Focus - 50 Years (2020)

Alternatieve titel: Anthology 1970-1976

Label: Red Bullet

1. Focus [Instrumental] (9:46)
  2. Why Dream (3:56)
  3. Happy Nightmare (Mescaline) (3:56)
  4. Anonymus (7:01)
  5. Black Beauty (5:00)
  6. Sugar Island (3:02)
  7. Focus [Vocal] (2:43)
  8. House of the King (2:23)
  9. Eruption [Live Lanx 1970] (37:31)
  10. Hocus Pocus (6:41)
  11. Le Clochard (1:59)
  12. Janis (3:06)
  13. Moving Waves (2:41)
  14. Focus II (4:03)
  15. Eruption (Orfeus – Answer – Orfeus – Answer – Pupilla – Tommy – Pupilla – Answer – the Bridge – Euridice – Dayglow – Endless Road – Answer – Orfeus – Euridice) (23:07)
  16. Hocus Pocus [Single Version] (3:27)
  17. Tommy [Single Version] (3:25)
  18. Focus I [Live Texel 1971] (14:11)
  19. Round Goes the Gossip... (5:16)
  20. Love Remembered (2:48)
  21. Sylvia (3:32)
  22. Carnival Fugue (6:07)
  23. Focus III (6:05)
  24. Answers? Questions! Questions? Answers! (14:03)
  25. Anonymus II (Part 1) (19:33)
  26. Anonymus II (Conclusion) (7:34)
  27. Elspeth of Nottingham (3:13)
  28. Sylvia [Single Version] (3:32)
  29. Love Remembered [Single Version] (2:49)
  30. Hocus Pocus [US Single Version] (3:25)
  31. Focus III (3:52)
  32. Answers? Questions! Questions? Answers! (11:26)
  33. Focus II (4:24)
  34. Eruption (Orfeus – Answer – Orfeus – Answer – Pupilla – Tommy – Pupilla) (8:40)
  35. Hocus Pocus (8:27)
  36. Sylvia (2:47)
  37. Hocus Pocus – Reprise (2:48)
  38. P’s March [Original Mix – Single Version] (3:27)
  39. Ship of Memories [Original Mix] (4:40)
  40. P’s March [Original Mix – Full Version] (4:03)
  41. Delitae Musicae (1:13)
  42. Harem Scarem (5:50)
  43. La Cathedrale de Strasbourg (4:57)
  44. Birth (7:45)
  45. Hamburger Concerto (Starter – Rare – Medium I – Medium II – Well Done – One for the Road) (20:23)
  46. Early Birth (1:56)
  47. Harem Scarem [Single Version] (3:08)
  48. Birth [Alternate Mix] (7:43)
  49. Harem Scarem [Alternate Mix] (5:51)
  50. Mother Focus (3:05)
  51. I Need a Bathroom (3:04)
  52. Bennie Helder (3:33)
  53. Soft Vanilla (3:04)
  54. Hard Vanilla (2:35)
  55. Tropic Bird (2:45)
  56. Focus IV (3:57)
  57. Someone’s Crying... What? (3:19)
  58. All Together... Oh That! (3:41)
  59. No Hang Ups (2:56)
  60. My Sweetheart (3:38)
  61. Father Bach (1:33)
  62. Focus IV [Rough Mix] (4:02)
  63. Bennie Helder [Rough Mix] (3:45)
  64. Vanilla [Rough Mix] (5:42)
  65. Mother Focus [Rough Mix] (3:02)
  66. All Together… Oh That! [Rough Mix] (3:42)
  67. My Sweetheart [Rough Mix] (3:46)
  68. Someone’s Crying… What! [Rough Mix] (3:18)
  69. Studio 55 Jam (6:56)
  70. P’s March (4:48)
  71. Can’t Believe My Eyes (5:22)
  72. Focus V (3:02)
  73. Out of Vesuvius (5:51)
  74. Glider (4:40)
  75. Red Sky at Night (5:52)
  76. Spoke the Lord Creator (2:33)
  77. Crackers (2:42)
  78. Ship of Memories (1:47)
  79. Neerlands Hoop in Bange Dagen - Elektrisch Levenslicht (3:09)
  80. Ramses Shaffy with group Focus - The Shrine of God (3:39)
  81. Ramses Shaffy with group Focus - Watch the Ugly People (2:19)
  82. House of the King[rough Mix Version 1] (2:27)
  83. House of the King[rough Mix Version 2] (2:26)
  84. Focus [Unreleased Single Version] (4:37)
  85. Hocus Pocus [US Single Version – Takes 14-17 (7:12)
  86. Glider [Single Version] (3:28)
  87. P’s March [Single Version] (4:07)
  88. O Avondrood (5:10)
  89. Crackers [Vocal Version] (2:31)
  90. Focus III [BBC 1973] (3:54)
  91. Answers? Questions! Questions? Answers! [Focus BBC 1973] (12:09)
  92. Focus II [Focus BBC 1973] (5:06)
  93. Anonymus II [Focus BBC 1973] (23:30)
  94. Focus I [Focus BBC 1973] (4:27)
  95. Hocus Pocus [Focus BBC 1973] (7:38)
  96. Sylvia – Hocus Pocus [Reprise] [Focus BBC 1973] (5:52)
  97. Eruption [Live Rotterdam 1971] (46:37)
  98. Birth [Festival Hall, Osaka, 2nd July 1974] (11:38)
  99. Improvisation #1 [Nippon Budokan, Tokyo, 21st June 1975] (8:35)
  100. House of the King [Nippon Budokan, Tokyo, 21st June 1975] (3:02)
  101. Improvisation #2 [Nippon Budokan, Tokyo, 21st June 1975] (6:23)
  102. Hocus Pocus [Nippon Budokan, Tokyo, 21st June 1975] (3:20)
avatar van Wandelaar
Watertanden. Dit is dé box die je als Focus-liefhebber wil hebben. En voor de veiligheid eindigt de reis hier in 1976.
Uniek is het videomateriaal.

