Clara Engel - A New Skin (2020)

Canada
Folk / Avant-Garde
Uitgebracht in eigen beheer

1. Starry Eyed Goat (4:11)
  2. The Garden Is Sleeping (5:50)
  3. Little Alien Lost (5:12)
  4. Gossamer Knives (4:59)
  5. Night Tide (6:07)
  6. Thieves (4:21)
  7. On Nightingale Wings (6:38)
  8. A New Skin (8:49)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Clara Engel - A New Skin - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Clara Engel - A New Skin
Clara Engel maakt in eigen beheer al een jaar of vijftien muziek van een bijzondere schoonheid en ook het deze week verschenen A New Skin is weer een album dat betovert en imponeert

De uit Toronto afkomstige Clara Engel heeft niet veel nodig om muziek te maken die keer op keer diepe indruk maakt. Ook A New Skin is weer gemaakt met minimale middelen, maar het effect is ook dit keer maximaal. De instrumentatie op het album is sober maar wonderschoon. De afwisselend zweverige en aardse klanken krijgen ook dit keer gezelschap van de even mooie als indringende stem van Clara Engel, die je meeneemt naar donkere en mysterieuze landschappen. Alles is zoals gezegd opgenomen met eenvoudige middelen, maar wat komt het allemaal weer prachtig uit de speakers. Clara Engel is een unieke en eigenzinnige muzikante, die aan de lopende band prachtalbums maakt. Ook A New Skin is er weer een.

De Canadese muzikante Clara Engel brengt inmiddels al meer dan 15 jaar muziek uit via haar bandcamp pagina. De ene keer een losse song, de volgende keer een EP, maar ook met enige regelmaat een volledig album. Het zijn albums die in kleine kring gekoesterd worden, maar die in bredere kring helaas onbekend zijn.

Eerder dit jaar verscheen het bijzonder fraaie Hatching Under The Stars dat eind 2019 werd opgenomen, maar fraai kleurde bij de eerste lockdown. Het is een album dat zomaar had kunnen of misschien wel had moeten opduiken in mijn jaarlijstje, maar zoals zo vaak was ik de muziek van Clara Engel weer even vergeten.

Een paar dagen voor kerst verscheen nog een album van Clara Angel, A New Skin. Ook A New Skin maakte de muzikante uit Toronto weer volledig in haar uppie en ook dit keer tekende Clara Engel niet alleen voor de instrumenten en de zang, maar ook voor de cover art, die wederom fraai is. A New Skin werd thuis opgenomen en dit keer had Clara Engel niet meer nodig dan haar stem, een elektrische gitaar, een melodica, een harmonica en een “cigar box” gitaar.

Clara Engel maakt altijd intieme, zich langzaam voortslepende en over het algemeen donker gekleurde muziek, maar ook haar nieuwe album is zeker niet meer van hetzelfde. De meeste songs op A New Skin hebben sobere gitaarlijnen en de krachtige stem van Clara Engel als basis ingrediënten, maar bijzondere accenten zijn nooit ver weg, waardoor A New Skin een album vol diepte is.

Iedereen die de muziek van de Canadese muzikante kent weet dat ze prachtig bezwerend kan zingen en dat doet ze ook weer op A New Skin. De instrumentatie is sober en bijna rustgevend, maar met haar indringende zang, eist Clara Engel de aandacht nadrukkelijk op en is kippenvel nooit ver weg.

Het eerder dit jaar verschenen Hatching Under The Stars kleurde zoals gezegd prachtig bij de eerste lockdown. A New Skin kleurt minstens even fraai bij de lockdown waar we momenteel in zitten. De muziek van Clara Engel is ook dit keer donker getint, maar het is zeker geen deprimerende muziek. A New Skin straalt ondanks de donkere dagen van het moment hoop uit.

Het is wederom een behoorlijk sober album, maar zoals zo vaak weet Clara Engel met minimale middelen maximaal effect te sorteren en houdt ze de aandacht ook in de wat langere tracks op het album moeiteloos vast.

De gitaarlijnen en de zang vullen elkaar uitstekend aan, terwijl de subtiele accenten van de andere instrumenten de bijzondere sfeer in de muziek van Clara Engel versterken of juist een verrassende wending geven. Het levert een serie songs vol mysterie op, maar het zijn ook beeldende songs die, met name wanneer de zon onder is, de ruimte fraai inkleuren.

Clara Engel maakte ook haar nieuwe album weer in haar eentje, maar ook A New Skin is geen lo-fi knutselalbum. De Canadese muzikante heeft ook haar nieuwe album weer prachtig opgenomen en stapelt de lagen in de instrumentatie en de zang hier en daar weer prachtig op elkaar.

Clara Engel maakt geen muziek die een heel groot publiek aan zal spreken, maar ik weet zeker dat er ook onder de lezers van deze BLOG heel wat muziekliefhebbers zijn die de muziek van de muzikante uit Toronto zeer kunnen waarderen. Persoonlijk vind ik A New Skin minstens net zo mooi als het eerder dit jaar verschenen Hatching Under The Stars en ook het nieuwe album van Clara Engel is een album dat nog lang aan kracht en schoonheid blijft winnen. Erwin Zijleman