Alice Phoebe Lou - Glow (2021)

Zuid-Afrika
Pop / Folk
Uitgebracht in eigen beheer

1. Only When I (3:51)
  2. Glow (2:45)
  3. Dusk (2:51)
  4. Mother's Eyes (5:04)
  5. How to Get Out of Love (4:43)
  6. Heavy / / Light as Air (4:35)
  7. Dirty Mouth (2:54)
  8. Lonely Crowd (4:49)
  9. Lover / / Over the Moon (3:27)
  10. Driveby (3:44)
  11. Velvet Mood (4:13)
  12. Lovesick (2:02)
avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Alice Phoebe Lou - Glow - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Alice Phoebe Lou - Glow
De Zuid-Afrikaanse muzikante Alice Phoebe Lou heeft al twee prachtige albums op haar naam staan, maar voegt er met Glow een nog mooier, intenser, intiemer en broeieriger album aan toe

De vanuit Berlijn opererende Alice Phoebe Lou maakte in 2016 diepe indruk met haar debuutalbum Orbit en herhaalde dit kunstje in 2019 met Paper Castles. Wereldberoemd werd ze er vooralsnog niet mee, maar ik schaar de Zuid-Afrikaanse muzikante inmiddels vijf jaar onder mijn persoonlijke favorieten. Met Glow doet Alice Phoebe Lou er nog een schepje bovenop. De instrumentatie is nog wat mooier en veelzijdiger, maar het grootste verschil zit in de songs en de zang. Alice Phoebe Lou heeft een persoonlijk album gemaakt, dat intiem en broeierig klinkt en laat horen dat ze meerdere kanten op kan. Glow wordt al snel de perfecte metgezel voor de donkere tijden van het moment en wordt echt alleen maar mooier.

De van oorsprong uit Kommetjie in Zuid-Afrika afkomstige, maar al geruime tijd vanuit Berlijn opererende muzikante Alice Phoebe Lou, dook in 2016 op met het wonderschone Orbit, dat ik aan het eind van 2016 onder de allerbeste albums van het jaar schaarde. Orbit werd in 2019 gevolgd door Paper Castles, dat minstens net zo mooi was al het debuut van Alice Phoebe Lou.

Ondanks twee geweldige albums is de Zuid-Afrikaanse muzikante helaas nog altijd onbekend bij een groot publiek, waardoor ze nog regelmatig als straatmuzikant is te bewonderen bij metrostations in haar thuisbasis Berlijn, wanneer de coronaregels dit toelaten natuurlijk.

Deze week verscheen Glow, het derde album van Alice Phoebe Lou. Direct vanaf de eerste noten is duidelijk dat het album deels voortborduurt op de vorige twee albums, maar dat er ook absoluut nieuwe wegen worden verkend.

Ook op Glow is het weer genieten van de bijzonder mooie stem van de muzikante uit Berlijn en van haar bijzondere geluid. Het is een geluid dat op Orbit afwisselend folky en sprookjesachtig klonk en fascineerde door de fraaie en bijzondere accenten in de instrumentatie. Op Paper Castles was dit geluid nog wat veelzijdiger en werden meer jazzy accenten toegevoegd aan de muziek van Alice Phoebe Lou.

Het volledig analoog opgenomen Glow klinkt weer net wat anders. Alle eerder genoemde invloeden zijn gebleven, maar het album klinkt warmer en intiemer. In plaats van warmer en intiemer had ik ook termen als lomer en broeieriger kunnen gebruiken, want deze zijn even trefzeker voor het beschrijven van de sfeer op Glow.

Alice Phoebe Lou houdt het tempo dit keer behoorlijk laag en kiest voor warme en aardse klanken. Het zijn klanken die de ruimte prachtig vullen, maar het zijn ook klanken die uitstekend passen bij de prachtige stem van de Zuid-Afrikaanse muzikante.

Vergeleken met de vorige twee albums is Glow ook een zeer persoonlijk album. Mede door de coronapandemie was de wereld van Alice Phoebe Lou het afgelopen jaar behoorlijk klein en dat hoor je in haar songs, die intiemer en introspectiever zijn dan we van haar gewend waren en die de hoge pieken en diepe dalen van de liefde verkennen.

In muzikaal opzicht kan het net als op Paper Castles alle kanten op. In de meest broeierige songs hoor je invloeden uit de soul en R&B, maar Glow bevat ook een aantal sober ingekleurde songs, die met name invloeden uit de jazz, folk en country verwerken.

Zeker wanneer Alice Phoebe Lou zich alleen laat begeleiden door een handvol gitaarakkoorden, als in het indrukwekkende How To Get Out Of Love, hoor je hoe mooi en krachtig haar stem is, maar ook in de veel voller ingekleurde tracks trekt deze stem makkelijk de aandacht.

De vorige twee albums van Alice Phoebe Lou zijn zoals gezegd persoonlijke favorieten en ook Glow wil ik na een paar keer horen alleen maar koesteren. Het is een album dat de schoonheid van de twee voorgangers makkelijk evenaart, maar ook weer iets toevoegt aan het oeuvre van deze bijzondere muzikante.

Bij mij zit het dus wel goed met Alice Phoebe Lou, maar als ik naar haar muziek luister ben ik er ook van overtuigd dat Glow in veel bredere kring de aandacht moet kunnen trekken. Alice Phoebe Lou betovert op haar derde album immers drie kwartier lang met wonderschone klanken, geweldige zang en persoonlijke songs die je zomaar diep kunnen raken. Wat een prachtig album. Erwin Zijleman

avatar van musicfriek
Hier helemaal waus van de single Dirty Mouth, wat een heerlijke indiesong en heeft ook een echte feel-good video. Van dit soort nummers mag ze van mij ook wel een heel album maken.

Heeft wel een paar draaibeurten geduurd voordat ik het allemaal kon waarderen, maar wederom geeft ze ons weer een prachtig album. Lekker gevarieerd ook, ja, deze gaat nog wel een flinke tijd mee hier.