar heel erg vrolijk kunt worden en dat komt in deze donkere dagen goed uit. En omdat de songs van Kiwi Jr. ook nog eens bijzonder makkelijk blijven hangen is Cooler Returns een gitaarplaat die later dit jaar nog wel eens hoge ogen kan gooien.

“Weer zo’n leuk gitaarbandje uit Nieuw-Zeeland”. Het is het eerste dat ik dacht bij de eerste beluistering van Cooler Returns van Kiwi Jr., dat vorige week op de mat plofte. Kiwi Jr. is absoluut een leuk gitaarbandje, als je het mij vraagt zelfs een heel leuk gitaarbandje, maar de band komt niet uit Nieuw-Zeeland, maar uit Canada.

De naam van de band zal waarschijnlijk dus niet verwijzen naar de vogel die alleen op Nieuw-Zeeland is te vinden en ook niet naar de inwoners van het land, waarmee de groene vrucht met een hoog vitamine C gehalte overblijft. Het tweede album van de band uit Toronto is in ieder geval net zo fris en fruitig als deze vrucht en had me onmiddellijk te pakken.

De Canadese band doet dat met een collectie zeer aanstekelijke songs, maar het zijn ook songs die de fantasie voldoende prikkelen om Kiwi Jr. niet direct te verruilen voor een andere leverancier van aanstekelijke gitaarpop. Cooler Returns is een aangenaam rammelende en jengelende gitaarplaat die direct associaties oproept met een band als Pavement of Dinosaur Jr., maar hier blijft zeker niet bij.

Bij beluistering van Cooler Returns hoor ik net zo makkelijk iets van het vroege Roxy Music of van The Kinks als van The Strokes of Rolling Blackouts Coastal Fever, om maar een paar namen te noemen. Tussen deze uitersten zitten een aantal decennia muziekgeschiedenis en ook die overbrugt Kiwi Jr. makkelijk.

De Canadese band kan uit de voeten met de indierock van de jaren 90 tot nu, maar duikt hier en daar ook diep in de archieven van de popmuziek uit de jaren 60 en 70 en 80, waarbij de band net zo makkelijk teruggrijpt op de ruwe energie van de Ramones als op de aanstekelijkste momenten van de Britpop.

Ik noemde de band hierboven een gitaarbandje en dat klopt in essentie ook wel. De vaste leden van de band beperken zich tot de drie-eenheid van gitaar, bas en drums, maar het zijn juist de accenten van mondharmonica, piano en orgel die de songs van Kiwi Jr. voorzien van een eigen geluid.

Cooler Returns is op zich geen album om heel druk over te doen, want veel nieuws gebeurt er niet op het album en ook voor muzikale of vocale hoogstandjes ben je bij de band uit Toronto aan het verkeerde adres. Het tweede album van Kiwi Jr. heeft een hoog jonge honden gehalte en rammelt zo nu en dan zo stevig dat een glimlach niet te onderdrukken is.

Aan de andere kant is er echter ook een reden om wel heel druk te doen over het album. Kiwi Jr. slaagt er immers in om 13 songs en 36 minuten lang te vermaken met songs waarvan je heel erg vrolijk wordt. Het zijn van die songs die stil zitten onmogelijk maken en die na een keer horen voorgoed in het hoofd zijn opgeslagen. Het zijn songs die doen verlangen naar een festival met Kiwi Jr. op het podium, maar zolang dat niet kan doet Cooler Returns het ook prima op een feestje thuis (met maximaal 1 bezoeker uiteraard).

Luister net wat beter en het valt op dat de aanstekelijke popsongs van de Canadese band, die overigens zo uit Nieuw-Zeeland had kunnen komen, verrassend veelzijdig zijn en steeds weer op een net wat andere manieren verleiden, al is de verleiding in alle gevallen genadeloos. Van dit soort albums heb ik er maar een paar of misschien zelfs maar één nodig in een jaar en die voor 2021 is binnen. Erwin Zijleman

avatar van mr.oizo
JVT schreef:

Precies dit. Een typisch 12-in-een-dozijn-bandje met een weinig verrassend geluid.
Ik vond dit soort bandjes leuk ten tijde van The Kooks, Fratellis, Wombats etc. Nu doet het me niet zoveel meer.
Maar vooruit: op een zonnige festivalweide laat ik mijn oordeel even voor wat het is

avatar van Mausie
mr.oizo schreef:

Vreemde vergelijkingen moet ik zeggen. Ik vind dit eerder in de hoek van Pavement en Dinosaur Jr. passen om eerlijk te zijn. Rammelrock ipv britpop.

avatar van mr.oizo
Mausie schreef:

Misschien niet de goede vergelijking, maar zeker inwisselbaar met zovele andere bandjes. Niets nieuws onder de zon in ieder geval.Het klinkt mij te bekend in de oren, te vaak voor gedaan.

JVT
Het was zelfs een hele slechte vergelijking Totaal iets anders, ik zou het eerder vergelijken met rolling blackouts CF.

avatar van Venceremos
Een poor man's RBCF dan wel.

avatar van galleryplay
Vind de vergelijkingen van mr.oizo vele malen beter dan de vergelijking met Dinosaur jr want die laatste lijken in de verste verten niet op Kiwi jr.
Hoor wel wat Pavement of Car seat headrest maar over het algemeen toch ook wel een Britse vibe (overduidelijk: the Kinks)