Fuoco Fatuo - Obsidian Katabasis (2021)

Italiƫ
Label: Profound Lore

1. Obsidian Bulwark (Creation of the Absurd) (13:33)
  2. I (5:00)
  3. Thresholds of Nonexistence Through Eerie Aeon (15:35)
  4. II (3:42)
  5. Psychoactive Katabasis (17:16)
  6. III (5:05)
avatar van Don Cappuccino
Beluister het volledige album: Obsidian Katabasis

Ben je een doorgewinterde funeraldoomluisteraar voor wie het niet traag en guur genoeg kan? Is je antwoord hierop ''ja'', lees verder. Is het ''nee'', maak dat je wegkomt of je betreedt Obsidian Katabasis op eigen risico en je bent zelf aansprakelijk voor de mogelijke gevolgen door beluistering van dit monsterlijke werk.

Fuoco Fatuo kwam mij ter gehore met de plaat Backwater en die viel zeer in de smaak. Live op Roadburn 2018 kwamen sound en omstandigheden perfect bij elkaar: het was snikheet in het kleine zaaltje en in combinatie met de gitzwarte funeraldoommaalstroom van dit Italiaanse gezelschap en de rode verlichting voelde het alsof je in een hellevuur was beland. Voor degene die ''nee'' had beantwoord, maar toch is verder gegaan: dit is positief bedoeld.

Backwater was een redelijk rechttoe rechtaan plaat: supergure funeraldoom met deathmetalinvloeden. De band lijkt op Obsidian Katabasis op alle fronten zijn sound te verdiepen, letterlijk en figuurlijk. Het drumwerk is ritualistischer, het gitaarwerk logger, onheilspellender en stroperiger en de grunts zijn zo mogelijk nóg dieper. Dit zijn krankzinnig traag voortbewegende composities die het besef van tijd compleet laten verdwijnen, waar een midtempo death/doom-versnelling voelt als een ware mokerslag. De sfeerzetting is ronduit meesterlijk en de band klinkt echt oprecht onheilspellend: alsof dit een soundtrack van de onderwereld zou zijn. Dit is een plaat die gaat voor een onderdompeling in de totaalervaring, niet herkenbare nummers of structuren.

avatar van TJN
TJN
Precies dat, het op gegeven moment compleet verlies van welke structuur dan ook, een ervaring die mij niet eerder op deze manier en zolang is voorgekomen. Met deze diepe alles verzengende grondtonen. Meesterlijke plaat. Plaat van het jaar voor mij.

avatar van Lau1986
Dit klinkt erg fijn en lekker. Toch grijpt het mij (nog) niet helemaal. Het is allemaal heerlijk traag en guur. Er zitten heerlijke death metal stukken in die zorgen voor wat afwisseling. Leuk album.