Conny Frischauf - Die Drift (2021)

Oostenrijk
Electronic / Pop
Label: Bureau B

1. Rauf (3:34)
  2. Parapiri (4:48)
  3. Fenster zur Straße (3:40)
  4. Sonntag (2:50)
  5. Auf Wiedersehn (5:03)
  6. Zeit Verdrehen (4:07)
  7. Roulette (3:50)
  8. Eingaben und Ausnahmen (3:17)
  9. Private Geheimsache (3:59)
  10. Freundschaft (10:22)
avatar van musicfriek
Viennese artist Conny Frischauf's music is a whirl of Kraut, leftfield electronica and synth pop

Zo introduceert platenlabel Bureau B deze Oostenrijkse artieste met dit debuutalbum. Album fascineert hier, gevoel zegt gelijk dat dit er eentje is om te koesteren en dan die afsluiter Freundschaft.. Je waant jezelf even helemaal in een andere wereld.. Fijne ontdekking dit!

avatar van Venceremos
Die had ik vandaag wellicht in het Grand Theatre, Simplon of Vera kunnen aanschouwen.

Intrigerend is het zeker en Duits een mooie taal.

Aangename verrassing dit album. Had er nog niet eerder van gehoord. Ga het zeker wat uitgebreider beluisteren.

Bureau B brengt hoe dan ook goede platen uit. Mooi label!

Het is behoorlijk lastig om niet als een gimmick over te komen als je muziek zoveel raakvlakken heeft met de Neue Deutsche Welle, en dat je de pech hebt dat je niet eens uit dat land afkomstig bent. Och, Falco is net als Conny Frischauf geboren in het Oostenrijkse Wenen, en werd ook wereldwijd omarmt en gemakshalve gekoppeld aan deze new wave beweging.

Die Duitse variant wordt vaak onderschat, maar leverde buiten de grenzen wel de grootste hit successen op. Gemakshalve wordt vaak vergeten dat bands als Kraftwerk en Neu! het zaadje gepland hebben, welke vervolgens een overwoekerende werking heeft. De oorsprong van de synthpop valt te herleiden tot de futuristische Krautrock sound, en is van groot belang voor het verdere ontwikkelingsproces.

Ondertussen zijn we wel ruim 35 jaar verder en geeft Die Drift wel dat identieke nostalgische gevoel weer. Sterker nog, de plaat klinkt zelfs heerlijk gedateerd, en dat mag in dit geval gerust. Volledig gemaakt volgens de beperkte mogelijkheden die de ouderwetse jaren tachtig elektronica te bieden heeft, principieel wordt daar niet van afgeweken.

Het komt nu allemaal wat goedkoop over, maar het is een mooi eerbetoon aan die gouden computer sound tijden die het overheersende gitaargeweld verdringen. Pop georiënteerde tracks met hier en daar die avontuurlijke switch. Er wordt dus tevens inspiratie gezocht bij de anarchistische kunstenaarscollectieven die vanuit Berlijn in dezelfde periode aan de slag gaan met industrieel schrootafval en met die bouwplaten percussie donkere noise toevoegen aan de kille keyboardklanken.

Het is mooi dat Bureau B ook ruimte bied aan meer toegankelijke projecten die wat minder experimenteel zijn als het overige aanbod. Al bezit Conny Frischauf wel die eigenzinnige karakterisering waarmee het label zich onderscheid van het grote aanbod van platenmaatschappijen. Toch zitten er dieper weldegelijk de gedurfde lagen verborgen, die meer richting de avant-garde kant opgaan.

Oké, Rauf begint nog wel wat minimalistisch, maar al snel zijn daar die vrolijke synthpop geluiden die zich om de warme zang ontfermen. Conny Frischauf bevind zich in een binnenspeeltuin die gevuld is met eenvoudige mechanische prullaria. Het straalt een gevoel van happiness uit, waar juist nu zoveel behoefte aan is. Het neurotische Sonntag wordt ingeleid door zo’n herkenbare voorgeprogrammeerde Bossanova beat. Blikkerig schel en stroperig kil, uitermate geschikt voor de thuishobbyist.

Conny Frischauf is een ware stemkunstenaar waarbij geluiden net zo belangrijk zijn als woorden. Soms worden ze gebruikt als instrument zoals in het magnetiserende Parapiri, waarbij die mysterieuze aantrekkingskracht naadloos aansluit bij het synthpop golfslagbad, dan weer streng en bijna robotachtig machinaal in Fenster zur Straße.

Het zijn kinderboekschetsen die op plezierige ontspannen wijze ingekleurd worden. Traditioneel wordt er ook gevist in de Krautrock vijver, waarmee deze Duitstalige variant van de new wave zich onderscheid van gelijkgezinde stromingen uit andere landen. Heerlijk pootje baden in de verkoelende klanken, en er soms lekker eigenwijs tegenin zwemmen.

Het epische Freundschaft is te herleiden tot de pioniers van Deutsch-Amerikanische Freundschaft. Een baanbrekende band, die letterlijk en figuurlijk de landsgrenzen openbreekt en een sleutelrol vervult tussen de Krautrock en de Neue Deutsche Welle. Lange uitwaaiende geluidslandschappen met daarin de hypnotiserende zang van Conny Frischauf die al zwevend daarboven het overzicht houdt en naar het ultieme rustmoment toewerkt, met verblindende geluidseclipsen als schitterende climaxeffecten.

Conny Frischauf - Die Drift | Electronic | Written in Music - writteninmusic.com