The Derek Trucks Band - The Derek Trucks Band (1997)

Roots / Rock

10. Evil Clown (4:30)
  11. Egg 15 (7:40)
  12. Sarod Outro (0:41)
avatar van Ronald5150
Derek Trucks is ongetwijfeld een van de beste gitaristen van zijn generatie en met name zijn slide gitaarspel is fenomenaal. Misschien dat hij daarom wel als enige recht heeft op de titel van opvolger van legende Duane Allman. Met zijn Derek Trucks Band laat hij horen wat hij in zijn mars heeft. Op het gelijknamige debuut spelen Trucks en zijn band met name instrumentale nummers die vooral op jazz en Afrikaanse ritmes zijn gebaseerd. Hier en daar een vleugje rock en blues en het plaatje is compleet. Hoewel ik niet per definitie een groot liefhebber ben van instrumentale muziek is deze plaat van begin tot eind een spannende opeenvolging van de kwaliteiten van Trucks en zijn bandleden. Naast het spetterende gitaarwerk zijn ook de baslijnen en ritmes aanstekelijk en geven het geheel ook nog eens een funky sausje. Uitstekend debuut!

avatar van Mssr Renard
Briljante en uiterst volwassen debuutplaat van Derek. Een wonderlijke mix van southern rock, blues en jazz. De bewerkingen van standards van Miles Davis, Wayne Shorter en John Coltrane. Yonrico Scott (drums) en Todd Smallie (bas) is één van de strakste ritmesecties die je je kunt voorstellen.

Het eigen geschreven materiaal is trouwens ook er goed.