Play Dead - From the Promised Land (1984)

Alternatieve titel: Resurrection

Label: Clay

1. Isabel (4:51)
  2. Torn on Desire (4:27)
  3. Walk Away (3:40)
  4. Pleasureland (5:26)
  5. Return to the East (4:06)
  6. No Motive (4:23)
  11. Solace * (5:37)
  12. Pale Fire * (3:54)
  13. Sacrosanct * (3:40)
  14. Conspiracy * (4:30)
  15. Bloodstains Pleasure * (5:11)
  16. Solace [Extended Version] * (5:38)
  17. Holy Holy [Catholic Mix] * (6:12)
avatar van MartinoBasso
Deze is opnieuw uitgebracht onder de originele titel 'From the Promised Land' ! Een must voor de liefhebbers van 80s goth rock en consorten!

Beter als de opvolger 'Company of justice'. Gewoon omdat hier veel sterkere songs opstaan en de productie is ook mooier!

Minpuntje : de zanger zijn stem irriteert me soms maar bederft de pret zeker niet!

avatar van reptile71
In tegenstelling tot het album dat hierna komt is dit nog pure post-punk/goth muziek.
Het album opent met Isabel, dat bij de eerste luisterbeurt al direct klinkt al een klassieker: melodieus en catchy. Het hoge basspel doet sterk denken aan Peter Hook.
Geen saaie zelfde drums op elk nummer zoals bij het tweede album (The First Flower niet meegeteld, is eigenlijk een EP), maar afwisseling. Het album bevat alle ingrediënten die je van een post-punk plaat kan verwachten. We komen lekker basspel tegen o.a. met flanger-effect, galmende zang en lekker gitaarspel. De boel is nog niet overdreven dichtgetimmerd zoals op het volgende album, waardoor we ruimte krijgen om elk instrument afzonderlijk te horen en er geen brij ontstaat.

Zoals mijn voorganger hier al zei is dit er één die je zeker gehoord moet hebben. Ik heb het dan tenminste over track 1 t/m 8. Heb nu een mp3 uitvoering zonder de rest, maar de cd gaat er snel aankomen.

avatar van MartinoBasso
Ik ben geen fan van bonustracks, maar van dit album vond ik ze toch wel de moeite, vooral Pale Fire, één van de beste songs uit het genre vind ik.

Jean-Maurice
Doet ook wel denken aan Killing Joke vind ik. Prima rockwave/postpunk met een gothic randje zoals dat later zou gaan heten. In de jaren 80 had ik dit album op een cassettebandje maar draaide het toen sporadisch omdat de 'grotere' bands beter waren vond ik toen. Toch waardeer ik die 'underground' bandjes uit die tijd steeds meer. Het zal vast met nostalgie te maken hebben maar eigenlijk is dit album heel erg goed, zeker als je het in het licht van de huidige revival van postpunk bands beschouwt.