Cryptosis - Bionic Swarm (2021)

Label: Century Media

1. Overture 2149 (1:06)
  2. Decypher (3:54)
  3. Death Technology (3:07)
  4. Prospect of Immortality (6:21)
  5. Transcendence (4:02)
  6. Perpetual Motion (0:53)
  7. Conjuring the Egoist (4:10)
  8. Game of Souls (4:30)
  9. Mindscape (5:30)
  10. Flux Divergence (3:37)
avatar van MichelDumoulin
Heel benieuwd naar dit album. Kon wel eens heel tof uitpakken. Century Media heeft hoge verwachtingen, gezien het budget voor de videoclips.

avatar van namsaap
Wat een strakke thrashplaat leveren deze Tukkers af! Onder de noemers Distillator lieten de mannen al horen van wanten te weten, maar de op het Teutoonse thrash geënte geluid kon me toch wat minder bekoren. Met de nieuwe naam heeft het geluid van de band ook een flinke update gehad. De futuristische progressieve thrash ligt nu meer in het verlengde van bands als Vektor. Het gaspedaal wordt regelmatig flink ingetrapt, maar tempowisselingen en sterke hooks in de nummers zorgen voor veel afwisseling.

avatar van the crook
Wat een gave plaat levert deze Nederlandse thrash metal band hier af zeg! De spelvreugde spat er van af en door de vele tempowisselingen blijft het constant spannend. De naam Vektor viel al in de post van namsaap, maar ik denk dat fans van bijvoorbeeld Dead Head hier ook wel mee uit de voeten kunnen.

avatar van namsaap
Terug van de albumpresentatie in Metropool Hengelo.... Cryptosis speelde het album integraal en liet horen dat de muziek ook live staat als een huis. Gave en professionele show, met als afsluiter voor het allerlaatst (aldus Laurens) nog een aantal nummers van Distillator.

avatar van AOVV
Lekker staaltje thrash, bruut en energiek. Er zit wel wat dynamiek in, maar ik vind het toch wat meer rechttoe-rechtaan dan bijvoorbeeld Vektor. Waar niets mis mee is, overigens, dit klinkt gewoon erg goed. En waarmee ik ook niet wil zeggen dat dit klinkt als dertien-in-een-dozijn, verre van! De baslijntjes alleen al die je regelmatig wat meer op de voorgrond hoort treden, maken dat dit een interessante plaat is. Erg vet, ik kijk uit naar volgend werk, en zal deze in de toekomst zeker nog draaien!

3,5 sterren

avatar van namsaap
Het is zo langzamerhand tijd om de eindejaarslijst op te maken. Daarom luister ik alle 2021- releases die ik in huis heb gehaald nog eens om het gehoor op te frissen en te zien of mijn standpunt ten aanzien van het album is veranderd.

namsaap schreef:

Niets aan toe te voegen, behalve dat de productie van dit album ooknog eens fantastisch is!

Score: 81/100

1. Harakiri For The Sky - Mære (92)
2. Moonspell - Hermitage (91)
3. Soen - Imperial (90)
4. Witherfall - Curse Of Autumn (88)
5. Dvne - Etemen Ænka (87)
6. Cult Of Luna - The Raging River (84)
7. Epica - Omega (83)
8. Empyrium - Über den Sternen (82)
9. Cryptosis - Bionic Swarm (81)
10. Asphyx - Necroceros (80)
10. The Ruins Of Beverast - The Thule Grimoires (80)
12. Tribulation - Where The Gloom Becomes Sound (79)
13. Therion - Leviathan (78)
14. Transatlantic - The Absolute Universe (74)
15. Evergrey - Escape The Phoenix (73)
16. White Void - Anti (70)
17. Decline Of The I - Johannes (69)
18. Dread Sovereign - Alchemical Warfare (68)
19. Iotunn - Access All Worlds (64)