Bleib Modern - Afraid to Leave (2021)

Duitsland

4. Your Skin (4:16)
  5. Sleep (5:32)
  6. Portrait (3:21)
  7. Soaked (4:16)
  8. Around Your Arms (5:34)
  9. Walls (4:27)
  10. Into the Night (4:25)
avatar van Premonition
Loony Voices is dit album vooruit gesneld.
Wel een verrassend helder pop-rock geluid. Neigt veel minder naar A Place to Bury Strangers, dan hun vorige albums.

avatar van reptile71
Inderdaad, Premonition, deze band is van donker en galmend geëvolueerd naar een meer reguliere post-punk sound. Waar de zang voorheen voor sommigen een echte hindernis was (donker en te veel galm), is het nu een stuk toegankelijker voor de old-school wavers. Dus Alicia, Chameleon Day en DjFrankie: Afraid To Leave LP | Bleib Modern - bleibmodern.bandcamp.com

Trouwens op mooie stukjes vinyl verkrijgbaar voor de liefhebbers van splatters en kleur.

Ik ga hem nog een keertje opzetten, want ik geloof dat ik hier best blij van word.

avatar van Alicia
Ha, reptile71, bedankt voor de tip! Gaat op de luisterlijst. Hopende op weer eens een betere post-punk plaat.

Alicia schreef:

Zou hem ff bovenin die lijst zetten. Dit is toch wel beter dan ik lange tijd heb gehoord aan nieuwe post-punk.

reptile71 schreef:

Staat zelfs al op! Alles is - denk ik, wat ik goed vind - wel aanwezig: goed geluid, mooie gitaren, melancholische sfeer en prima opener. Wat nog rest zijn de liedjes om te beoordelen!

avatar van reptile71
De zang had alsnog wel wat droger en meer naar voren in de mix gemogen van mij.

avatar van Scarlet
Klinkt inderdaad erg goed. Wat een intensiteit! Voorlopige uitschieter voor mij: Around Your Arms.

Scarlet schreef:
Die sprong er bij mij ook als eerste uit. Mooie opbouw, intens nummer.

reptile71 schreef:
De zang had alsnog wel wat droger en meer naar voren in de mix gemogen van mij.

Ja... dit!

Alicia schreef:
Ja... dit!
Zonde he! Het zit allemaal prachtig in elkaar, maar dit punt moet echt nog wat beter wat mij betreft. Dat heeft echt te maken met keuzes bij het afmixen van de nummers. Het is niet overal hetzelfde. Uiteraard is het ook een kwestie van smaak. De zanger heeft wat mij betreft een prima stem, soms zelfs wat richting David Gahan qua sound.

avatar van Alicia
De zang is in elk geval al beter dan op het vorige album! De zangpartijen aldaar klonken gewoon niet zo geweldig - overdreven zelfs - omdat de stem zich daar niet goed voor leent. Nu hou ik zelf wel van hele donkere en dreigende vocalen, maar niet iedereen kan dit (goed).
Hoe dichter een zanger bij zichzelf blijft des te beter het klinkt.

avatar van reptile71
Ik heb ook het idee dat er op dit album een andere zanger is dan wat ik van andere albums ken. Of hij zet daar een donkere stem op.

avatar van Scarlet
Lastig om van deze band een biografie te vinden. Ik heb overal gezocht maar kan nergens een biografie vinden. Volgens mij is het wel dezelfde zanger.

Facebook

Facebook

Volgens mij zet hij soms die lage stem op en dat gecombineerd met wat galm klinkt heel anders dan wanneer hij 'normaal' zingt. Op dit album komt het een enkele keer maar voor.

reptile71 schreef:

Ken je hun eerste album? Daar heb je dat ook. Bij de cd versie van dat album zijn akoestische songs bijgevoegd en daar zingt hij zoals hij echt klinkt. Dat hoor ik hier op dit nieuwe album ook terug. Vandaar dat het volgens mij dezelfde zanger is. Wel raar dat je geen biografie kan vinden van de band hè?

avatar van reptile71
Denk dat je bij wat onbekende bands wel vaker geen biografie vindt, toch?
Heb die akoestische nummers ook wel eens gehoord, dacht ik ja. Maar ik kan het allemaal niet onthouden... Edit: lees bij All Is Fair in Love and War dat ik ze inderdaad heb gehoord.

reptile71 schreef:
Denk dat je bij wat onbekende bands wel vaker geen biografie vindt, toch?