Wandelaar schreef:
Uniek is het videomateriaal.

Ja, de twee DVD's kunnen niet toegevoegd worden op Musicmeter, maar er zitten dus ook nog 2 DVD's bij.

avatar van Brunniepoo
Een beetje merkwaardig is het wel omdat het boxje met alle Focus-albums (behalve de laatste) toch nog niet zo oud is. Ik ben in ieder geval niet van plan om ook deze nog eens te kopen, ondanks dat deze misschien achteraf bezien wel interessanter is.

Brunniepoo schreef:

Misschien dat de rarities van deze box nog eens op een aparte schijf belanden. Ik zie dat veel gebeuren met Recordstoreday-releases.

avatar van Hans Brouwer
Een tracklist die je doet smullen. Ik zet "50 Years: Anthology 1970-1976" op mijn verlanglijst voor Sinterklaas in de hoop en verwachting dat Zwarte Piet of welke ander gekleurde Piet dan ook deze mooie verzamelaar van Focus door mijn schoorsteen gooit. Zwarte Piet, wiedewiedewiet, je hoort 'm wel maar je ziet 'm niet....

avatar van Hans Brouwer
Om het risico uit te sluiten dat de Goedheiligman mij om wat voor reden dan ook dit jaar gaat vergeten, heb ik zojuist "50 Years: Anthology 1970-1976" maar besteld. Als Focus liefhebber kan ik deze prachtige verzamelaar natuurlijk niet aan mijn neus voorbij laten gaan. Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Niet getreurd om deze financiële aderlating: mijn salaris met eindejaars bonus staat binnenkort op mijn rekening en de corona vergoeding van €1.000 netto van de zeer gewaardeerde minister Hugo de Jonge kan ik ook tegemoet zien.

avatar van wowter
Brunniepoo schreef:

Ik ben de samensteller/producer van deze box, schreef het boekje en deed de remastering.
Eigenlijk had deze box in deze samenstelling in 2017 moeten verschijnen. Dat is toen helaas niet gelukt - vandaar die andere... waarin helaas ook een aantal cd's zaten die totaal misplaatst zijn. Zoals het duo-album van Akkerman/Van Leer dat niets met Focus te maken heeft (op de titel na dan) en een verzamel-cd als bonus-cd (hoe verzin je het).
Ook bevat die vorige box geen remasters; er werd toen niet met de originele tapes gewerkt. Bij de nieuwe box is dat wel het geval - en voor het eerst sinds 1987.

Maar die vorige box is nu dus, bij deze, vervangen. En deze 'Anthology 1970-1976' is 'the last word' wat betreft de klassieke Focus jaren (1970-1976) in fysieke vorm.

avatar van Brunniepoo
Ik snap je argumenten en als ik drie jaar geleden de keuze had gehad tussen deze box en de vorige dan had ik zeker deze gekozen. Nu heb ik echter deze albums al in een vorm die voor mij vooralsnog wel voldoende is.

wowter schreef:
Eigenlijk had deze box in deze samenstelling in 2017 moeten verschijnen. Dat is toen helaas niet gelukt - vandaar die andere... waarin helaas ook een aantal cd's zaten die totaal misplaatst zijn. Ook bevat die vorige box geen remasters; er werd toen niet met de originele tapes gewerkt.
En toch.... "die andere box" is mij erg dierbaar. 'k Heb heel wat cd's uit die box gedraaid met als persoonlijk favoriet het Focus album "Hamburger Concerto".
Zoals reeds gemeld is deze nieuwe box in bestelling, wordt dinsdag 24 november bezorgd.

avatar van spoiler
Deze ook maar eens besteld. Heb wel alle LP's, maar dit mooie boxje kon ik niet laten liggen. Is nu onderweg uit Duitsland.

