Allie Crow Buckley - Moonlit and Devious (2021)

Folk / Rock
Uitgebracht in eigen beheer

1. Nothing Sacred (4:30)
  2. Hasta la Vista (5:05)
  3. Moonlit and Devious (5:03)
  4. Serpentress (2:08)
  5. Gold Medallion (3:36)
  6. Hanging Tough (4:00)
  7. Trouble in Paradise (4:43)
  8. Interlude (0:59)
  9. Under the Sun (3:55)
  10. Taming Shadows (3:31)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Allie Crow Buckley - Moonlit And Devious - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Allie Crow Buckley - Moonlit And Devious
Allie Crow Buckley kiest op haar debuutalbum voor een nogal zwaar aangezet geluid, dat op het eerste hoor wat overweldigt, maar dat zich, mede door de mooie vocalen, steeds meer opdringt

Moonlit And Devious van Allie Crow Buckley pikte ik er in eerste instantie vooral uit vanwege de achternaam van de muzikante uit Los Angeles. Allie Crow heeft echter niets te maken met de fameuze en helaas ook betreurde Buckleys, maar slaagt er wel in om indruk te maken met een eigen geluid. Het is een geluid dat in eerste instantie wel erg imposant klinkt, maar na enige gewenning valt er steeds meer op zijn plek en hoor je ook steeds beter hoe mooi de muzikante uit Los Angeles zingt en hoe sterk haar songs zijn. Het zijn vocalen die worden omgeven door wolken synths en gitaren, waaruit steeds meer schoonheid aan de oppervlakte komt.

Allie Crow Buckley (geen familie van Tim en Jeff) is een muzikante uit Los Angeles, die deze week debuteert met Moonlit And Devious. Nu zijn er momenteel nogal wat jonge vrouwelijke muzikanten die muziek uitbrengen, maar Allie Crow Buckley is wat mij betreft uit net wat ander hout gesneden en weet daarom op te vallen in het aanbod van deze week.

Mede-producers Jason Boesel en Mike Viola hebben Moonlit And Devious voorzien van een nogal zwaar aangezet geluid. Het is een geluid dat wordt gedomineerd door gitaren en synths, waarbij de eerste soms stevig mogen uithalen of vervormd kunnen klinken, terwijl de tweede dikke wolken elektronica over je uit storten.

Het past op een of andere manier goed bij de wat donkere en onderkoelde zang van Allie Crow Buckley, die af en toe wel wat doet denken aan Lana Del Rey, maar door het grootse geluid op haar debuutalbum uiteindelijk toch flink anders klinkt.

In vocaal opzicht wist Moonlit And Devious me eigenlijk onmiddellijk te overtuigen en ook met de songs op het debuutalbum van Allie Crow Buckley had ik geen enkele moeite. Die moeite had ik wel met het geluid dat hier en daar wel erg groots en meeslepend klinkt, een effect dat nog wat wordt versterkt door de nodige galm toe te voegen.

Nu is een wat bombastisch geluid met flink wat galm vaak handig om wat tegenvallende vocale prestaties te verdoezelen, maar dat heeft Allie Crow Buckley echt niet nodig. De muzikante uit Los Angeles is een uitstekend zangeres, die ook in intieme popliedjes makkelijk overeind zou blijven.

Het gekke is dat het grootse geluid op Moonlit And Devious wel went en na een paar keer horen begon ik met name het gitaarwerk mooi te vinden, terwijl het erg volle elektronische klankentapijt de ruimte steeds aangenamer begon te vullen.

Allie Crow Buckley varieert niet heel veel met de klanken op haar debuutalbum, al neemt ze een hele enkele keer en met name aan het eind van het album wel wat gas terug. De beperkte variatie is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant bouwt het nu wel prachtig op en is Moonlit And Devious een album dat snel groeit.

De muzikante uit Los Angeles vindt haar inspiratie in muzikaal opzicht vooral in de pop en rock, waarbij af en toe flarden uit de jaren 80 en 90 opduiken. Het is muziek die makkelijk kan vervliegen, maar het is de mooie en krachtige stem van Allie Crow Buckley die het album keer op keer redt. De Amerikaanse muzikante laat overigens ook met haar teksten laat horen dat ze geen 13 in een dozijn popzangeres is.

Liefhebbers van intieme en ingetogen popliedjes zullen moeite hebben met dit wat zwaar aangezette album, maar sinds het debuut van Allie Crow Buckley vat op mij heeft gekregen hoor ik steeds meer mooie dingen in de instrumentatie, die niet alleen groots en meeslepend is, maar ook mysterieus en hier en daar rauw en die er bovendien in slaagt om een bijzondere sfeer te scheppen.

Moonlit And Devious klinkt hier en daar als het album dat Lana Del Rey zou kunnen maken wanneer ze haar peperdure producers niet meer zou kunnen betalen en dat klinkt helemaal niet slecht. Het debuut van Allie Crow Buckley is een album dat wat tijd verdient. Mogelijk pakt het je na meerdere pogingen nog steeds niet, maar Moonlit And Devious wordt net zo makkelijk een album dat stevig bezweert. Erwin Zijleman