Bob Marley & The Wailers - Talkin' Blues (1991)

Reggae
Label: Tuff Gong

1. Talkin' (0:17)
  2. Talkin' Blues (4:37)
  3. Talkin' (0:25)
  4. Burnin' & Lootin' (6:36)
  5. Talkin' (0:48)
  6. Kinky Reggae (5:07)
  7. Get Up Stand Up (4:44)
  8. Talkin' (0:56)
  9. Slave Driver (3:47)
  10. Talkin' (1:30)
  11. Walk the Proud Land (3:30)
  12. Talkin' (0:51)
  13. You Can't Blame the Youth (4:06)
  14. Talkin' (0:36)
  15. Rastaman Chant (6:22)
  16. Talkin' (1:43)
  17. Am-A-Do (3:06)
  18. Talkin' (1:01)
  19. Bend Down Low (2:40)
  20. Talkin' (1:51)
  21. I Shot the Sheriff (7:13)
Pow
Volgens Amazon.com is dit album opgenomen in een radiostudio. De Talkin' tracks zijn stukjes interview of aankondigingen van de nummers. De plaat bevat dus eigenlijk 11 echte songs.

Het oogt als een obscure verzamelaar, maar er staan goeie songs op. Sterke nummers vind ik vooral Rastaman Chant (een traditional), Am-A-Do en You Can't Blame The Youth (gezongen door Tosh).

avatar van misja82
Erg leuk album. Mooie nummers en het praten tussendoor vindt ik wel charmant. Weet nog dat er ergens aan het einde van de plaat een prachtig stukje is waarop de interviewer vraagt of Bob ook de fluit kan bespelen, waarop Bob (in typische Bob Marley style) antwoord: 'ehm, yeah, i can play the flute', daarop volgend wat geluid uit de blokfluit tovert en zodoende de volgende song begint. Mooi toch.

avatar van Pruimpit
De meeste live-tracks op dit album zijn afkomstig van een Amerikaanse radio-opname uit 1973 (Record Plant, Sausalito, CA). Persoonlijk vind ik dat één van de beste live-opnames die ik van Marley en de Wailers ken. De band is echt vreselijk strak hier, en rauw (dwz: geen gitaarsolos, geen dameskoortjes en met Peter Tosh er nog bij).

Jammer genoeg konden ze het bij de platenmaatschappij kennelijk niet laten om er mee te gaan zitten knoeien, want de volgorde klopt niet meer, de nummers worden nu ineens onderbroken door het interview met Marley (dat op zich wel geinig klinkt) en er missen twee tracks. Oorspronkelijk werd het volgende gespeeld:

1-Rastaman Chant
7-Kinky Reggae
8-Get Up Stand Up
9-Lively Up Yourself
10-Walk the Proud Land

.. en in die volgorde zonder onderbrekingen hoor ik het persoonlijk veel liever. Gelukkig is er nog makkelijk aan de originele opnames te komen (beetje Googlen en je hebt ze waarschijnlijk zo).