Autarkh - Form in Motion (2021)

Label: Season of Mist

1. Primitive Constructs (1:22)
  2. Turbulence (6:42)
  3. Cyclic Terror (5:17)
  4. Impasse (1:50)
  5. Introspectrum (5:20)
  6. Lost to Sight (7:39)
  7. Metacognition (2:47)
  8. Clouded Aura (7:24)
  9. Alignment (6:39)
  10. Zeit Ist Nur eine Illusion (2:26)
avatar van ZAP!
Dodecahedron is niet meer, maar voormalige bandleden Michel Nienhuis en Joris Bonis hebben nu Autarkh opgericht, met deze plaat tot gevolg.

Eerste track 'Turbulence' is op bandcamp reeds te horen. Ben er niet kapot van, Dodecahedron ken ik niet.

avatar van Don Cappuccino
Ik vind Turbulence echt een fenomenale track. Het heeft de tegendraadse dissonante mechanische blackmetalsound van het Dodecahedron-werk, maar ook een flinke extra dosis electronic en industrial. Het voelt als een mix van Dodecahedron, Strapping Young Lad en Anaal Nathrakh. Behoorlijk intens spul. Zeer benieuwd naar de volledige plaat!

avatar van ZAP!
Don Cappuccino - jouw bewoordingen werken zoals altijd weer aanstekelijk ( kudos ), dus ik heb 'm nog een keer opgezet. Het resultaat blijft evenwel (helaas) hetzelfde; niet mijn straatje, of iets van die strekking. Intens is het op een bepaalde manier zeker wel, dat mag gezegd.

avatar van Don Cappuccino
Ook Lost In Sight is een fantastische track!

avatar van Don Cappuccino
De derde track: Alignment. Ook fantastisch!

Nog een week wachten en dan is het album er!

Beluister de volledige plaat: Form in Motion

Wat word ik blij van deze plaat! Michel Nienhuis geeft in een recent interview aan dat veel materiaal van deze plaat oorspronkelijk werd gestart als materiaal voor een derde Dodecahedron-plaat. Je kan Form in Motion ook wel beschouwen als een verdere exploratie in de industriële en elektronische aspecten van de Dodecahedron-sound op Kwintessens. Toch doe je Autarkh daarmee tekort, want dit is toch een heel ander gezelschap geworden. Dit is niet blackmetal met electronic-invloeden, maar elektronische blackmetal met donderende beats. De balans tussen metal en electronic (vooral IDM) is echt meesterlijk, bij vlagen klinkt het alsof Meshuggah, Strapping Young Lad, Dodecahedron en Autechre samen in een studio zijn gedoken. Het is imposant, onheilspellend, maar ook opvallend catchy en soms ronduit prachtig en melodieus.

Ik word hier heel vrolijk van.
Zeker omdat de heren dit album live ten gehore gaan brengen tijdens de komende online Roadburn Redux!

Ik moet heel erg denken aan Darkane ten tijde van hun album Expanding Senses. Vooral de zang.
Mooi ook hoe de zang voor de melodische toon zorgt op de industriële en hoekige riffs.
Ook Lychgate is een band die in mij op komt als ik dit album luister.

avatar van Don Cappuccino
Autarkh speelde net het volledige album live in 013 (Tilburg) in het kader van het Roadburn Redux-festival, de online editie van het Roadburn-festival.

Het optreden is nog tot en met dinsdag 20 april te bekijken.