avatar van Mssr Renard
En heeft iemand deze 10 uur durende boxset al?
Heeft mij veel moeite gekost om toe te voegen aan de site.

avatar van Pitchman
Was zaterdag in concerto , maar de box hadden ze al niet meer. Was wel teleurgesteld dat ze hem nu al niet meer hadden. 'Je moet meer naar de platenzaak gaan adverteren ze' , maar zo help je internetshoppen in de hand eigenlijk.
Ha , wil wel geloven dat je 'even' bezig bent geweest Mssr Renard! Respect.

avatar van gaucho
Nou, ik wil hier eigenlijk ook nog wel achteraan. Hoop niet dat het een 'limited edition' is. Ik moet er namelijk nog even voor sparen...

avatar van wowter
Pitchman schreef:
Ha , wil wel geloven dat je 'even' bezig bent geweest Mssr Renard! Respect.

Binnenkort ligt 'ie weer volop in de winkels. Tweede persing is aanstaande - de eerste oplage was al niet klein, maar de vraag overstijgt flink het aanbod. Veel meer dan we aanvankelijk hadden gedacht!

Mssr Renard schreef:
En heeft iemand deze 10 uur durende boxset al?
Ja zeker!

avatar van Pitchman
Wat een hoop bonusnummers zijn er op deze box te vinden. En de twee dvd's en het boekwerkje zijn ook uitstekend. Net als het geremasterde geluid dat is.
Ben er weer erg blij mee. Wat was deze band toch goed.

avatar van Wandelaar
Pitchman schreef:
Wat was deze band toch goed.
Nou en of.

De discussie over het voortgezette Focus, na afzwaaien van Jan Akkerman, kleeft natuurlijk altijd sterk aan deze band. Persoonlijk kan ik me goed vinden in het materiaal dat vanaf 2002 is opgenomen en uitgebracht onder de naam Focus. De controverse Thijs - Jan is nog steeds voelbaar onder fans. Sommigen gruwen van de huidige Thijs van Leer-band, alleen al omdat Jan Akkerman niet meer van de partij is. Het is duidelijk dat déze 'echte' Focus-liefhebbers zich vooral door de box 1970-1976 aangesproken zullen voelen.

Opvallend is dat de huidige band onder de naam Focus deze box niet noemt of aanprijst. Dat is mogelijk een label-kwestie. Intussen wachten we op een tweetal nieuwe albums van de band met vers studiomateriaal. Het blijft tenslotte feest dit jaar, concerten of niet: Focus bestaat 50 jaar.

avatar van papat
Mooie verzameling van de platen van Focus met de beste samenstelling van de band. Ik ken alle reguliere platen al enorm lang en goed. Maar deze remasters zijn zo goed dat ik dingen hoor die ik op de oude cd's en elpees nog nooit heb gehoord.
Bonus materiaal ook dit in orde. Niet essentieel wat mij betreft, maar toch wel leuk om te hebben..

avatar van spoiler
Ik heb uiteraard alle LP's van Focus uit deze periode. Maar dit was een mooie gelegenheid om alles ook maar eens op CD aan te schaffen.
En wat een mooie box van Focus. Mooi geluid en hele mooie extra's. Dik genieten.

avatar van Running On Empty
Vandaag dit boxje ontvangen. Niet zelden zijn dergelijke collectie boxjes snel en onverzorgd in elkaar gedraaid, maar deze zeker niet. Het ziet er allemaal erg netjes uit met ook een aardig boekje erbij. Ben zeer benieuwd naar geluid en beeld.

zeer mooi overzicht!

avatar van Gert P
Een mooie box en dvd's vallen mee wat beeld betreft. Alleen 4:3 .
Voor mij hadden de live bonusnummer op een aparte cd gemogen.
Ik ben niet zo van live en studio op 1 cd.

Stijn_Slayer
Deze is best verleidelijk, maar ik heb alles van Focus op vinyl t/m Mother Focus. En ook een boel solo van Akkerman, Van Leer en Cyril Havermans. Ship of Memories is niet echt geweldig, maar neem ik nog wel eens mee. Nummer 79 t/m 89 interesseren me niet zo. Ik zou deze dan alleen voor de live-opnames kopen, maar ik heb ook de 3dvd-box al. Blijven eigenlijk alleen de live-opnames van 'Eruption' (45 min!) en die uit 1974 en 1975 over: maar twee van de vijf zijn suffe hitjes.

De Hair-opnames staan er trouwens niet op.

Stijn_Slayer schreef:
Deze is best verleidelijk, maar ik heb alles van Focus op vinyl t/m Mother Focus..
Je doet jezelf tekort door "50 Years" niet te kopen. Deze sublieme verzamelaar is een must-have voor een ieder die Focus een warm hart toedraagt.