El Michels Affair - Yeti Season (2021)

Funk / Wereld

4. Fazed Out (4:02)
  5. Murkit Gem (3:12)
  6. Lesson Learned (4:04)
  7. Dhuaan (4:06)
  8. Perfect Harmony (2:12)
  9. Silver Lining (3:11)
  10. Zaharila (3:41)
  11. Last Blast (3:30)
avatar van Venceremos
De Dap-Kings, Expressions, Menahan Street Band, Budos Band en uitvoerende dezes - Leon Michels en kornuiten - kennen wisselende samenstellingen met een vast stel kernleden. De eerste 3 zijn bekend geworden als uitstekende instrumentale begeleiders van o.a. Amy Winehouse, Charles Bradley en Sharon Jones.
Menahan, Budos en El Michels Affair maken echter ook zelfstandig de nodige platen, waarvan mij die van laatstgenoemden echter nooit zo bijbleven. Op een Wu-Tang instrumental tribute na.
Nu hebben ze echter een andere koers gekozen: geen hiphop of filmmuziek meer maar een op de Turkse psych-funk van de '70s geïnspireerd geluid met (op iig de singles) een prettige vocale toevoeging in de persoon van de Londense Hindi-zangeres met Oost-Afrikaanse roots, Piya Malik. Khruangbin krijgt een flinke run for their money.
Resultaat: een stel badass-bangers voor singles die mij onverwacht erg doen uitkijken naar de complete LP, de deluxe-uitvoering bevat ook een cool prentenboek voor uw neefjes en nichtjes.

El Michels Affair - Unathi - BC061-45 - Side A - YouTube
El Michels Affair - Zaharila - BC061-45 - Side B - YouTube
El Michels Affair - Dhuaan - BC084-45 - Side A - YouTube
El Michels Affair - Murkit Gem - YouTube

avatar van Lura
Nog geen veertig, maar reeds een indrukwekkende staat van dienst heeft Leon Michels, de oprichter en bandleider van El Michels Affair. Zo speelde Michels eind vorig jaar nog een belangrijke rol op Big Crown Vaults Vol. 1 van Lee Fields. Op Yeti Season wordt de met Adult Themes ingeslagen weg verder uitgediept. Assistentie kreeg men, net als op de voorganger, van The Shanks op het nummer Sha Na Na. Voor een oriëntaals tintje zorgt zangeres Piya Malik van 79.5, die een aantal songs in het Hindi zingt. Ook nu hebben de songs regelmatig een filmisch en psychedelisch karakter. Naast soul- en funkinvloeden zijn ook duidelijke invloeden uit de wereldmuziek hoorbaar. Op diverse websites zie ik slechts een tracklist van elf nummers, mijn promo bevat echter een zestal bonus tracks. De knullige hoes doet amateuristisch aan, gelukkig is de muziek interessanter.

avatar van Venceremos
Eclectisch, sonisch, funky met een oriëntaalse boventoon.

Al het bovenstaande zónder te klinken als goedkope rip-off / pastiche. Uniek juweeltje.

Edit: die bonustracks kan ik vooralsnog niet vinden.

avatar van Venceremos
Op de fysieke releases dus, 2 nieuwe nummers met Piya en 4 instrumentals van voorgaande albumtracks.

avatar van AOVV
Zeer fijn plaatje! Vrij rustgevende muziek, al weet zangeres Piya Malik, die op enkele nummers te horen is, heel wat leven in de brouwerij te brengen. Die combinatie werkt erg goed, wat de instrumentale nummers ook wat extra dynamiek geeft.

