Jonny Greenwood - Bodysong (2003)

Score
Label: Parlophone

1. Moon Trills (5:17)
  2. Moon Mall (1:12)
  3. Trench (2:38)
  4. Iron Swallow (2:10)
  5. Clockwork Tin Soldiers (3:49)
  6. Convergence (4:27)
  7. Nudnik Headache (2:16)
  8. Peartree (3:07)
  9. Splitter (3:57)
  10. Bode Radio - Glass Light - Broken Hearts (4:36)
  11. 24 Hour Charleston (2:39)
  12. Milky Drops from Heaven (4:45)
  13. Tehellet (6:13)
Aap
De vergelijking met Radiohead wordt wel eens gemaakt, vanwege Greenwood uiteraard, maar dit album ademt toch wel een erg andere sfeer. Zeer, zeer experimenteel allemaal, niet dat we dat niet gewend zijn, maar het is wel fijn er van tevoren rekening mee te kunnen houden. Sommige nummers, met name 'Convergence' hebben 'Philip Glass'-neigingen (zoals op 'Einstein on the Beach') maar dan met meer percussie. Het meest toegankelijke nummer is denk ik '24 Hour Charleston', wat inderdaad van Radiohead geweest had kunnen zijn.
Al met al, zeer beluisterenswaardig, maar niet voor iedereen. Denk zelfs dat degenen die het wel kunnen waarderen het beter gaan vinden naarmate het vaker beluisterd wordt (zoals natuurlijk wel vaker het geval, maar bij sommige artiesten is het noodzakelijk, Zappa bijvoorbeeld).

avatar van HiLL
Aantal nummers beluisterd maar dit is mij te experimenteel. Jazz, met klassiek, rock, score, folk, world..pff. Die is bezig geweest. Hehe nee doe mij maar Radiohead.

(Tijden staan er niet bij, zie ik wel vaker helaas)

avatar van bloempje24
Dit is toch geweldig. Waar andere artiesten zich al als experimenteel omschrijven bij een echo-ende gitaar laat Greenwood zien dat experimenteel, vernieuwend en toegankelijk makkelijk samen kunnen.

Een flinke mix aan stijlen gedurende het album, toch is het eenvoudig onder te verdelen in free-jazz, ambient, electronica, klassiek en pianomuziek.Elk nummer blijft trouw aan zijn stijl. Free Jazz wordt dus nimmer gemixt met bijvoorbeeld Klassiek.

Eigenlijk is dit best makkelijk te zien als Radiohead zonder Thom Yorke. Je hoort vlagen van Pyramid Song, Motion Picture Soundtrack, National Anthem, Life in a glass house en Kid A. Jammer dat er geen zang is....

Dit album is nooit echt doorgebroken. Waarschijnlijk is de belangrijkste reden dat luisteraars niet de tijd willen steken in dergelijke werken. Het moet toch allemaal snel op zijn plaats vallen en dat is hier niet meteen het geval.

Ik ben van mening dat als je albums als dit niet kan waarderen dat je dan eigenlijk een musicale analfabeet bent.

avatar van bloempje24
p.s. waarderen is wat anders dan het mooi vinden of er van houden. Naar mijn mening verdient Greenwood een minimale waardering voor zijn muziekale kunnen.

Heb de gok genomen en deze aangeschaft.
Na één luisterbeurt valt hij mij erg mee moet ik zeggen.
Het is idd erg experimenteel maar ik heb wel het gevoel dat wanneer ik hem meer draai hij steeds beter zal worden. 3,5 ster op dit moment dus ik zal zeggen:
luisteren met die handel!

Wat is dit album gaaf zeg! Clockwork Tin Soldiers en Convergence zijn echt geniaal.

Laurora
Ik moet echt nog steeds erg wennen aan deze plaat, maar het wordt elke keer beter en mooier. Vooral Moon trills vind ik echt wonderbaarlijk mooi.

en Bloempje, natuurlijk verdient Jonny dat, maar ik had ook niks minder verwacht.

Nu 3,5*, maar dan kan wel eens meer worden, het is een album die tijd nodig heeft.

avatar van rien
Ik ga vanmiddag effe Amsterdam uitpluizen, moet deze wel effe hebben :d

avatar van Freak-Max
Ik vind dit egt mooi, lekker als ik niks zit te doen gewoon luisteren. Gewoon in je eigen wereldje zitten met deze muziek. kreeg hem van een vriend en ben er heel blij mee, voor nu 4 ster

avatar van Fatalist
Leuk als achtergrondmuziek, maar geen enkel nummer pakt mij. Heb het echt geprobeerd.