Combo Colossale - Combo Colossale (1983)

1 stem

West-Duitsland
Rock / Pop
Label: Dureco

1. Julia (3:25)
  2. Herbei (3:45)
  3. Elisabeth Serenade (2:02)
  4. Wolfgang Amadeus (3:02)
  5. Zeppelin (3:17)
  6. Bäumchen (1:52)
  7. Puppen Weinen Nicht (3:35)
  8. Brot und Spiele (2:53)
  9. Keine Zeit für Mich (2:58)
  10. Schollen und Flundern (2:34)
  11. Sorglos (4:18)
  12. Finanzgenie (3:18)
avatar van BlauweVla
Prachtige Neue Deutsche Welle plaat. Opvallend dat het bijzonder gitaargericht is, vooral de nummers op kant A bevatten mooie gitaarmuurtjes. Michael Flechsig, die zich later Flexig noemde en bekend werd met Zeno, is een zanger waar je van moet houden. Op het opende "Julia" hoor je gelijk zijn zo typerende zang: gaat vrij vaak de hoogte in, en in dit geval met wat gesproken woorden, ook heel laag. Ook een veelzijdigheid aan stijlen hierop: zet het rockende "Bäumchen" maar es tegenover het door reggae geïnspireerde "Schollen und Flundern". Of het op een harde disco-funk riff gebaseerde "Finanzgenie" tegenover de mooie ballad "Sorglos". Alle nummers zijn sterk en hebben goed in het gehoor liggende refreinen. Wel apart te horen dat voornamelijk de synthesizers her en der gelijkenissen vertoond met wat Zeno en Uli Jon Roth op hun platen midden jaren 80 lieten horen. Als beste voorbeeld noem ik graag "Wolfgang Amadeus". de single "Puppen Weinen Nicht" is een klassiekertje in het genre.
Ik heb een LP hiervan. Bij mijn weten is het nooit op CD verschenen in deze vorm. Wel is er in 2015 een CD verschenen onder de naam "Combo Colossale E Amici – Porto Allegro" (Michael Flexig Presenta). Daar staat deze hele plaat op plus nieuwe nummers en een aantal singles. Zelfs twee nummers met een andere zanger: bandlid Rainer Przywara nam het over en zingt aardig in de stijl van Flexig. "Nichts Mehr Zu Verlieren" daarvan is een stuwende A.O.R. rocker zoals ik em graag hoor. Verder valt er van de jaren 80 singles vooral "Drinnen Tanzen Sie Samba" op, dat een melodramatische ballad combineert met een feestelijk refrein.
Leuke band