Genghis Tron - Dream Weapon (2021)

Label: Relapse

1. Exit Perfect Mind (1:11)
  2. Pyrocene (6:13)
  3. Dream Weapon (5:13)
  4. Desert Stairs (2:05)
  5. Alone in the Heart of the Light (7:07)
  6. Ritual Circle (10:21)
  7. Single Black Point (4:23)
  8. Great Mother (8:58)
avatar van Don Cappuccino
Beluister het volledige album: Dream Weapon

Na dertien jaar keert Genghis Tron terug met een nieuwe plaat. Ik lees veel dat mensen dit ''geen Genghis Tron-plaat'' vinden en dat vind ik echt klinkklare onzin. Het is niet alsof de band ineens een compleet ander genre is ingerold, de balans is vooral heel anders geworden. Als eerste is de toevoeging van drummer Nick Yacyshyn (Baptists, Sumac) echt een gouden greep. Yacyshyn is een fenomenale drummer en voor mij ook echt de ster op deze plaat. Zo veel gave meeslepende en creatieve drumritmes en subtiele lagen van percussie, echt genieten! De rest is ook fantastisch. Genghis Tron laat de maniakale mathcore- en grindinvloeden achterwege en gaat verder op de post-rock/metalkanten van zijn sound, ook met dromerige cleane vocalen. De synths zijn nog wat prominenter in hun warme Boards of Canada-achtige glorie. Qua sound doet me het denken aan labelgenoten Zombi, maar dan met minder prog. Wel zit in Ritual Circle echt een heerlijk krautrock-achtig stuk met een stuwende motorikbeat. Zeer succesvolle comebackplaat naar mijn mening.

avatar van henrie9
Adembenemende metamorfose van een mathcoreband uit de vijver van The Dillinger Escape Plan en Converge. Geen screams of blast beats meer hier. Wel doorgroei naar een hypnotisch coherente en gelaagde nieuwe sound. Even energiek. Synthesizer-dominante industrial nu à la Nine Inch Nails of in het beste geval een 'zachte Dillinger'. Enkel groten vinden zich zo heruit. Jaarplaat!

avatar van Nevele
Ik vind het echt een heerlijk album en heb dit al een tijdje in mijn dagelijkse luisterbeurt staan. Het label 'Metal' kan het toch echt niet meer hebben, het is veel meer psychedelish, electronica, hypnotiserende post-rock.
Deze komt heel hoog op mijn jaarlijstje

avatar van CWTAB
De titeltrack doet mij denken aan de stijl die Sophia vooral live hanteert, na de eerste shock zeer verdienstelijke plaat, best wel benieuwd als er ooit weer live optredens komen of het eerdere materiaal dan nog gecombineerd zal worden met dit, hoogstwaarschijnlijk niet..

Desert Stairs en Single Black Point mochten gerust achterwege gelaten zijn