Spill Gold - Highway Hypnosis (2020)

Electronic / Pop
Label: Knekelhuis

1. Beast Machine Alien (5:03)
  2. Highway Hypnosis (4:50)
  3. Ecotone, Pt. 1 (4:48)
  4. Oyster (6:28)
  5. Burning (5:00)
  6. Ecotone, Pt. 2 (2:59)
  7. Bird Soul (4:32)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Spill Gold - Highway Hynosis - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Spill Gold - Highway Hynosis
Spill Gold is een Amsterdams duo dat met Highway Hypnosis een bijzonder fascinerend album heeft afgeleverd, dat op avontuurlijke wijze invloeden uit onder andere de elektronica, postpunk, Krautrock en psychedelica aan elkaar smeedt

Nina de Jong en Rosa Ronsdorf maakten al eens diepe indruk met Elephanta van Bird On The Wire en herhalen dit kunstje met het totaal anders klinkende maar eveneens indrukwekkend mooie Highway Hypnosis van Spill Gold. De twee Amsterdamse muzikanten maken indruk met een eigenzinnig elektronisch geluid dat hier en daar een voorliefde voor Kraftwerk verraadt en combineren dit met avontuurlijk drumwerk, prima zang en songs die je direct overtuigen, maar die ook altijd iets ongrijpbaars houden. Soms kil en bijna industrieel, soms donker en dreigend, soms zweverig en veelkleurig. Spill Gold heeft met Highway Hypnosis een even intrigerend als prachtig album afgeleverd.

Nina de Jong en Rosa Ronsdorf zijn twee Amsterdamse muzikanten die hun sporen in de muziek al ruimschoots verdiend hebben en nu de krachten hebben gebundeld in het duo Spill Gold. Het is overigens niet de eerste keer dat we de twee muzikanten samen op een album tegenkomen, want Rosa Ronsdorf en Nina de Jong maakten een paar jaar geleden deel uit van de Amsterdamse band Bird On The Wire, die in 2016 met Elephanta, zeker achteraf bezien, een van de allermooiste albums van 2016 maakte.

Bird On The Wire omschreef haar muziek in 2016 als “dreamkraut” wat gezien de invloeden uit zowel de dreampop als de krautrock geen gekke omschrijving was, al sleepte de band er op Elephanta nog veel meer bij. Voor de muziek van Spill Gold is gekozen voor een wat minder krachtige omschrijving: “Spill Gold masterfully juxtapose darkness and light, playfulness and control, enhancing the transcendental character of the material at hand”. Het zegt mij niet zoveel en dit in tegenstelling tot de muziek van het tweetal dat met Highway Hypnosis een bescheiden meesterwerk heeft afgeleverd.

Ik heb zelf nog even nagedacht over een beter alternatief, maar iets als “postKraftKraut” is net zo nietszeggend. Laten we het er maar op houden dat de muziek van het Amsterdamse duo niet met een paar woorden is te vangen.

Highway Hypnosis, tot mijn verrassing al het tweede album van Spill Gold, opent direct fantastisch met Beast Machine Alien, dat flarden postpunk combineert met buitengewoon inventief drumwerk, elektronische klanken en wat onderkoelde vocalen. Spill Gold laat zich, net als Bird On The Wire beïnvloeden door muziek uit de hoogtijdagen van de Krautrock, maar wanneer de elektronica aan het einde van de track aanzwelt hoor je flarden Kraftwerk voorbij komen en wordt de muziek van de Duitse elektronica pioniers definitief de 21e eeuw in getrokken.

Ik hoor wel wat raakvlakken met de muziek van Bird On The Wire, maar waar de Amsterdamse band vaak warm en dromerig klonk, schudt Spill Gold je steeds ruw wakker met muziek die meer dan eens industrieel klinkt. Dat heeft deels te maken met de elektronica op het album die lijkt weggelopen uit het verleden en ruwer klinkt dan de elektronica uit het heden.

Het wordt steeds weer prachtig gecombineerd met avontuurlijk drumwerk en met vocalen die naadloos opgaan in de muziek. Highway Hypnosis klinkt soms groots en koud, maar kan ook zeker lichtvoetig en warm klinken. Spill Gold citeert overigens bedoeld of onbedoeld met grote regelmaat uit de catalogus van Kraftwerk, maar voegt hier op fraaie wijze de eigen identiteit aan toe.

Het prachtalbum van Bird On The Wire wist ik pas na tijden op de juiste waarde te schatten en toen ik het album eerder vandaag beluisterde was het nog veel beter dan in mijn beleving. Highway Hypnosis van Spill Gold zou wel eens net zo’n album kunnen zijn. Het is een album waarop iedere track weer anders klinkt en het zijn tracks die overlopen van avontuur, zeker als het Amsterdamse duo haar elektronische geluid ook nog eens overgiet met flarden psychedelica.

Iedere keer als ik naar dit album luister hoor ik weer nieuwe dingen en ben ik nog wat meer onder de indruk van het bijzondere muzikale universum dat Nina de Jong en Rosa Ronsdorf hebben gecreëerd. Het zal niet meevallen om aan het einde van het jaar op te vallen met nieuwe muziek, maar als er een album is dat dit verdient is het Highway Hypnosis van Spill Gold. Wat een geweldige verrassing. Erwin Zijleman

avatar van DjFrankie
Electronische psychedelica, helemaal van deze tijd. Maar kans op allergie van de synths ligt op de loer.

avatar van ArnoldusK
Verdomd goed album. Van een steeds sterker label.
@ Le Guess Who 2021 een Knekelhuis-avond. Wordt goed!

erwinz, volgens mij ligt deze band, ook onder contract bij Knekelhuis, ook in jouw straatje:
Reymour - Leviosa (2021) - MusicMeter.nl

avatar van erwinz
ArnoldusK schreef:
Verdomd goed album. Van een steeds sterker label.
@ Le Guess Who 2021 een Knekelhuis-avond. Wordt goed!

Reymour - Leviosa (2021) - MusicMeter.nl

Thanks,. ik zal eens luisteren

avatar van Lau1986
Dit klinkt wel aardig, maar verder niet echt bijzonder. Leuk om eens gehoord te hebben, maar niet meer dan dat.