Joe Gordon - Introducing Joe Gordon (1955)

Jazz
Label: EmArcy

1. Toll Bridge (6:27)
  2. Lady Bob (6:54)
  3. Grasshopper (6:58)
  4. Flash Gordon (7:39)
  5. Bous Bier * (6:46)
  6. Xochimilco * (6:18)
  7. Evening Lights * (4:21)
  8. Body and Soul * (4:25)
avatar van Dardan
Als ik het goed voor heb (via discogs) dan is dit album in 1955 zowel als 10"- en 12"-LP verschenen; waarom zou eens mens zich die twee laatste nummers niet aanschaffen is dan de vraag?

Wat ik me wel echt afvraag is hoe het komt dat zo'n ongelooflijk talent als Joe Gordon maar twee albums uitgebracht heeft tijdens zijn leven; aan de andere kant zijn het wel twee albums die tellen. De overige line-up is er ook een om van te smullen: Charlie Rouse (die later de langstdienende saxofonist bij Monk zou worden), Junior Mance (schitterende pianist) en Art Blakey (self-explanatory). Enkel de contrabassist Jimmy Schenck is een nobele onbekende (later was hij nog te horen op We Insist! van Max Roach). Samen met de andere vergeten heer prijken ze op deze erg jazzy cover wat een zekere charme heeft.

Een 'Introducing-album'; hoor je het daar per definitie niet wat zachter aan te doen? Joe Gordon wond er geen doekjes om en liet al meteen zijn ongelooflijk potentieel horen. Elke tune is fraai, de solo's van Gordon, Rouse en Mance zijn keer op keer een plezier om naar te luisteren en wanneer Blakey hier en daar aan het eind nog eens explosief uit de hoek komt is het jazzfeest compleet. Kortom, een album met enkel hoogtepunten - die hier in overvloed zijn dames en heren.

U zegt standaard-bop, ik zeg een introductie om U tegen te zeggen. Wat een klasseplaat...

avatar van Supernormal
Volgens mij heeft hij er meer uitgebracht dan twee, maar ik kan me vergissen. Zijn carrière was ook redelijk kort want hij stierf in ‘63 in een woningbrand. ‘Lookin’ Good’ is een mooi album van Gordon. Heb deze ‘introducing’ plaat net opgezocht. Klinkt niet verkeerd! Bedankt voor de tip.