Meestal wel op hun Facebooksite.

avatar van Scarlet
Inderdaad een prima album! Muzikaal zit dit goed in elkaar; je hoort dat de band al een paar platen heeft gemaakt. Prachtige uitwaaierende gitaren, een vette bas en een zanger die mij wel bevalt. Geen enkel nummer valt me hier tegen. Melancholisch met de bijbehorende bombast maar zo hoort het ook bij dit type postpunk met een vleugje darkwave. Referenties; ik denk o.a. aan Modern English en The Chameleons. Favoriet: Around Your Arms. Dit album gaat zeker op mijn wenslijst.

Scarlet schreef:
Inderdaad een prima album! ....

Ben het helemaal eens. Ik vind het echt een vet album, zit echt goed in elkaar. Hier en daar zou ik de zang net wat anders erin mixen, maar gewoon lekkere plaat verder. Ik had al direct de splattered LP besteld.

Around Your Arms is ook van mij een favoriet, maar ook zeker Sleep, wat ik een beetje een gelijksoortig nummer vind qua opbouw. En die afsluiter, Into the Night, heeft iets bekends, al kan ik het niet plaatsen, vind ik ook erg lekker in het gehoor liggen. Soaked doet me sterk denken aan Siamese Twins van The Cure, in elk geval voordat de zang begint, lekkere sound dus.

avatar van Chameleon Day
Oké, oké, ik ga luisteren, ergens deze week, nog geen tijd gehad. Hopelijk niet te veel bombast, galm en gotische vocalen....

avatar van Alicia
Als ik teksten wil, pak ik eerder een gedichtenbundel, de krant of een podcast op Spotify, maar compleet onverstaanbaar zijnde als zanger vind ik toch wel een dingetje. Door net iets te veel galm en het te ver achterin de mix gooien van de zangpartijen ontstaat naar mijn smaak een te monotoon geluidsbeeld. Het is een stijlopvatting waar ik niet (meer) met plezier naar kan luisteren en waardoor op den duur de liedjes zich onderling ook niet meer gaan onderscheiden. Sorry!

avatar van Scarlet
Ja, die stem moet je liggen. Ik heb er geen moeite mee. Geen 'sorry', ieder zijn/haar smaak hè.

Sorry? Hahaha gekkie

O jee!

avatar van reptile71
De zang is al snel een struikelblok bij deze soort bands. Het is hier soms net niet, maar over het algemeen kan ik het hier wel hebben.

avatar van Alicia
Niet alleen bij deze muziek, ook bij andere genres die ik zo af en toe volg, struikel ik regelmatig over de zang. Bij hardrock/metal struikel ik helaas nog te vaak over de grommers en schreeuwers. Zelfs al is de muziek om door een ringetje te halen. Sommigen luisteraars vinden het echter prachtig en bij de muziek horen. Daar ben ik het dus niet (altijd) mee eens. En bij de laatste van Steven Wilson bijvoorbeeld val ik voornamelijk over dat enge falsetstemmetje. Niet omdat hij nu andersoortige muziek maakt.

Enfin, het is vast wel weer een kwestie van smaak en dé klik met zo'n stem weegt bij mij nogal zwaar. Je moet de vrouw of man een beetje 'voelen', je moet hem of haar aantrekkelijk vinden om te horen. Bovendien is het erg belangrijk hoe met de zang wordt omgesprongen tijdens de opname. Het flink bewerken van een stem kan wellicht in sommige gevallen emoties en dergelijke versterken, maar vaker ook teniet doen. De zanger hoeft van mij overigens niet 'perfect' te (kunnen) zingen. Da's wat anders.

Ik geef dus de bewerking van de zangstem in dit geval eigenlijk nog wel de meeste schuld.

Herkenbaar ja...

avatar van Michiel Cohen
Meer van hetzelfde. Heb het allemaal al eerder gehoord.