The Ruins of Beverast - The Thule Grimoires (2021)

Duitsland
Label: Ván

1. Ropes Into Eden (12:42)
  2. The Tundra Shines (11:18)
  3. Kromlec'h Knell (8:33)
  4. Mammothpolis (6:22)
  5. Anchoress in Furs (9:11)
  6. Polar Hiss Hysteria (7:13)
  7. Deserts to Bind and Defeat (14:07)
avatar van Don Cappuccino
Vroege album-stream: The Thule Grimoires

avatar van Don Cappuccino
De eerste indrukken van deze plaat zijn erg positief. The Ruins of Beverast heeft door zijn discografie steeds meer de overstap gemaakt naar doommetal, maar de blackmetallagen blijven er altijd onder sijpelen. Ik hoor een logische opvolger van Exuvia. Het gitaargeluid is echt om van te watertanden: het logge riffwerk klinkt gigantisch en de galmende cleane lijnen mengen zich daar perfect mee en creëren samen een prachtige onheilspellende en dromerige muur van geluid. Ook het tribal drumwerk van Exuvia wordt hier verder verkend, maar gaat wat meer de dansbare kant op.

Waar The Thule Grimoires erg mee verrast zijn de vrij uitgesproken newwave/gothrockinvloeden. Alexander von Meilenwald zingt meer dan ooit clean en sommige passages doen me zelfs behoorlijk denken aan Type O Negative ten tijde van October Rust. Het gehele geluid van de plaat is melodieuzer dan ooit, maar nog steeds met monsters van blastbeatpassages. The Ruins of Beverast is heel vertrouwd op The Thule Grimoires, maar verkent ook met succes nieuwe terreinen.

avatar van ASman
Beter dan de voorganger vind ik hem uiteindelijk niet, maar de heer von Meilenwald levert hier toch alweer puik werk af. De gothic invloeden worden inderdaad flink naar de voorgrond gebracht - wat de plaat daadwerkelijk een melodieuzere toets meegeeft - en de "agressie" is er wat vanaf, maar wat we voorgeschoteld krijgen is opnieuw een sterk staaltje in de sfeerzetting. Een noemenswaardig muziekproject met een tot dusver ijzersterke discografie.