Cowboy Junkies - Acoustic Junk (2009)

Canada
Label: Latent

1. In My Time of Need (5:22)
  2. He Will Call You Baby (4:40)
  3. Those Final Feet (4:08)
  4. Cold Evening Wind (4:49)
  5. Cutting Board Blues (3:20)
  6. Sun Comes Up, It's Tuesday Morning (4:23)
  7. To Love Is to Bury (3:39)
  8. Tired Eyes (4:44)
  9. Rake (3:36)
  10. Spiral Down (3:38)
  11. A Horse in the Country (4:15)
avatar van Tonio
De Cowboy Junkies kennen best een grote fanbase. Een deel hiervan is ook op dit platform terug te vinden. Daarom vond ik het vreemd dat dit album hier tot nog toe ontbrak omdat het een fantastisch album is. En eigenlijk ook weer niet. Het is een album, akoestisch en in een keer live opgenomen. Een beetje zoals in de onvolprezen 2 Meter Sessies van Jan Douwe Kroeske. Het was een limited edition, die destijds tijdens concerten verkrijgbaar was.

Dus hebben niet veel muziekliefhebbers dit fraaie album gehoord. Dat kan nu wel omdat het inmiddels te streamen is op Spotify en Apple Music. En dat is helemaal terecht!

De instrumentatie is akoestisch en vrij beperkt: Margo Timmins zang wordt begeleid door gitaar, bas, en af en toe accordeon of mondharmonica. En dat geeft het album een heel eigen, en ook intieme sfeer. Het is net alsof ze bij je thuis - tussen de schuifdeuren - een prive-concertje geven.

Eigen nummers krijgen een andere uitvoering. Het prachtige Sun Comes Up, It's Tuesday Morning klinkt in deze uitvoering minstens even mooi als de studioversie. Naast dit nummer staan er heel mooie versies op van Ryan Adam's In My Time Of Need, Neil Young's Tired Eyes en Townes Van Zandt's Rake.

Ik hoop dat veel fans dit album ook eens gaan beluisteren. Laat weten wat je ervan vindt

avatar van Minneapolis
Bedankt voor het onder de aandacht brengen Tonio. Erg mooi! Het ademt een beetje de sfeer van de Nomad serie (mijn favoriete CJ albums) die er op volgde. Al is het door de setting wel iets minder gevarieerd.
Jammer dat dit niet makkelijk op cd te krijgen is.

avatar van MarkS73
Wat een mooi album is dit toch. Vooral de uitvoeringen van He Will Call You Baby, met een grote rol voor de accordeon, en Cutting Board Blues zijn erg mooi. To Love Is To Bury, een wonderschoon nummer, eigenlijk het hele album wel...