James Blake - Covers (2020)

Electronic
Label: Republic

1. when the party’s over (3:13)
  2. Atmosphere (3:57)
  3. Never Dreamed You’d Leave in Summer (2:41)
  4. Godspeed (2:53)
  5. When We’re Older (3:02)
  6. The First Time Ever I Saw Your Face (4:01)
Covers blijven altijd een dubieus iets, maar zoals James Blake het hier aanpakt heb ik geen klagen.

Ik heb werkelijk geen idee van wie de originelen zijn. Maar dit kan ik écht pruimen. Zoals praktisch alles van James Blake.

Off-topic: tijd voor een live-album?

Jan uit Berlijn schreef:
Ik heb werkelijk geen idee van wie de originelen zijn.

when the party’s over: Billie Eilish
Atmosphere: Joy Division
Never Dreamed You’d Leave in Summer: Stevie Wonder
Godspeed: Frank Ocean
When We’re Older: Beyoncé (heet eigenlijk Otherside)
The First Time Ever I Saw Your Face: Roberta Flack

avatar van Arrie
The First Time Ever I Saw Your Face is eigenlijk origineel van Peggy Seeger, al zal Blake zich meer op de versie van Roberta hebben gebaseerd (die het tempo flink omlaag heeft gegooid).

aERodynamIC schreef:

when the party’s over: Billie Eilish
Atmosphere: Joy Division
Never Dreamed You’d Leave in Summer: Stevie Wonder
Godspeed: Frank Ocean
When We’re Older: Beyoncé (heet eigenlijk Otherside)
The First Time Ever I Saw Your Face: Roberta Flack

Dank jullie!
Wat betreft de cover van Billie Eillish. Ik vind dat meisje, of dame wel enigszins talentvol. Maar overtuigen doet ze, wat mij betreft, nog niet echt. De cover is wat mij betreft beter. Een behoorlijk stuk zelfs.
Het nummer van Joy Diviision.
Zoiets vind ik lastig. Dat nummer heeft een aardige politieke lading. Een mening.
Een duidelijke boodschap dus. Dan blijft het lastig een eventueel verbeterde muzikale versie 'beter' te vinden.
Wat Godspeed betreft? Een gelijkspel denk ik.
Otherside van Beyoncé is wat mij betreft een nulletje of 6 in het voordeel van James.
Het nummer van Roberta Flack/ Peggy Seeger? Roberta kan mij overtuigen. Peggy totaal niet.

Kortom, goed gedaan James.

Maar oké, muziek maken is géén competitie. Het is een poging je oren te strelen.
Daarom een 4.24 voor deze EP.

Arrie schreef:

Klopt, het is Roberta die het bekend gemaakt heeft.

Net zoiets als Tainted Love van Soft Cell (ook een cover).

avatar van AOVV
Mooie, ingetogen verzameling covers van James Blake. In deze opzet valt des te meer op wat voor een mooie stem die kerel heeft. De afsluiter is betoverend mooi.

3,5 sterren

avatar van lowieke
James Blake op zijn best. Wat een cadeau dit..