Rondo' Veneziano - La Serenissima (1981)

Italiƫ
Label: Baby

1. La Serenissima (2:18)
  2. Rialto (3:00)
  3. Canal Grande (2:57)
  4. Aria Di Festa (2:56)
  5. Sinfonia Per un Addio (5:42)
  6. Arlecchino (3:06)
  7. Regata Dei Dogi (2:54)
  8. Notturno in Gonola (4:30)
  9. Capriccio Veneziano (3:46)
  10. Magico Incontro (3:02)
avatar van Rinus
Dit is het tweede album, van een neo-klassiek gezelschap, dat als vaste formatie bestaat uit 9 personen, en bij concerten komen daar nog 20 tot 40 personen bij. Over de gehele wereld zijn er meer dan 25 miljoen albums van Rondo Veneziano verkocht.

De muziek is neo klassiek, dat wil zeggen eigen composities, maar wel geinspireerd op de grote klassieken. En dat levert vaak prachtige nummers op, die je op de achtergrond kan draaien, maar ook gewoon met het volume omhoog. De titeltrack is behoorlijk beroemd, maar voor mij is het hoogtepunt "Sinfonia Par un Addio". aanrader voor iedereen die van mooie instrumentale muziek houdt met een klassiek tintje eraan.

Eerste track is ronduit briljant, ben de rest nu aan het downloaden

Leuk albumpje, eerste en laatste track zijn de beste. De rest is meer het soort 'roodkapje die vrolijk door het bos huppelt'-muziek, beetje jammer.

Relax
Is dit een groep???
Lol ik dacht dat dit een muziek genre was.

Wat voor genre zou het dan moeten zijn. De Venetiaanse rondedans ofzo?

La Serenissima is een geweldig nummer, maar de rest is dus heel anders, Freekje?

Jah vind ik wel, in La Serenissima hoor je heel duidelijk hoe ze klassiek met 'dance' combineren. Want je hoort overduidelijk een basslijntje door het nummer lopen. In de andere nummers overheerst het klassieke (en dan vooral de hoge tonen) heel erg. Alleen het laatste nummer is dan wel weer leuk gedaan omdat ze daar het basslijntje later pas toevoegen. In het begin klinkt het dan ook als een normaal klassiek nummer maar dan word je toch lichtelijk verrast door het basslijntje wat erdoorheen komt.

Maar de grote kracht van vooral La Serenissima is denk ik de potentie/inspiratie die in dat nummer zit. Want ik vind het een behoorlijk vooruitstrevend nummer voor die tijd. Ik vind het dan ook niet gek dat redelijk wat DJ's van dit moment het nummer hebben geremixt of in hun liveshows gebruiken als opening.

Maar goed als geheel album is het dus minder.

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
La Serenissima, de opvolger van het debuut van Rondo Veneziano is andermaal een aardig album en persoonlijk een lichte verbetering t.o.v. het debuut. Wel betrap ik me erop dat ik maar liefst 4 nummers al ken die later op Rondo' Veneziano - Concerto Futurissimo (1984) opnieuw hun opwachting zouden maken (nummers 2, 7, 9 en 10). Overigens schijnt de groep dit soort kunstjes wel vaker te doen.
In ieder geval is het een leuk album en betrap ik me erop dat ik 'm dus iets beter vind dan het debuut. Een aantal nummers schieten er tussenuit, maar veel nummers neigen helaas te verzanden in 'vrolijk, onschuldig trippel-trappel'-muziek wat me op een gegeven moment gaat vervelen.
Gelukkig blijft de plaat overeind staan, vanwege het briljante titelnummer, het ook al eerder genoemde, voor RV-begrippen behoorlijk episch klinkende "Sinfonia Per un Addio", het mooie "Notturno in Gondola" en het voor mij al bekende, zeer fraaie "Magico Incontro".
Echt bijzonder vind ik het echter nergens worden, maar voor zo af en toe is dit best lekkere muziek.

avatar van Poeha
Verdorie wat is dat La Serenissima toch een lekker nummer. Kwam het net tegen bij het doorlopen van nummers die in 1988 in de hitlijsten hebben gestaan, ondanks dat dit officieel uit 1981 komt. Erg benieuwd naar meer van hun werk.