Juan Wauters - Real Life Situations (2021)

Wereld / Pop
Label: Captured Tracks

1. A JPW Headspace 2020 (1:04)
  2. Monsoon (2:14)

met Homeshake

3. Sentimiento Queens (0:18)
  4. Locura (2:44)

8. Real (4:18)

met Mac DeMarco

9. Keep Cool (0:12)
  10. Carmina Pensá (2:10)
  11. A Peter Pan Donuts Conversation (0:27)
  12. Lion Dome (2:16)

met Airwaves

13. JPW Talking (0:16)
  14. Acordes (2:08)

met Tall Juan

15. Bailando (0:16)
  16. Estás Escuchando (3:13)

met El David Aguilar

17. Crack Dabbling (0:52)
  18. A JPW Theme Song (0:43)
  19. Yendo (0:53)
  20. Powder (1:36)
  21. NY Weaz (0:33)
avatar van WoNa
21 tracks? Ben je gek geworden?, dacht ik toen ik de plaat onder ogen kreeg. In 33 minuten. Er staat heel veel spoken word op deze plaat. Wauters geeft aan door radio beïnvloed te zijn en die geest weer wilde geven op de plaat. Als een jaren 20 Manu Chao mixt hij allerlei geluiden en conversaties tussen zijn nummers door. Wel op een veel minder radicale manier dan de Fransman.

De muziek zelf ligt ook wat verwijderd van wat ik normaal luister. Toch kom ik een heel eind met een aantal van de relaxte Latin nummers met een moderne, rustige beat er onder. Soms klinkt Wauters zelfs als mijn favoriete Spaanse band, Jarabe de Palo. Een enkele keer schieten de hip hop invloeden te ver door en dan haak ik af.

Over het algemeen is Real Life Situations een aangename afwisseling van het dagelijkse portie gitaar die ik normaal beluister.

Het bovenstaande is een bewerking van een Engelstalige post op WoNoBloG.

avatar van Zwammer
Dit is toch wel weer een fijne luisterervaring. Meestal heeft ieder Juan Wauters album wel 2 of 3 pareltjes die ik met enige regelmaat aanzet, zo ook op deze: Estás Escuchando en Real zijn voor mij de toppers, maar ook Locura en Monsoon kan ik waarderen. Voorlopig 3,5*