Duke Ellington - Duke Ellington Meets Coleman Hawkins (1962)

Jazz
Label: Impulse!

1. Limbo Jazz (5:15)
  2. Mood Indigo (5:56)
  3. Ray Charles' Place (4:05)
  4. Wanderlust (5:00)
  5. You Dirty Dog (4:20)
  6. Self Portrait (Of the Bean) (3:53)
  7. The Jeep Is Jumpin' (4:50)
  8. The Rictic (5:53)
  9. Solitude (5:50)
avatar van Tony
Unieke en eenmalige samenwerking van twee jazz giganten in hun nadagen. Waar impulse! vooral voor "the new thing" in jazz staat, is deze set met twee oud gedienden voor het label een ietwat vreemde eend in de bijt. Echter, het mag dan wel niet vernieuwend zijn wat we hier te horen krijgen, lekkere big band swing is het wel. Hawk is natuurlijk een begenadigd tenor saxofonist die velen na hem, zoals Charlie Parker, de weg heeft gewezen en hier zowel in de uptempo als ballad achtige composities uitstekend soleert. De klasse straalt ervan af. Dat geldt ook voor Ellington, die zijn briljante, melodische zelf is op piano. Zo subtiel, zoveel gevoel, zoveel melodie legt hij in zijn spel. De begeleiding is in handen van de creme de la creme uit de big band van laatstgenoemde. Ook zij krijgen voldoende ruimte om te soleren. Dit alles maakt dit een uniek jazz album dat in 1963, toen het verscheen, veel traditionele jazz fans, die de nieuwlichterij van impulse! artiesten doorgaans niet konden waarderen, een groot plezier moet hebben gedaan.