Blind Fury - Out of Reach (1985)

Label: Roadrunner

1. Do It Loud (5:05)
  2. Out of Reach (6:33)
  3. Evil Eyes (6:03)
  4. Contact Rock (3:55)
  5. Living on the Edge (5:22)
  6. Dynamo (There Is a Place) (3:06)
  7. Back Inside (5:31)
  8. Dance of the Crimson Lady Part.1 (7:26)
avatar van trebremmit
Deze band ging later verder onder de naam Satan. Heavy metal in de britse jaren 80 stijl. Goed album wel.

avatar van Barfly
Eigenlijk was het andersom: De band begon onder de naam Satan en leverde met "Court in the Act" een prachtig album af. Nadien volgden nog diverse omzettingen van naam: weer Satan, toen Pariah (geloof ik).
Out of Reach was overigens een regelrechte teleurstelling na het beregoede debuut.

avatar van ozwald
sympathiek bandje, leuke plaat.

wel een erg slechte sound, da's dan weer jammer (gold trouwens ook voor satan's court in the act )

avatar van Barfly
Toch even mijn vorige post een beetje relativeren.
Out of Reach is een stuk minder dan zijn voorganger en opvolger. De nummers zijn minder spannend, de zanger heeft een klein bereik en klinkt monotoon en de productie is niet je van het. Het nummer 'Dynamo' (een ode aan zaal Dynamo in Eindhoven) is een regelrechte afknapper
Maar bij vlagen is het wel smullen geblazen van het gitaarwerk van de heren Tippins en Ramsey. Fijne eigenwijze ritmes en twinsolo's met een heel eigen stijl.

avatar van namsaap
Als je als liefhebber van Court In The Act deze plaat opzet met het idee dat dit 'gewoon' een voortzetting is, dan kom je van een koude kermis thuis. De sound van Blind Fury is toch wel een eind verwijderd van CITA. De band probeert zich hier een meer gladde sound aan te meten zoals populair was in de jaren '80, wat dankzij de matige productie niet geheel lukt. Zanger Lou Taylor doet mij in het wat lagere register denken aan Bert Heering van ons eigen Vandenberg. Als hij de hoogte ingaat is hij niet altijd even stabiel. Gitaristen Tippins en Ramsey duelleren er bij tijd en wijlen nog lustig op los maar van de dubbelloops gitaarriffs die Satan voor mij zo uniek maken is hier veel minder te bekennen.

Toch vind ik dat er met op Out Of Reach veel leuks te beleven valt. Nummers als Do It Loud, Out Of Reach, Evil Eyes, Dance Of The Crimson Lady en Back Inside zitten prima in elkaar. De overige drie nummers, en dan vooral Dynamo, zijn wat simpeler en minder de moeite waard. Ondanks wat zwakke punten een plaat die ik met veel plezier draai.

Score: 76/100