Ransom & Nicholas Craven - Crime Scenes (2020)

Verenigde Staten / Canada
Label: Presidential

1. Uncut Gems (2:34)
  2. GoodTime (4:58)

met Che Noir en Stove God Cooks

3. Killing Them Softly (0:44)
  4. 25th Hour (3:00)
  5. The Rite (3:03)

met Stove God Cooks

6. A Most Violent Year (1:57)
  7. Hell or High Water (4:40)

met Flee Lord, Rome Streetz, Eto en Rigz

avatar van Yestsida
December 2020 was de periode dat het laatste én vijfde collaboratieproject dat jaar van Ransom en Nicholas Craven uitkwam.

Deze mannen zijn zo underground en ondergewaardeerd dat je vrij weinig kan vinden over hun projecten, Crime Scenes staat hier bijvoorbeeld als LP geklasseerd maar door de speelduur van 20 minuten en het feit dat dit project maar 6 tracks (Killing Them Softly is een interlude) telt zou het evengoed een EP kunnen zijn.

Wederom karig door het aantal tracks en speelduur maar beide heren zetten de lijn lekker verder en dit kan zich goed meten met de voorgaande vier projecten van 2020. Ransom doet het ook hier weer geweldig goed en ook de muzikale composities van Nicholas Craven zijn weer puur genieten geblazen.

De eerste luisterbeurt was ik een aantal jaren geleden niet onder de indruk, dat kwam voornamelijk door de gastartiesten (die wederom niet gecrediteerd zijn op Spotify)... of toch eentje in het bijzonder. Stove God Cooks komt langs op Collateral en The Rite en waar ik hem initieel niet kon uitstaan vind ik hem nu één van de interessante rappers, ook deze tracks neemt hij weer geweldig goed over. Che Noir levert ook weer een puike strofe op Collateral overigens, maar het is geen cadeau om een feature te zijn op een track waar Stove God dat ook is.

Na dit project is Ransom helemaal losgegaan en heeft nog meerdere projecten uitgebracht, solo of in combinatie met een producer, en ook Nicholas Craven heeft onder andere een sterk album uitgebracht met Boldy James. We hoorden Ransom nog wel geregeld op een productie van Craven maar een nieuw album/EP bleef uit.
Dit jaar mochten we eindelijk een zesde collaboratieproject van deze heren verwelkomen, naar mijn mening hun beste tot nu toe zelfs!