3,5 sterren

Je zou bij El Michels Affair niet snel de link leggen met de hiphop van Wu-Tang Clan. Toch wordt dit orkest ingeschakeld om live de dynamiek van deze invloedrijke rappers kracht bij te zetten. Doordat El Michels Affair het kunstje optimaal beheerst, en er lovende reacties volgen, besluiten ze om als eerbetoon Enter The 37th Chamber op te nemen. De grote man achter dit project is de van oorsprong tenorsaxofonist Leon Michels, een veelzijdige muzikant welke aan de wieg staat van de soulsensatie Sharon Jones & the Dap-Kings en die ook door The Black Keys wordt ingehuurd, om als keyboardspeler tijdens de doorbreektournee van het succesvolle Brothers een prominente rol te vervullen. Een mengelmoes aan rijke veelzijdige ervaringen, die allemaal terug te horen zijn op Yeti Season.

Een bezig baasje dus, die zich met zijn geschoolde muzikanten het liefste bezig houdt met soundtrackachtige jaren zeventig soulfunk collages die hier terug te horen zijn in het zwoele door blazers opgesierde Ala Vida. Oorspronkelijke experimentele triphop zoals in het zweverige Lesson Learned, maar dan zonder de breaks en samplers, zo puur mogelijk gehouden. Bij Yeti Season gaat de band vaak nog verder terug in de tijd, en zoeken ze de inspiratie bij de geestverruimende jaren zestig. Ze richten zich specifiek op het spirituele India, met de mediterende trance opwekkende invloeden. Een excuusbriefje voor de toenmalige popartiesten om helemaal los te gaan op drugs en al jammend in beneveltoestand de creativiteit op te roepen.

De vijfde studioplaat Yeti Season is oubollig wollig met een hoog aaibaarheidsgehalte. Toch laten ze al direct bij Unathi hun veelzijdigheid gelden. Het afrobeat intro wordt vervolgd door verleidelijke buikdanseres Hindi Bollywood zang van Piya Malik met freakende Gong achtige uitspattingen. Voordat je ervan bewust bent voegen ze er de nodige Mexicaanse blaaspartijen aan toe waardoor je verward opeens de aangrenzende filmstudio binnenstapt in een spaghetti westen decor. Een uniek rariteitenkabinet welke de verknipte hersenspinsels van Leon Michels naadloos opvolgt.

Het vintage erotische Sha Na Na haakt in op de Franse spacende ambient house die in de jaren negentig een prominente rol vervullen in de ontwikkeling van de dance cultuur. Mellow afterparty muziek met een hunkering naar de seventies B-film romantiek. Wat is het heerlijk om hierbij echte marcherende drumpartijen te horen, en dat er niet gekozen is voor afgestofte geluidsfragmenten. Zo beland je op het einde van Zaharila in een versnelde draaikolk van doorgedraaide ritmes en een laag rondvliegend fluitspel, die je niet zomaar uit een kastje tevoorschijn haalt. Die dwarsfluit wil ook met een adembenemende schoonheid afsluiten in het treurende Last Blast.

Het bedwelmende hypnotiserende effect op Murkit Gem wordt versterkt door de repeterende groove, kroegpianospel en ophitsende ratelslang percussie. Het zwaar psychedelische Dhuaan houdt zich staande op een melodieus gezongen progressieve rock onderlaag terwijl Perfect Harmony opleeft door de futuristische Moog toetsenwerk met een donker postpunk randje. Die jaren tachtig komen ook terug in de rondspokende ska invloeden van het sterk geblazen Silver Lining.

El Michels Affair switcht eenvoudig van James Last achtige kitsch naar de stoere politiek correcte blaxploitation soul van het iconische Shaft om vervolgens het avontuur op te zoeken in de James Bond soundtracks van John Barry, maar dan met die heerlijke Oosterse touch. Ook voor de muzikanten een geweldige uitdaging door aan de slag te gaan met exotische instrumenten als de sitar en de tanpura. Het zit allemaal zo doordacht geniaal in elkaar. Natuurlijk wil je eigenlijk die foeilelijke kinderlijke albumhoes niet in je kast hebben, wat zonde is. Jammer, die onschuldige gekte geeft precies weer waar Yeti Season voor staat, dus gewoon schaamteloos aanschaffen die plaat.

El Michels Affair - Yeti Season | Soul | Written in Music - writteninmusic.com