Tekla Waterfield & Jeff Fielder - Trouble in Time (2021)

Country / Folk
Uitgebracht in eigen beheer

1. Let There Be (4:41)
  2. Burden of Fear (4:20)
  3. Thief (4:34)
  4. Alright (4:39)
  5. Wrong Time State of Mind (3:04)
  6. Through the Falls (4:37)
  7. Trouble in Time (4:46)
  8. Better Days (4:05)
  9. No Justice, No Peace (5:55)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Tekla Waterfield & Jeff Fielder - Trouble In Time - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Tekla Waterfield & Jeff Fielder - Trouble In Time
Tekla Waterfield en Jeff Fielder hebben een prachtig klinkend en vooral laid-back rootsalbum gemaakt dat de grenzen opzoekt maar ook continu betovert met geweldig gitaarwerk en fraaie vocalen

Bij eerste beluistering wist ik nog niet precies wat ik moest vinden van Trouble In Time van Tekla Waterfield en Jeff Fielder, maar hoe vaker ik naar het album luister, hoe mooier ik het vind. Het is een laid-back en vaak wat dromerig album dat opvalt door de vaak fluisterzachte maar ook zeer heldere zang van Tekla Waterfield en door het geweldige gitaarspel van haar echtgenoot Jeff Fielder. Het is een album dat aan de ene kant perfect in het hokje Amerikaanse rootsmuziek past, maar de muzikanten uit Seattle zoeken ook absoluut de grenzen op. Het betovert iedere keer weer net wat meer en de bovengrens is nog niet in zicht.

Ik weet niet heel veel over Tekla Waterfield. Ik weet dat ze uit Seattle, Washington, komt en ik weet dat ze de afgelopen jaren twee albums onder haar eigen naam heeft uitgebracht. Het zijn overigens albums die ik niet ken, maar die me bij eerste beluistering zeker niet tegenvallen. Na het bekijken van haar bandcamp pagina weet ik ook dat ze een aantal prijzen heeft gewonnen, al zijn het niet direct prijzen met internationale allure. Ik weet verder dat ze haar nieuwe album Trouble In Time samen heeft gemaakt met Jeff Fielder, die ook haar echtgenoot is en bovendien een gerespecteerd gitarist, die op het podium stond met onder andere Mark Lanegan en de Indigo Girls.

Ik weet misschien niet heel veel over Tekla Waterfield, maar ik weet wel dat ik het deze week verschenen Trouble In Time een bijzonder mooi album vind. Trouble In Time van Tekla Waterfield en Jeff Fielder is een album dat zich makkelijk weet te onderscheiden van de meeste andere albums die de afgelopen tijd zijn verschenen in het rootssegment, want ik ken niet veel albums die zo klinken als dit album.

Dat ligt allereerst aan de zang van Tekla Waterfield, die vooral fluisterzacht klinkt, wat haar muziek voorziet van een laid-back maar ook intiem karakter. Het is een stem die niet makkelijk tegen de haren instrijkt en die daarom vooral als zeer aangenaam ervaren zal worden.

Wat voor de zang op Trouble In Time geldt, geldt ook voor de instrumentatie op het album. Ik schreef hierboven al dat Jeff Fielder een gerespecteerd gitarist is en dat laat hij nadrukkelijk horen op dit album. Het gitaarwerk op Trouble In Time klinkt keer op keer prachtig en is al net zo laid-back als de zang van zijn echtgenote.

Door de subtiele en meestal ook opvallend ruimtelijke instrumentatie en de mooie heldere zang heb ik bij beluistering van Trouble In Time van Tekla Waterfield en Jeff Fielder tot dusver vooral associaties met de muziek van Cowboy Junkies, al schuurt de muziek van de Canadese band wat minder tegen de Amerikaanse rootsmuziek aan dan de muziek van de twee Amerikaanse muzikanten.

De twee maakten het album in 2020, dat de geschiedenisboeken in zal gaan als een krankzinnig jaar en niet alleen vanwege de coronapandemie, die zeker niet centraal staat op het album. Hoewel de teksten zeker interessant en relevant zijn, vind ik Trouble In Time toch vooral een album om heerlijk bij weg te dromen. Dat lukt uitstekend bij het ingetogen en vaak wat lome geluid, bij het prachtige gitaarwerk en bij de zachte en dromerige zang van Tekla Waterfield.

Trouble In Time is absoluut en onmiskenbaar een rootsalbum, maar het is ook een album waarop de grenzen van het genre worden opgezocht, zonder dat al te ver buiten de lijntjes wordt gekleurd. Het is de ideale metgezel in de kleine uurtjes, maar het is ook een album waarvan je geen detail wilt missen.

Ik was bij eerste beluistering niet eens zo heel enthousiast, maar wat is dit een groeialbum en het einde is nog lang niet in zicht. Nu maar hopen dat Tekla Waterfield en Jeff Fielder aandacht gaan trekken met hun muziek, want buiten de tip van No Depression, dat het album onder mijn aandacht bracht, lees ik nog veel te weinig over dit knap gemaakte album dat vooralsnog alleen maar aan kracht wint. Erwin Zijleman