Judith Hill - Baby, I'm Hollywood! (2021)

Soul / Funk
Label: Regime

1. When My World Is Blue (3:29)
  2. Baby, I'm Hollywood (4:33)
  3. Americana (4:10)
  4. God Bless the Mechanic (3:38)
  5. You Got the Right Thang (3:49)
  6. Burn It All (3:43)
  7. Give Your Love to Someone Else (5:54)
  8. Silence (5:31)
  9. Wanderer (6:08)
  10. Miss Cecilia Jones (3:58)
  11. Newborn Woman (3:10)
  12. Step Out (3:47)
  13. Candlelight in the Dark (5:03)
  14. Thank You * (3:20)
Americana is alvast een lekkere single. Ben benieuwd. Een behoorlijk lang album in elk geval.

avatar van Minneapolis
Ik ben ook blij verrast en benieuwd. De single doet me nog niet zo veel. Enerzijds ben ik heel blij dat ze bij haar soul /funk geluid lijkt te blijven (ook na Prince dus). Anderzijds hoop ik wel dat het nieuwe werk nog wat toevoegt.
Mocht het een fijn plaatje zijn, dan hoop ik wel dat er goed aan aan fysiek exemplaar te komen is.
"Thank you" staat ook op Spotify.

Minneapolis schreef:

Was bij de vorige twee ook zo makkelijk nog niet (heb ze bij haar concert gescoord). Een vinyl-versie stond er al niet bij zag ik. Wederom niet.

avatar van jraw
God Bless the Mechanic zit wel weer een lekker paars sausje overheen!

Judith Hill levert wat ik van haar verwacht: heerlijke pop/funk/soul zoals ook op haar vorige albums te horen.

Vooral live erg genietbaar en dat is op een album nooit helemaal te vangen, maar ze komt wederom dicht in de buurt.

Misschien wat te veel volgens het boekje allemaal, maar dan is het wel een heel fijn boekje, en dat paarse randje denk ik er gewoon weer bij.
Ietsje minder dan de vorige twee, het zal vast ook weer geen potten breken bij het grote publiek, maar zolang ik haar maar in de smiezen kan houden is het ook goed. Blijft ze een beetje van mij en nog wat anderen.

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Judith Hill - Baby, I'm Hollywood! - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Judith Hill - Baby, I'm Hollywood!
Judith Hill is een werkelijk geweldige soulzangeres, maar ze kan ook binnen meerdere genres uit de voeten en schrijft bovendien teksten die ergens over gaan, wat een sterk album oplevert

Bij eerste beluistering vond ik Baby, I'm Hollywood! van Judith Hill net wat te gepolijst klinken, maar de zang trok me al snel over de streep. De zangeres uit Los Angeles beschikt over een geweldige stem, die herinnert aan menig groot soulzangeres en het is een stem die alle kanten op kan. Grootse ballads, Motown soul, moderne R&B, funky rock en door Prince beïnvloedde funk worden allemaal aan de zegekar van Judith Hill gebonden. Het geluid is misschien wat netjes en gepolijst, maar het knalt wel prachtig uit de speakers. Er verschijnt veel in dit genre, maar Judith Hill steekt er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit.

Tot voor kort kende ik Judith Hill eigenlijk alleen van het feit dat niemand minder dan Prince haar debuutalbum Back In Time coproduceerde. Het album uit 2015 is een van de laatste wapenfeiten van het genie uit Minneapolis, maar het is een wapenfeit dat ik destijds niet heb beluisterd. Ook het in 2018 verschenen Golden Child is, ondanks het feit dat Judith Hill er een Grammy Award mee bemachtigde, langs me heen gegaan, maar deze week was ik wel bij de les bij de release van het derde album van de Amerikaanse zangeres.

Baby, I'm Hollywood! is een album dat ik zomaar zou kunnen laten liggen omdat het wel erg binnen de lijntjes kleurt, maar wat heeft Judith Hill een geweldige stem. Het is een stem vol soul en met enorm veel power en het is bovendien een stem die met grote regelmaat herinnert aan de grote soulzangeressen uit het verleden.

Uit dit verleden haalt Judith Hill flink wat invloeden uit de soul en de funk, maar ook voor eigentijdse R&B ben je bij de zangeres uit Los Angeles aan het juiste adres. Hierboven schreef ik dat Baby, I'm Hollywood! wel erg binnen de lijntjes kleurt. Dat lijkt misschien geen aanbeveling, maar Judith Hill heeft een album gemaakt dat wel op zeer fraaie wijze binnen de lijntjes kleurt.

Het zijn bovendien steeds andere lijntjes. Baby, I'm Hollywood! opent met een piano ballad die ook door Alicia Keys zou kunnen zijn gemaakt, vervolgt met een track die de archieven van de soulmuziek wagenwijd open zet, schakelt hierna over naar eigentijdse R&B om vervolgens terug te keren naar de Paisley Park Studios in Minneapolis voor een portie funk met een stevige Prince injectie. Het zijn allemaal ingrediënten die terugkeren op de rest van het album met hier en daar een Mother’s Finest achtige rockexplosie als bonus.

In muzikaal opzicht zoekt Judith Hill niet al te vaak het avontuur, maar wat klinkt het allemaal lekker. Baby, I'm Hollywood! is voorzien van een moddervet geluid, waarin het gitaarwerk vaak mag excelleren en de ritmesectie swingt als een trein.

Hier en daar klinkt het derde album van Judith Hill als de meeste andere albums in de hedendaagse soulmuziek, maar zeker als invloeden uit de funk een voorname rol krijgen maakt de zangeres uit Los Angeles muziek die haar eerste producer Prince absoluut tevreden had gestemd.

Judith Hill is niet alleen een geweldige zangeres, die de soul hier en daar uit haar tenen haalt maar ook ingetogen kan zingen, maar de muzikante uit Los Angeles heeft ook wat te melden. Als kind van een Afro-Amerikaanse vader en een Aziatische moeder kreeg ze vaak te maken met discriminatie en het afgelopen jaar was er ook nog eens de corona pandemie. Ze zingt het allemaal van zich af op Baby, I'm Hollywood!.

Het is een album dat in de smaak zal vallen door een ieder die de wat gepolijste productie kan weerstaan en de tijd neemt om te ontdekken hoeveel moois en puurs er zit verstopt onder de flinke laag chroom op Baby, I'm Hollywood!. Ik laat albums als deze zelf meestal liggen, maar inmiddels ben ik zeer gecharmeerd van het album, al is het maar omdat Judith Hill echt een topzangeres is, die ook nog eens verrassend veelzijdig is. En die wat gelikte productie? Die klinkt uiteindelijk eigenlijk best lekker en zorgt er bovendien voor dat de stem van Judith Hill eindeloos kan schitteren. Erwin Zijleman

avatar van Funky Bookie
Wederom een heel fijn album van Judith Hill. De vette bas in met name de eerste helft van het album is fantastisch. De tweede helft is iets minder, maar dat neemt niet weg dat ze wederom lat zien 1 van de beteren in het genre te zijn.

avatar van Minneapolis
Deze vind ik minder interessant dan de 2 vorige. Hoewel ze een goede zangeres is, vind ik haar stem niet perse prettig voor ballads. Maar zolang ze funky nummers als God Bless the Mechanic, You Got the Right Thang, Newborn Woman en Step out (met afstand favoriet!) brengt ben ik blij.

avatar van Reijersen
Een nieuwe plaat van Judith Hill dat begint met de krachtige ballad When My World is Blue. Hierin overtuigd Judith Hill mij vocaal ook erg. Anders is dan wel de rockende titeltrack. Groove all over, het schuurt ook wel lekker. Americana grooved lekker door ondanks het misschien wat simpele beats zijn. God Bless the Mechanic is een vrij standaard nummer, prettig maar niet heel verrassend. You Got the Right Thang is een nummer met Prince-achtige funk. Burn it All is licht bluesy en een ietwat te uitgesmeerd nummer. Give Your Love to Someone is een meer traditionele soul/r&b ballad. Silence kent een rustige sfeer en een prima opbouw. Wanderer is een mooie volle song met fijne blazers. Miss Cecilia Jones is een vrij onbekommerd nummer. Luchtig en frivool. Newborn Woman is een gevalletje van een bekend recept, waarvan de bereiding prima in elkaar zit. Op Step Out is ook weer duidelijk te horen dat de legacy van Prince een rol speelt en uiteindelijk het krachtige Candelight in the Dark. Een echte uitpakballad met koortjes en alles meer.